bilbase

Det betyder afgifterne for brugte biler

Den nye registreringsafgift kom endelig ud og så dagens lys efter en lang fødsel. Om det blev et ønskebarn afhænger af øjnene der ser.

Opdateres løbende

Af Ebbe Sommerlund

Hvis man ser på de biler, der allerede er på vejene, så betyder ændringerne ikke alverden for de fleste.

Jan Lang, der er markedsanalytiker på Bilbasen forklarer:

– På biler, der er under et år gamle, forventer vi at se prisfald på cirka 40-60 pct. af det på en tilsvarende ny. Faldet bliver gradvist mindre og biler der er mere end fire år gamle vil ikke falde i værdi.

 

Så altså et fald på de nyeste og næsten ikke noget fald for biler, der er tre år eller ældre.

 

 

Afgifter for nye biler

Er der biler der bliver dyrere?

De allerbilligste biler vil stige i pris, men ellers er der fald over hele linjen. Det betyder, at springet til de lidt større klasser bliver mindre, men allerede nu er B-segment-bilerne mere populære end de helt små biler.

Hvilke biler falder mest i værdi?

Nedsættelsen af afgiften sker denne gang i den del, der ligger under skalaknækket. Skalaknækket er værdien, hvor man begynder at betale den høje afgift på 150 pct. frem for 105 pct. Det lå på 106.600 kr. før og kommer nu op på 185.000 kr.

 

Stiger ejerafgiften?

Ejerafgiften var i spil for at finansiere noget af lettelsen, og der er stigninger på vej, men kun for nye biler. Dermed er der ingen ændringer for biler, der allerede er på markedet.

 

Brændstoføkonomi betyder mere

Der er ændringer i fradraget til de mere brændstoføkonomiske biler, og biler der kører kort på literen straffes hårdere på registreringsafgiften

Bliver leasinghullet lukket?

Jyllands-Posten har gennem længere tid belyst, at en del nye biler kører som leasingbiler, og efter et år eller mindre bliver de afmeldt, og al registreringsafgift bliver tilbagebetalt. Dermed slipper de helt for afgift. Med den nye aftale skal leasingbiler senest efter fire måneder vurderes og afgiften skal betales i forhold til prisen på brugtmarkedet.

 

Du kan selv dykke ned i detaljerne på regeringens hjemmeside.

17 Kommentarer til Det betyder afgifterne for brugte biler

  1. Henrik Holm Jensen 25/09/2017 at 20:01 #

    Undskyld. Men jeg forstår altså ikke hvad i skriver.
    Hvis jeg har mercedes fra 2012 uden afgift til stå her i landet.
    Vil det have indflydelse på afgiften.?

  2. Casper 25/09/2017 at 20:06 #

    Hvad sker det med import biler der indregisteres efter 3. Okt, hvad forventes der at kunne spares i % før efter?

  3. Rolf Mikkelsen 25/09/2017 at 20:36 #

    Hvad med import af bil fra Tyskland? Bliver afgiften ændret der også?

    • Bilbasen Blog 28/09/2017 at 20:58 #

      I princippet ja, men i praksis bliver det ikke meget billigere. Men det er jo også i tråd med, at kun de nyeste biler får en nedsættelse. Vh Ebbe

  4. Nicolai 25/09/2017 at 20:47 #

    Hvad betyder den nye afgift for vare-biler(papegøjeplader)?

  5. Morten Skov 25/09/2017 at 20:56 #

    Hvad hvis man importere en bil fra 2014 eksempelvis. Hvilken afgift skal man så betale?

  6. Torben Nielsen 25/09/2017 at 22:28 #

    Jeg forstår ikke rigtigt det Jan skriver her.

    40-60 halvdelen?

    På biler, der er under et år gamle, forventer vi at se prisfald på cirka 40-60halvdelen af det på en tilsvarende ny. Faldet bliver gradvist mindre og biler der er mere end fire år gamle vil ikke falde i værdi.

  7. j johansen 25/09/2017 at 23:02 #

    Hvad så med biler der er over 20 år gamle
    jeg har sprinter der køre på 21år hvad med vægtafgiften på den
    bliver den dyrere eller hvad. og det er en dieselbil
    Jeg vil gerne have et svar

  8. Leif Christiansen 27/09/2017 at 11:50 #

    Jeg har importeret en Toyota MR 2 årgang 2000 fra Tyskland. Jeg har ikke betalt afgift på den endnu. Hvad får det af indvirkning på afgiften nu? Afgiften var inden den nye lov ca 50000,00 kr

    Mvh

    Leif Christiansen

  9. bruno lykke nielsen 27/09/2017 at 14:32 #

    hvad med biler der bliver importeret f.eks. fra tyskland, – hvad skal man regne med i afgift??

    påtænker at købe en peugeot 207 CC evt. max – 5 – 6 år gl.

  10. Kenneth 04/10/2017 at 12:12 #

    Glæder mig også til at høre hvilken afgift man skal betale på en bil fra Tyskland fra eks 2012

    • Bilbasen Blog 06/10/2017 at 23:02 #

      Hej Kenneth. Det bliver stort set uændret. Du skal stadig betale afgift efter prisen i Danmark, og du skal også beregne afgiften efter brændstofforbrug. Så hvis bilen er meget brændstoføkonomisk, så bliver det billigere – er den ikke, så bliver det ca. det samme eller i værste fald dyrere – en Audi RS6 bliver fx lidt dyrere end før. Vh Ebbe

  11. Troels 07/10/2017 at 11:26 #

    Hvad med refusion ved eksport – sker der ændringer?

  12. Klaus Folmann 10/10/2017 at 15:10 #

    En Volvo V60 der er 4 år gammel og importeres, må falde i afgift, når den tilsvarende nye Volvo V60 falder ca. kr. 55.000 ?

  13. René 17/10/2017 at 10:35 #

    Hvorfor er det I ikke sætter jer ind i reglerne og læser artiklen, så er svaret om import beskrevet.

    Importeret biler bliver vurderet med markedsprisen, så glem beregningen af registreringsafgiften ud fra de nye regler.

    Brugte biler 4+ år får det ingen betydning for, ændringen på de nye biler er for små til at det kan mærkes på disse. Præcis som regeringen har tiltænkt det, så danskerne ikke får trukket tæppet væk under sig. Og da biler vurderes med markedsprisen, så er der ingen ændring på import biler.

    0-3 år biler har aldrig kunne betale sig at importere, da ekstraudstyr ikke er afskrevet og biler der som regel bliver hentet er proppet med den slags. Og det ændre sig minimalt under de nye regler, der vil selvfølgelig som beskrevet i artiklen være en mindre afsmitning af prisen på en ny bil. Eksempel lader en Mercedes C200 fra 2014 til at være faldet ca. 20-30.000 kr, i salgspris herhjemme.

    Helt nye biler (under 1 år) vil blive lavet af samme beregning, som importøren. Dermed kan du lige så godt gå til din lokale forhandler, da de stort set ikke tjener penge på salg af nye biler. De håber bare du kommer igen og får lavet service og når du er så glad får at få lavet service at du fortsætter med reparationer der kommer løbende.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Afgifter: Mere end 10.000 biler er sat ned på Bilbasen - Bilbasen blog - 20/10/2017

    […] Læs mere: Det betyder afgifterne for brugte biler […]

Leave a Reply