BMW 5-serie
december 29, 2017

Kongen af premium: Stor brugttest af BMW 5-serie Touring

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 29. december 2017

BMW 5-serie er den mest populære premiumbil på brugtmarkedet. Vi ser på den mest omsatte variant; 520d Touring.

Der er ingen over og ingen ved siden af BMW 520d, når vi taler brugte premiumbiler. Den indtager snildt en førsteplads blandt de brugte biler foran Mercedes-Benz E-klasse og Audi A6.

Og det er nemt at forstå, for selv om den netop udfasede model kom på markedet i 2010, så ser den ikke bedaget ud. Kendere ser naturligvis hurtigt, at det ikke er den nyeste model, men for andre er det faktisk svært at spotte alderen på modellen, der kaldes F10 for sedan og F11 for stationcar – altså Touring på Bayersk.

Priserne begynder ved ca. 240.000 kr. for de ældste. (14-11-2017)

Men hvordan er den populære BMW så som brugtkøb?

Ikke sportslig som en 3-serie

Det første, der slår dig, hvis du ikke har prøvet en 5-serie før, er at bilen ikke føles særlig sportslig. Selvom der er brugt masser af aluminium i undervognen, så er sigtet med en 520d ikke at underholde – det er at levere sine passagerer udhvilet selv efter timevis af kørsel på motorvejen. Og der er 5-serien virkelig god.

INSPIRATION: Søg BMW 520d til salg på Bilbasen

Presser du den i sving kan du godt mærke, at baghjulstrækket giver en god vægtfordeling og balance – bilen sætter sig mere jævnt end en Audi A6. Men du sidder ikke med et stort smil på læben – vil du have det, så er det 3- eller 4-serien, du skal have fat i – nå ja eller en M5, men så er prisen også langt udenfor de flestes rækkevidde.

LÆS MERE: Første test: Polo GTI er en bulderbasse på budget

Økonomisk motor i 520d

Trumfkortet og akilleshælen i en BMW 520d er motoren. Med fire cylindre er den ikke så vellydende og kultiveret som de større sekscylindrede varianter. Men den er uhyre økonomisk på papiret – opgivelsen siger ca. 20 km/l afhængig af udstyr. Det er muligt at komme deropad, hvis du kører fornuftigt.

LÆS OGSÅ: Bilejerne har talt: BMW har stadig de lykkeligste kunder

I praksis er snittet omkring 15 km/l ifølge Spritmonitor.dk. For de fleste er de 184 eller 192 hk nok, men der er rig mulighed for mere.

Næste trin er 525d, der de første år kørte med en tre-liters sekscylindret motor – den blev skiftet med en firecylindret allerede i 2011.

Udstyret gør forskellen

Det første du skal gøre dig klart, når du leder efter en brugt 520d, er hvilket udstyr du vil have. Selv om ekstraudstyr afskrives hurtigt på nye biler, så er det bestemt ikke gratis på de brugte 5-serier.

Du bør dog gå efter P-sensor, den store navigation kaldet Professionel, xenon-forlygter og bluetooth-opkobling. Adaptiv fartpilot er et stort plus, mens M-tech kofangere gør bilen mere lækker at se på, men det er afsindigt dyrt, så de fleste vil undvære.

Automatgear passer perfekt til bilen, og du skal være meget imod automatgear, hvis du vil have en uden. Der er ingen rationelle argumenter mod automatgearet, der er lige så pålideligt, næsten lige så økonomisk og langt mere behageligt at køre med. Og en bil med manuelt gear er svær at sælge igen.

SE OGSÅ: Video: 7 gode og 3 dårlige ting ved 530d

Er du på udkig efter en sedan, så læg mærke til om den har nedfældeligt bagsæde – de fleste har det, men nogle få har ikke, og det er en bitter detalje at overse, når du står i Ikea og vil hjem med dit nye Pax-skab.

Læg også mærke til stolene, der er både standard, komfort og sport. Ren stof, læder og dellæder. Sportstolene er lidt smalle, så har du fodboldspiller-lår, er de to andre typer bedst. En del udstyr kan eftermonteres, mens noget ikke kan – det gælder for eksempel Head Up Display (HUD).

Problemer med BMW 520d

Generelt er der ikke det store at komme efter. De første par årgange kan have problemer med knastkæden på motorerne – den kan sagtens have været skiftet. Fra 2014 er det en helt anden type motor, men 2012-2014 bør heller ikke have problemet.

5-serien kan have problemer med, at den elektriske parkeringsbremse kan dræne batteriet. Batteriet er i øvrigt en historie for sig selv – hvis hele instrumenthuset ligner et omrejsende tivoli med blinkende lamper, så er det typisk batteriet, det er galt med. En udskiftning kræver ofte en nulstilling af systemerne på værksted.

LÆS OGSÅ: Brugttest af Mercedes-Benz C-klasse

Touring-modellerne har luftaffjedring på bagakslen og her kan der gå hul i luftbælgene – det ser du ved at bagenden hænger – den bør altid stå i samme højde som forende.

Som med alle dieselbiler skal du gå efter biler, der har kørt lange ture. En ældre model med få kilometer er altså ikke en fordel, da korte ture kan koste ødelagt EGR-ventil, partikelfilter og i værste fald dyser. EGR-ventilerne er der kampagne på fra BMW, så hvis du er heldig bliver en udskiftning dækket pr. kulance.

LÆS OGSÅ: Video: Vi tester køreklare biler under 10.000 kroner

Nogle typer sæder har en uheldig tendens til at fnulre lidt – det kan fjernes med en engangsskraber – altså dem til ansigt eller ben.
Bortset fra det er en BMW 520d et fornuftigt køb, og den lever fint op til premium-mærkatet.

Fordele og ulemper ved BMW 520d

Generelt solid teknik
God komfort
Bagageplads

Ikke specielt underholdende, når vejen snor sig
Udstyr koster – også som brugt
Pladsen på bagsæderne er ikke voldsomt imponerende

BMW 5-serie modelhistorie (520d)

2010 BMW 5-serie lanceres i DK med modelkoder F10(Sedan) og F11 (Stationcar)

2012 Connected Drive introduceres.

2014 Facelift. Ny motor med 190 hk i 520d. (B47D20). LED-forlygter kan tilkøbes, og i-Drive opdateres

Ebbe mener:

BMW 5-serie er et godt brugtkøb og 520d er ingen undtagelse. Kvaliteten er høj, og problemerne få. Vi er i premium-segmentet og det koster, men du kan også sælge en BMW igen, når du vil skifte.

Hvis du forventer sportslige og underholdende køreegenskaber, så bliver du skuffet. 5-serien er skabt til pendler-kørsel på Autobahn og det er på motorvejen bilen er sublim.

Specifikationer: BMW 520d Touring Aut. (2013)

HK/Nm 184 hk / 380 Nm
0 – 100 km/t 8,2 sek
Tophastighed 224 km/t
Km/l 20,4 km/l
Rækkevidde: 502km (NEDC)
Bagagerum: 560/1.680 literVægt: 1.710 kg
Påhæng: 2.000 kg
Sikkerhed: Fem stjerner i EuroNCAP (Testet 2010)

INSPIRATION: Søg efter 5-serie til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS