december 8, 2016

Guide til leasing af biler

Leasing af bilen er et emne, der dukker op med jævne mellemrum. Der kan være penge at spare, men du kan også brænde fingrene. Vi ser på de forskellige leasingformer.

Af Ebbe Sommerlund / Opdateret 08.12.2016

Privatleasing var ekstremt hot i nullerne, men har lige taget en puster de senere år. Nu er tilbuddene for alvor på vej tilbage. Fordelen ved at slippe for værkstedsregninger, at forhandle priser med bilforhandleren og være bange for værditabet trækker i leasingbilens retning.

Privatleasing af bil

Peugeot 3008 Årets bil

Peugeot satser hårdt på leasing til private (Foto:biltesteren.dk)

Privatleasing af en bil betyder, at du får en bil stillet til rådighed mod, at du betaler en engangsydelse på typisk mellem 10.000 og 30.000 kroner foruden en fast betaling hver måned. Nogle af de seneste tilbud har meget lave udbetalinger – nogle helt ned til nul kroner.

Engangsydelsen og den månedlige betaling afhænger af, hvilken bil du vælger, antal kilometer du ønsker at køre og kontraktens løbetid. Det betyder, at når du har leaset en bil, må du kun køre et bestemt antal kilometer i henhold til leasingtilbuddet.

Det er vigtigt, at du kender dit kørselsbehov, så leasingkontrakten bliver så godt afstemt som muligt. Det er også vigtigt at understrege, at leasingselskaberne udbetaler penge, hvis du har kørt færre kilometer end det angivne antal i kontrakten, ligesom at det koster ekstra, hvis du har kørt flere kilometer. Kan du se, at du kører mere, så kontakt leasingselskabet med det samme, da det er billegere at forhandle om flere kilometer end bare at lade stå til.

Leasing defineres som leje af en bil i over 6 måneder. Hvis det er under 6 måneder, er det udlejning. I nogle tilfælde er der dog mulighed for mini-leasing eller flex-leasing med kort løbetid. Men i lovens forstand går grænsen ved 6 måneder.

Privatleasing er efterhånden en ret sikker affære – der er ryddet op i de fleste kontrakter og benytter leasingselskabet FDMs standardkontrakt er risikoen minimal. Det kan dog i mange tilfælde svare sig at få udbedret skader inden bilen afleveres.

Hvilke ekstra omkostninger kan jeg forvente ved privatleasing?

Ud over førstegangsbetaling, leveringsgebyr, forsikring og leasingydelse skal du selv betale brændstof, vask, ejerafgifter, forsikring og evt. ekstraudstyr. Ekstraudstyr skal enten fjernes før aflevering – eller foræres til leasingselskabet, hvis de vil have det. Du skal også betale for eventuelle overkørte kilometer, når du afleverer bilen. Har du kørt flere kilometer, end det er aftalt, koster det 1,20 kr. eller mere pr. ekstra km. Det kan hurtigt løbe op, så pas på. Eller kontakt leasingselskabet for at få ændret antallet af tilladte kilometer. Det koster naturligvis ekstra på leasingydelsen.

Ridser, buler og andre skader skal du også selv betale for ved aflevering af leasingbilen. I kontrakten er der normalt en nøje gennemgang af, hvor slemt det skal være, før det koster. Men er der en større skade, så meld den til forsikringen – eller få den lavet på egen regning inden afleveringen – hvis kontrakten tillader det.

I stedet for at lease en helt ny bil, kan du vælge at lease en brugt bil, ofte kaldet ReLeasing og spare på omkostningerne.

Ved brugte biler kan det nogle gange betale sig at flexlease bilen.

Releasing eller brugtleasing

Typisk sker relesing af brugte leasingbiler, der normalt ville være solgt videre. Vilkårene er stort set de samme som ved privatleasing, bortset fra at bilen er brugt, når du får den. Typisk er det altså inklusiv service.

Hvad er flexleasing?

audi-rs6-front

Dyre biler, der er mere end tre år gamle er velegnede til flexleasing

Flexleasing er oprindeligt betegnelsen for at leasingselskabet betaler en hel eller en halv procent af registreringsafgiften om måneden. Bilen skal derfor fra starten af kontraktens indgåelse være uden dansk registreringsafgift. For biler nyere end tre år betales 1 pct. af registreringsafgiften pr. måned og for biler over tre år betales en halv pct. Flexleasing betaler sig derfor bedst på dyre biler over tre år. Ved flexleasing betales som regel depositum/sikkerhedsstillelse på mellem 15-20 pct. af bilens værdi uden afgift, og maksimalt 30 pct. I de fleste flexleasing-kontrakter betaler du selv service og mange gange hæfter du også for værditabet, så her har du ikke sikkerheden, som du kender ved privatleasing. Den helt store besparelse ligger i den månedlige betaling af registreringsafgiften, da du kan få en ny vurdering år for år. Flexleasing giver mest mening for virksomhedsejere – hvorfor du ofte ser priser ex. moms. Nogle leasingudbydere tilbyder servicekontrakter, så du ikke risikerer dyre reparationer.

Den helt store joker i flexleasing er restværdien eller scrapværdien. Det er den pris bilen skal sælges til efter endt leasingperiode. Hvis ikke bilen kan sælges til den pris der står i kontrakten hæfter du som regel selv for forskellen. Det kan være svært at kende den rette pris  på forhånd, da prisen er uden moms og registreringsafgift – den eneste måde du kan sjusse dig frem til beløbet er ved at se på mobile.de, og trække momsen ud. Hvis du sammenligner to leasingbiler, så skal scrapværdien helst være så lav som mulig. Er forskellen 20.000 kr. på to leasingtilbud vil det, hvor tallet er højest koste dig 20.000 kr. mere, når kontrakten udløber. Hvis bilen kan sælges dyrere end scrapværdien, så får du penge i hånden.

Hvad er splitleasing?

Jaguar XE

Splitleasing er oplagt, når der køres mange firmakilometer og få private

Splitleasing betyder at firma og lønmodtager deler regningen for leasingen. Udgifterne opgøres præcist, så hvis du bruger bilen 40 pct. privat og 60 pct. for firmaet, så betaler du 40 pct. af udgifterne. Fordelen er, at du ikke bliver beskattet af fri bil. Splitleasing-biler giver mest mening, hvis du vælger biler, der er mindst 3 år gamle og hvis du kører mere for firmaet, end du gør privat. Hvis du kører mange private km og få for firmaet, så kan en firmabilsordning, som tommelfingerregel, bedre svare sig for lønmodtageren. Ved splitleasing skal der føres kørebog – dette kan gøres elektronisk.

God tryghed ved leasing

I 2007 påpegede forbrugerombudsmand Henrik Øe en række kritisable forhold i standardkontrakterne for privatleasing. Siden er sikkerheden forbedret markant af flere omgange.

En ny lov om bindingsperioder, der omfatter billeasing, og trådte i kraft den 1. januar 2010 og den er en forbedring på især på tre punkter

  1. Man kan komme ud af leasingaftalen mod at betale en ekstra måneds ydelse. Tidligere kunne opsigelsesperioden være meget lang.
  2. Hvis bilens garanti er kortere end løbetiden for leasingaftalen, hæfter leasingselskabet for mekaniske reparationer, såsom tandremsbrud. Tidligere var det leasingtager, der i visse tilfælde hæftede for meget store reparationer.
  3. Leasingselskabet er forpligtet til at sørge for, at forbrugeren ikke kommer til at hæfte for hændelig undergang, eksempelvis ved afbrænding af bilen, hærværk eller lignende, og skal enten tilbyde en kaskoforsikringsordning med eller uden selvrisiko for leasingtager – eller selv stå for omkostningerne ved hændelig undergang.

 

Leasingordbog:

Månedlig ydelse: Den månedlige pris. Vær opmærksom på om den er ex. moms.

Udbetaling: Det du skal betale ved kontraktens indgåelse. Udbetalingen får du ikke igen, og den skal derfor lægges oveni den månedlige pris, når du udregner leasingprisen

Restværdi eller scrapværdi: Den pris bilen skal indbringe, når du skal aflevere en flexleasingbil tilbage. Hvis ikke bilen kan indbringe beløbet hæfter du for forskellen. Jo lavere scrapværdi, jo bedre. Opgives typisk uden moms og afgift, så det kan være svært at gennemskue. Se evt på mobile.de for at få en indikation.

Førstegangsydelse: I princippet det samme som udbetaling, men der kan opkræves begge. Du får ikke førstegangsydelsen retur

Grøn ejerafgift: Som udgangspunkt skal du selv betale grøn ejerafgift på bilen

Forsikring: Du betaler for forsikring af bilen, og det er vigtigt at forsikringsselskabet ved at det er en leasingbil, da du ellers kan risikere at du intet får dækket af førstegangsydelsen, hvis bilen totalskades eller bliver stjålet.

 

Mere om leasing

Forstå de fire fælder ved flexleasing

Køb eller leasing? Se hvad der bedst kan betale sig

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS