Euro NCAP
december 18, 2013

Nye biler skal have nødbremse

Euro NCAP hæver endnu en gang barren for bilers sikkerhedsniveau. Allerede fra næste år tæller det med i bilens samlede sikkerhedskarakter fra Euro NCAP og de udstikker krav om automatisk nødbremsesystem.

I 2015 skal nye biler have et automatisk nødbremsesystem for at få fem stjerner i Euro NCAP-testen, men allerede fra næste år tæller systemet med i bilens samlede sikkerhedskarakter.

Euro NCAP er allerede i fuld gang med de indledende øvelser. Således har man netop testet et udvalg af biler, der allerede i dag har de såkaldte Autonomous Emergency Breaking Systems (AEB). De automatiske nødbremsesystemer er bygget op omkring et kamera i bilens forrude, der selv kan aktivere bilens bremser, hvis man er ved at køre ind i bilen foran. De små minibiler, VW up!,  Skoda Citigo og Seat Mii, har allerede Emergency Breaking Systems.

Fokus på udviklingen af forskellige sikkerhedssystemer

Der arbejdes intensivt med udvikling af forskellige sikkerhedssystemer blandt bilproducenterne. AEB er næste skridt, og der er ingen tvivl om, at dette system vil få en enorm betydning for trafiksikkerheden. Undersøgelser af systemets effekt viser, at man med AEB i bilen kan reducere antallet af ulykker med op til 27 procent og mindske antallet af dræbte og tilskadekomne markant. Derfor er vi i FDM også glade for, at Euro NCAP fra 2014 medregner tilstedeværelsen af AEB, når de skal vurdere bilernes sikkerhed,” siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

I alt otte forskellige biler er testet i kategorierne ”AEB City” – der fungerer ved lavere hastigheder – og ’AEB Inter-Urban’, som er de systemer, der fungerer ved højere hastigheder. I tre af testens otte biler dækker systemerne begge kategorier, mens de i de øvrige virker som enten City eller Inter-Urban.

Selvom det endnu er de færreste bilproducenter, der tilbyder AEB-systemer som standard eller ekstraudstyr, er der ingen tvivl om, at der er et stort sikkerhedsmæssigt potentiale i dem. Undersøgelser viser, at 90 procent af alle trafikuheld skyldes uopmærksomhed, eller at føreren er blevet distraheret. Det er også baggrunden for, at Euro NCAP igennem sine skærpede krav lægger yderligere pres på producenterne i forhold til at gøre AEB-systemer til en fast del af sikkerhedsudstyret i nye biler,” siger Søren W. Rasmussen.

Han påpeger dog, at de automatiske nødbremser næppe helt ville kunne afværge alle sammenstød. Men alene det, at de griber ind og selv bremser, vil væsentligt reducere den hastighed, en bil ellers ville ramme med. Det vil derfor være en naturlig følge af det nye sikkerhedsudstyrs effektivitet, at Danmark vælger at friholde dette sikkerhedsudstyr for den nuværende voldsomme beskatning på 180 pct.

Se video af de forskellige AEB-systemer og alle resultaterne på www.euroncap.com

Volvo V40 bremser

Billedtekst: Automatiske nødbremser i biler kan forhindre hver fjerde ulykke og mindske antallet af dræbte og tilskadekomne markant, viser undersøgelser. Fra 2014 kræver Euro NCAP 2014 systemerne i alle nye biler. (Foto: FDM/ Euro NCAP)

Følg os på Facebook og Google+ og se flere bilnyheder og debatter.

 

 

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS