myldretid
september 24, 2018

Miljøborgmester: Bilisterne kommer for hurtigt igennem morgentrafikken

Bilister i København når hurtigere frem end kommunens målsætning, og det er ikke meningen i en by, som vil tilgodese cyklister, fodgængere og buspassagerer, lyder det fra den ansvarlige borgmester.

Af: Esben Skrumsager / d. 24. september 2018

Kender du også det? Du sætter dig bag rattet, begiver dig ud i myldretiden, og så kommer du bare alt for hurtigt på arbejde, fordi trafikken bare glider som smurt uden antydningen af kø-kørsel eller røde lydskryds… I så fald har du vundet i livets Lotto, og så er der ingen grund til at læse videre. Bye bye.

Hvis du derimod har det som de fleste af os andre, så vil det måske komme bag på dig, at bilisterne i den københavnske morgentrafik kom hurtigere fra A til B i 2017, end hvad et flertal af Københavns politikere havde ønsket.

Utilfreds borgmester: “Cykler fylder mindre end biler”

Målet var, at bilisters rejsetid på en række strækninger i snit skulle være 14,6 minutter i 2018, men i 2017 brugte bilisterne 13,9 minutter, og det er altså ikke meningen i en by, hvor flere skal motiveres til at vælge cykel, kollektiv trafik eller gang over familiens firehjulede følgesvend.

– Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at bilister som de eneste kommer hurtigere igennem byen. Lige nu ligner det ikke, at vi når vores servicemål for cykler og busser, og for mig er det de vigtigste mål at nå. De pladseffektive transportformer skal være de nemmeste, bedste og hurtigste i en by med trængselsproblemer, og man fylder bare mindre på en cykel end i en bil, siger teknik- og miljøborgmester i København Ninna Hedeager Olsen (EL) til Berlingske.

Ifølge borgmesteren har kommunen forskellige knapper at skrue på for i højere grad at tilgodese cyklisterne i den københavnske trafik.

LÆS OGSÅ: Se kortet: Her er de nye strækninger med øget hastighed

Det kunne eksempelvis være at indsnævre vejbaner og få bredere cykelstier.

– Så nu skal vi kigge på, om vi kan optimere noget for busserne og cyklerne – også på bekostning af bilisterne. Når det er koldt eller regner, er det rarere at sidde i en bil end på en cykel, så der er nødt til at være nogle andre fordele, hvis folk skal vælge og fortsætte med at vælge cyklen, siger Ninna Hedeager Olsen til avisen.


Uanset tiden kan de fleste hovedstadstrafikanter formodentlig godt blive enige om, at trafikken er træg. Det oplevede jeg (igen, igen, igen) i den forgangne uge, da jeg forsøgte at passere Rådhuspladsen i myldretiden. Det var mere, end en mor i en Punto kunne håndtere, og det fik mig til at skrive denne klumme.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.

Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS