Nissan GT-R i Danmark

Nissan GT-R i Danmark
25/08/2015 Bilbasen Blog

Det sker ikke hver dag, at en Nissan GT-R udbydes i Danmark. Og selv om der ikke er noget på billederne, der afslører det, så er denne Nissan GT-R i Danmark. Billederne er taget i baghuset hos Nellemann på Bryggervangen på Østerbro i København og bilen er nummer 13.151. Den udbydes primært til leasing til virksomheder, så der er ikke en salgspris, men lad os bare sige, at det ikke er en billig fornøjelse. En hurtig gang hovedregning lander en cirka-pris på 25-30.000 kr. om måneden.
Se bilen her 

GT-R var i mange år en betegnelse, der ramte de allervildeste Nissan Skyline-modeller. Faktisk har badget prydet de hårdest pumpede Nissan Skyline-modeller fra 1969 til 1974 og igen fra 1989 til 2002. Alle de modeller har kørt med en rækkesekser – først uden og siden med turbo. Alle er i dag populære i tuningskulturen – de ældste er kultklassikere, mens de nyere stadig har deres at se til i motorsporten, hvor de særligt er populære i drifting og dragrace, da de er bygget til at blive brugt.

I 2007, efter fem års pause, lancerede Nissan det nyeste skud på GT-R-stammen. På mange måder var det et paradigmeskift for GT-R: Væk var Skyline-navnet, væk var rækkesekseren og væk var muligheden for at få en GT-R med fire døre.

Det var naturligvis den rigtige vej at gå. GT-R er den vildeste Nissan i gadetrim til dato. Og selv om den 3,8-liter store V6 med to turboladere ’kun’ yder 480 hk, så er der stort set intet, der slår bilen i rå acceleration. 3,5 sekunder brugte de første, og det skyldes dels et avanceret firehjulstræk, dels en ultra-hurtigt skiftende automatisk gearkasse og dels et effektivt launch-control-system.

Topfarten er af magasinet Motor Trend målt til 318 km/t.

Siden er motoren opgraderet til 550 hk og 0-100 km/t er barbaret ned til 2,84 sekunder. Det er motorcykel-territorium.

Og skal det være rigtig vildt, så skal du gå efter en Nissan GT-R Nismo. Her er 600 hk og en lang række optimerede dele, gør denne model til et regulært banejern.

Håndsamlet motor

Motoren med motorkoden VR38DETT er et kapitel for sig. Alle bliver håndsamlet af fire takumi (mesterhåndværkere) på en Nissan-fabrik i Yokohama i Japan. At kalde rummet for et værksted er nok en underdrivelse, da både luftfugtighed og temperatur hele tiden holdes på det helt rette niveau. Intet er overladt til tilfældighederne. Det tager cirka 20 år at få den erfaring, der skal til for at bygge motorer på det niveau for Nissan, så det overlades bestemt ikke til hvem som helst. Som det også kendes fra AMG, der bygger motorer til Mercedes-Benz, så sætter hver takumi sit skilt på motoren, når den er færdigsamlet. Mange GT-R- ejere er endda rejst til Japan for at møde den Takumi, der har bygget deres motor – det gælder blandt andet Jay Leno (tidligere talkshowvært), der har masser af biler, og altså også en Nissan GT-R. Det i sig selv er nærmest et kvalitets-stempel.

Her kan du se en video om de fire Takumi:

Nissan GT-R 2009 Specifikationer

HK/Nm 480 hk / 588 Nm

0 – 100 km/t 3,5 sek

Tophastighed 314 km/t

Km/l 8,2 km/l

Bredde 189 cm

Længde 465 cm

Højde 137 cm