bilbase

De bedste cabriolet til dansk vejr

Er det overhovedet cabriolet vejr lige nu? Med én cabriolettype er den slags overvejelser helt ligegyldige – i dem er der ikke en forkert årstid. De fleste kalder dem Coupé-Cabriolet eller CC. Opel kalder dem for TwinTop. Vi kalder dem cabriolet med fast tag, selvom de burde hedde cabriolet med hårdt tag. Nogle gange er det stål, andre gange glas og i enkelte tilfælde er det komposit-materiale. Fælles for dem er, at foldetaget er lavet af hårdt materiale frem for stof.

Når taget er oppe ligner de dermed en coupe og når det er nede ligner de en almindelig cabriolet.

Fordelene ved konstruktionen er dels at taget er mindre sart og dels at risikoen for indbrud er mindre. Ulemperne er højere vægt og til dels at a-stolpen ofte bliver meget skrå og lang for at taget ikke behøver være så stort – det skal jo kunne gemmes i bagagerummet. Bagenden ser ofte lidt stor ud, da taget ikke kan foldes så meget sammen som stof.

Fordelen er også at du kan køre i bilen hele året uden at montere en hardtop, som du skal have opbevaret om sommeren.

Alt i alt er cabrioleter med fast tag perfekte til danske forhold

 

Peugeot 206 CC

98253_056762700_1213196982 98260_072387800_1213196821

Her er bilen der for alvor udbredte kendskabet til cabriolet’er med fast tag. 206 CC var billig af en cabriolet at være og den fik enorm succes. Den er produceret mellem 2000 og 2008, hvor den blev afløst af Peugeot 207 CC. 206 er ved at være en gammel dame og priserne starter ved 35.000 kr. Tjek tagets funktion grundigt, og så skal du være opmærksom hvis bilen virker hårdt affjedret i bagenden – bagbroen er kendt for at sætte sig fast på 206 CC – en reparation til ca. 6.000 kr.

>> Søg Peugeot 206 CC til salg på BilBasen<<

 

 

Peugeot 207 CC

66381_037637600_1246964974 66382_009512600_1246964964

Peugeot 207 CC blev lanceret i 2007, men den fik ikke helt samme succes som sin forgænger. Det er egentlig en skam for 207 er både bedre og flottere. Nu kan du få turbo på benzinmotorerne. Du kan endda vælge diesel, hvis du er til oliebrændere. Priserne for 207 CC starter ved ca. 90.000 kr.

>> Søg Peugeot 207 CC til salg på BilBasen<<

 

Peugeot 307 CC

peugeot-307-cc-05 peugeot-307-peu_307_05_cc_5

I 2003 fik Peugeot 206 CC en storebror. Det kan man godt i bilverdenen. Med lidt mere plads både til passagerer er den et godt alternativ. Den længere karosse gør coupe-formen knapt så afstumpet som 206 CC. Priserne starter ved ca. 75.000 kr.

>> Søg Peugeot 307 CC til salg på BilBasen<<

 

Peugeot 308 CC

336726_260110-a-peu202177_017012600_1238167894

Så fik vi bløde former på en CC. 308 CC blev lanceret i 2009 og afløste 307 – surprise! Alle der er til salg i Danmark er med turbomotor – enten benzinere med 150 eller 200 hk eller diesel (HDi) med 163 hk. Priserne starter ved ca. 190.000 kr.

> Søg Peugeot 308 CC til salg på BilBasen<<

 

Ford Focus CC

ford-focus-cc-001 ford-focus-for_foc_06_cc_3

Vi læste for nylig om én der syntes at den er grim. Smag er som bekendt forskellig, for vi synes at Focus designmæssigt er en af de mest vellykkede CC’er. Den er desværre temmelig sjælden og mens dette skrives er der blot en enkelt til salg på BilBasen til 170.000 kr.

>> Søg Ford Focus CC til salg på BilBasen<<

 

Opel Astra TwinTop

opel-astra-twintop-03 Opel-Astra_Twin_Top_mp9_pic_44837

Her er endnu en af vores favoritter i CC-segmentet. Det er langt sværere, at ramme en flot profil med fast tag end med et stoftag, men Opel har i vores optik ramt plet i 2006. Da afløseren, Opel Cascada, blev lanceret var det dog med stoftag, fordi det er mere eksklusivt.

> Søg Opel Astra TwinTop til salg på BilBasen<<

Renault Megane CC

Den franske Megane har med efternavnet CC et smart glastag, der kan foldes væk. Det kan man godt se på bagdelen, der ret så fyldig. Megane er dog stadig en vellykket bil at se på. Vælger du anden generation kan du komme ud og køre for under 100.000 kr., mens tredje generation koster fra ca. 150.000 kr. i skrivende stund.

>>Søg Renault Megane på Bilbasen<<

 

Mercedes-Benz SLK

mercedes-benz_slk_250_amg_sports_package_8 mercedes-benz-slk-250-08

Det bliver stort set aldrig omtalt, men Mercedes-Benz kalder deres stålfoldetag for vario-Roof. SLK kom fire år før Peugeot 206 CC og fik også enorm succes. SLK findes i tre generationer. 196-2004, 2004-2011, og 2011 og frem. Hos Mercedes-Benz er der virkelig mulighed for at få masser af muskler under hjelmen – flest, når der står AMG, men ’bare’ en 350 giver masser af punch.

>> Søg Mercedes-Benz SLK til salg på BilBasen<<

 

Mazda MX-5 Roadster-Coupé

mx-5_cc_c mx-5_cc_a

Mazdas populære roadster fås også som CC. Eller Roadster-Coupé. Taget er i plast, men mekanikken er alligevel tungere end i roadsteren med stoftag. Stoftaget virker helt perfekt, og går du meget op i køreegenskaber bør du vælge stoftag – alle andre kan roligt vælge en med fast foldetag.

> Søg Mazda MX-5 Roadster-Coupé til salg på BilBasen<<

 

Volkswagen EOS

VW_eos_267_1024x768 2006-vw-eos-017

I 2006 ville Volkswagen også være med på CC-vognen. Attraktionen er at taget er i glas og faktisk kan åbnes som et soltag.

EOS fik et stort facelift i 2010, og produktionen stoppede i 2015

>> Søg Volkswagen EOS til salg på BilBasen<<

 

Alle de andre

Ideen med at have et hårdt foldetag er langt fra ny. En hel del amerikanske bilmærker havde systemerne helt tilbage i 1960’erne. De er sjældent på BilBasen men findes lettest ved at lave en fritekstsøgning på Convertible – her får du dog alle amerikanske cabriolet også med stoftag

Læs også:

Alfa Romeo Spider – en billig klassiker

Sommersjov til små penge

Morgan +8- den engelske drøm

Ugens fund: Mazda Mx-5

 

2 Kommentarer til De bedste cabriolet til dansk vejr

  1. Johnni Kristensen 30/04/2016 at 19:46 #

    Hej.
    Når man søger på cabriolet på Bilbasen, får man også alle de “kedelige” Fiat 500 med foldetag. Det er da ikke en cabriolet!
    Kunne I ikke opfinde en ny betegnelse for disse biler?

  2. Frank Micheelsen 03/01/2017 at 10:27 #

    I mangler Renault Megane Cabriolet. En pragtfuld bil – også til det danske vejr. God varme i cockpittet og minimalt træk på forsæderne, selvom vejret måtte være lidt råt, når taget er i bagagerummet.
    Megane 2 og 3 har man kunne få med fast glastag. Har selv en 3’er og det er en stor oplevelse.

Skriv et svar