juni 29, 2016

Mesterværk: Ny Porsche Panamera imponerer

Fire år skulle der gå, før Porsche rettede op på den designkikser, der er 1. generation af Panamera. Men så fik de så sandelig også bragt tingene i orden. Den spritnye Porsche Panamera står nemlig i skærende kontrast til bilen, den efterfølger. I hvert fald når det kommer til designet. Det store spørgsmål er, om Panamera også har rykket sig som bil.

rp-panamera-g2-4

Panamera generation 1 var, og er, sådan set en fremragende bil. Og Porsche kan også prale af en uhørt høj hit-rate, når det kommer til generelle køreegenskaber. Det ser dog ud til, at de har overgået sig selv, når man kigger på tallene for den nye Panamera. De er i al sin enkelhed meget imponerende.

rp-panamera-g2-5

Den nye Panamera kommer i tre forskellige versioner. Fælles for alle tre er en nyudviklet motor og 8-trins gearkasse, ligesom at permanent 4-hjulstræk nu er standard. Derudover har de alle fået flere kræfter, mens forbruget samtidig er forbedret. Startmodellen Panamera 4S kommer med en V6 2,9L benzinmotor, der leverer hele 440 hestekræfter og et moment på 550Nm. Det giver en topfart på 290km/t og en acceleration fra 0 – 100 på små 4,4 sekunder. Ganske imponerende for en bil, der vejer næsten to tons.    

rp-panamera-g2-14

Den banebrydende Panamera 4S Diesel er overraskende blevet udstyret med en V8 4,0L dieselmotor; den mest kraftfulde dieselmotor, Porsche endnu har udviklet. Den præsterer 422 hestekræfter og et enormt moment på 850Nm allerede mellem 1000 – 3250 omdrejninger. Topfarten er 285km/t og 0 – 100 klares på 4,5 sekunder. Dermed er det den hurtigste serieproducerede dieselbil i verden netop nu.

rp-panamera-g2-15

Sidst men bestemt ikke mindst er der topmodellen, Porsche Panamera Turbo. Den gemmer på en V8 4,0L benzinmotor og 550 hestekræfter. Momentet er på 770Nm og topfarten er på den hurtige side af 300km/t. 306 for at være helt præcis. 0 – 100 tager blot 3,8 sekunder. Læg dertil at alle tre modeller kan fåes med en Sport Chrono pakke, der optimerer accelerationen.

rp-panamera-g2-16

Tilbage til designet, hvor Porsche virkelig har taget syvmileskridt fra 1. til 2. generation. Den lange sports-sedan har fået en ny bagende, og pludselig er det slående, hvor tæt Porsche egentlig var på at ramme plet i første forsøg. Det er nemlig småting, der er ændret på 2017-modellen, men det er som om, at Panamera nu går op i en højere enhed og ganske fortjent placerer sig blandt de allerflotteste 5-dørs biler.

rp-panamera-g2-18

Indvendigt er den nye Porsche Panamera ustyret med en stilfuld kabine, der perfekt indrammer Panamera som en Limousine, der møder en vaskeægte sportsvogn. Bagsædepladsen ser endda ud til at kunne matche klassiske sedan-modeller som BMW 5-serie og Audi A8.

rp-panamera-g2-21

rp-panamera-g2-34

Er du også overbevist af den nye Panamera, kan du allerede nu bestille et eksemplar hos Porsche Danmark med levering den 6. november 2016. Prisen starter ved 2.200.000 for Panamera 4S, mens 4S Diesel koster 2.275.000. Topmodellen, Panamera Turbo koster 2.950.000 på danske plader.

LÆS OGSÅ Kør-selv-ferie: Sådan undgår du kø-kaos

FACEBOOK Bliv ven med Bilbasen

INSTAGRAM Følg os på Instagram

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS