bilbase

Prisen på en Tesla Model 3 – opdateret

Tesla Model 3 spås en stor fremtid, og de første er netop kørt ud på vejene. Men hvad der virkelig betyder noget, er prisen på danske skilte.

Af Ebbe Sommerlund – 

Artiklen er opdateret med ekstra fradrag for batterikapacitet 03-08-2017

Vi i Danmark må desværre vente til 2018, hvis vi er heldige. Hvis vi er uheldige, så hedder den 2019 – hvilket ret ubelejligt er uden for perioden med afgiftnedsættelse, hvor du slipper med 20 pct. af den beregnede afgift indtil 1. januar 2019 eller indtil de første 5.000 elbiler er indregistreret – sandsynligheden for at dette nås inden anser vi for værende meget lille, men faktisk har det ikke så stor betydning – især den lille version rammes ikke særligt hårdt efter 2018.

Der er en teoretisk chance for at du kan nå at få leveret en Tesla Model 3 i 2018, hvis du bestiller nu. Og det gør altså en del ved prisen, når man skal betale 20 pct. af afgiften frem for 40 pct. som er taksten i 2019. Til gengæld genindføres bundfradraget på 10.000 kr. som, så vidt vi kan forstå, er væk i 2018. Det er ærlig talt lidt rodet. Men det betyder mest, hvis du vil have modellen med lang rækkevidde, da forskellen på priserne her er lidt mere markant.

 

Hvad koster Tesla Model 3

Prisen i USA for en model med mindst 345 km rækkevidde er 35.000 USD og en long range model med 500 km koster 44.000 USD. Vi har regnet på, hvad bilerne koster i Danmark, hvis de når at komme i 2018. Der er naturligvis nogle ubekendte. Fx kender vi ikke energieffektiviteten – men hvis vi regner med at den har et 50 kWh-batteri og kan køre lidt længere efter den europæiske målemetode, så kan det omregnes til 69 km/l. Baseprisen har vi udregnet efter samme faktor, som Tesla bruger på de andre modeller. Gør man det så kan en helt basis Model 3 lande under 350.000 kr. Dette er uden autopilotsoftware, men det kan installeres senere. Faktisk vil en Model 3 holde sig på minimumsbeskatningen på 20.000 kr – fordi fradragene overstiger afgiften.

Long range modellen lander efter vores beregninger på 430.811 kr. Hvis man vel at mærke kan få den inden 2018 er slut. Den kommer nemlig over minimumsbeskatning.

Standard model 3
Forhandlerpris uden moms 250000 313.800
Moms 50000 78450
Batterikapacitets-fradrag 76500 76500
Airbagfradrag 5120 5120
ABS-fradrag 3750 3750
ESC-fradrag 2500 2500
Euro-NCAP-fradrag 2000 2000
Fradrag i alt 89870 89870
Beskattet værdi 210.130 302.380
Afgift under skalaknæk 111930 111930
Afgift over skalaknæk 147300 285675
Total afgift 259230 397605
Energiforbrug 132 135
Omregnet til benzin 69 67
Brændstoffradrag 212000 204000
Selealarm fradrag 600 600
I alt 212801 204802
Registeringsafgift før reduktion 46429 192803
Afgift efter reduktion Særordning 9286 38561
Udsalgspris inkl moms og afgift 320000 430811
2019-pris 320000 459.371

Priser på Tesla Model 3 i 2019

Hvis ikke deadline nås, så vil prisen, efter vores beregninger, lande på mindst  for basismodellen og 459.371 kr. for long range modellen. Udregningen er naturligvis et kvalificeret gæt og indeholder noget usikkerhed. Dels er der dollarkursen som kan svinge både den ene og den anden vej. Dels er der energieffektiviteten, som vi har opgivet konservativt – et bedre tal kan gøre bilen billigere. Det der taler for at få fingre i en Model 3 inden 2019, hvis muligt er, at udstyr ikke bliver billigt og så er det sjover at betale 20 pct afgift på det frem for 40 pct.

 

 

Tesla Model 3

Model 3 får kun én skærm, der sidder i midten

 

Den dumme detalje på Tesla Model 3

Mange biler har nogle dumme detaljer, som ikke virker gennemtænkte og Tesla er ingen undtagelse. Det er som om Elon Musk gør en dyd ud af detaljer og ideer, som måske burde være blevet i skuffen. PÅ Model S var det dørhåndtagene der kører ud af karrossen. Det er cool, men giver også anledning til lidt frustrationer, når de går i stykker.

Men det er alligevel vand i forhold til Model X der har Falcon-wing doors, som godt nok giver opmærksomhed, men ellers mest er langsomme og upraktiske – med undtagelse få situationer, hvor de forbedrer adgangen.

Model 3 skal naturligvis også have mindst en dum detalje, og jeg er ved at tro, at det alligvel er den dummeste endnu. For hvor luksus-modellerne fra Tesla har stor bagklap og god adgang til bagagerummet, så bliver Model 3 en sedan! Altså med en lille bitte åbning til bagagen. Og hvorfor så det?

 

Jo fordi tag og bagrude skal være et stykke glas.

At der ikke er nogen instrumenter lige foran føreren er heller ikke min kop te. Men bortset fra det, skal den lille Tesla nok blive en succes – for konkurrenterne er tidligt ordentlig klar i 2020, med mindre du vil køre Opel til samme pris, som en Tesla.

 

Læs mere om Tesla

Tesla har ødelagt min bagdel (Klumme)

35 Kommentarer til Prisen på en Tesla Model 3 – opdateret

  1. Rune 03/08/2017 at 12:25 #

    Mangler beregningen ikke fradrag i beskatningsværdien for batteri?

    Som jeg husker det hedder det 1700 Kr./kWh (dog maks 76.500)?

    • Bilbasen Blog 03/08/2017 at 21:02 #

      Jo, det er rigtigt. Det fremgår af L210, som er blevet vedtaget. Jeg retter udregningen. Tak for at du gør opmærksom på det. Vh Ebbe

  2. Peter 03/08/2017 at 23:09 #

    Minimumsafgiften på de 20.000 kr. er før 20 eller 40 % beregningen. Så vidt jeg ved, så den ender på 309.000 kr. i jeres beregning for 2018. Og jeg vil mene at bundfradraget på de 10.000 kr. også er med i 2018, og så er der jo slet ikke nogen afgift.

    Men en større ting er at momsen har i regnet forkert. I har brugt 20 % og ikke 25 %.

    Kan blive lidt i tvivl om i har medtaget nok til fragt og told i prisen også.

    • Jacob 07/08/2017 at 01:00 #

      Hej Peter,

      Jeg har udarbejdet et regneark med min egen fortolkning af registreringsafgiften med vedtagelsen af L210. Vil du ikke dele din udspecificerede udregning med mig (eller os alle)? Jeg lander på 303k for basismodellen frem til slut 2018, så det er ikke helt skævt i forhold til din, men jeg kunne godt tænke mig at få den 100% korrekt. Jeg har brugt told på 10% pålagt basisprisen før momsberegning og en dollarkurs på 6,30 kr.

  3. Heine Andersen 04/08/2017 at 07:59 #

    Tak for en seriøs artikel om Tesla.
    Jeg vil give dig ret i, at det er ærgerligt, at det blev en sedan, og at der ikke kommer display lige foran føreren, men det får mig ikke til at slette vores reservation. 😊
    Jeg håber bare, at banken vil låne os så mange penge. 😊

  4. Erik Thrane 04/08/2017 at 11:55 #

    Der mangler en pris på den lille model i 2019.

  5. Rasmus 06/08/2017 at 14:53 #

    Synes måske lidt i skulle læse lidt på lektien. For det første så var det kun prototypen som havde den lille åbning i bagklappen. Det var noget de to til sig og fik ændret. Har set model 3 på deres fabrik i Freemont og åbningen er altså ikke lille længere, den er trukket helt ud i siderne og er større end fks en Bmw 3 serie. Nr 2 er dørhåndtaget på model s. Syntes da bestemt det er en af de fedeste detaljer ved bilen, hvis ikke man er til noget nyt og anderledes kan man jo altid købe en Ford mondeo. Det er jo trods alt det Tesla brander sig på.

    • Bilbasen Blog 07/08/2017 at 09:38 #

      Hej Rasmus. I forhold til en hatchback er åbningen jo lille. Jeg kan ikke se at det er en fordel, at det er en sedan. BMW 4-serie Gran Coupe viser, hvordan det skal gøres med flotte linjer og praktisk bagklap. Vh Ebbe, Bilbasen

      • Rasmus 08/08/2017 at 18:01 #

        Grunden til det er lavet som det er, er for at Tesla s robotter kan få adgang bagfra og for at få et perfekt udsyn. Dette gøres ved at fjerne den bagerste Cross member som bagklappen normalt er fastgjort til.
        Vh Rasmus.

        • Henrik 27/08/2017 at 09:42 #

          design over function efter min mening.. praktisk i brug i hverdagen er ekstremt vigtigt.

    • H.R. 27/08/2017 at 09:44 #

      kommentaren om de håndtag gik på at de går i stykker.. og det gør de altså ind imellem.. og så er det altså en skidt situation.

  6. Jacob 07/08/2017 at 01:03 #

    Opel Ampera-e kommer tidligst til DK i 2020.

    • Bilbasen Blog 07/08/2017 at 09:35 #

      Ja, det kan vi takke politikernes zig-zag-kurs for. Hvis ikke vi havde fået afgifter, så kunen den have været her. Nå ja, og hvis GM havde skudt mere rigtigt med produktionen – de har Chevy Bolt i overskud og Opel Ampera-E i underskud.

      • Jacob 07/08/2017 at 10:54 #

        Chevy Bolt er absolut en fin bil, som vores naboer i nord allerede nyder godt af. Jeg er fuldstændig enig med dig i at vores kassetænkende regering (Ja faktisk begge sider af folketinget) har spillet fallit i årevis med at reformere afgiftmodellen på bilisme. Når jeg ser på mit regneark for beregningen af registreringsafgift på elbiler ligner det mest af alt en slagmark af idioti der kun eksisterer for at retfærdigøre et enormt burokreauti.

  7. Jacob 07/08/2017 at 01:19 #

    Hvad er der iøvrigt galt med at det er en sedan? Den bliver markedsført som en sedan, så for os der hader biler med en lang skråt stillet bagklap (Ford Mondeo mk1 hatchback), så er Model 3 perfekt. Jeg ved ikke noget mere træls end at få blade, skidt og insekter ind i bilen når man skal læsse varer i bagagerummet. Iøvrigt er der ganske fin adgang til hele bagagerummet. https://www.youtube.com/watch?v=bOUMRy9xNyc

    Husk: i modsætning til ICE biler så har den også frunk! 🙂

    • Bilbasen Blog 07/08/2017 at 09:33 #

      Hej Jacob. Hvis du ser på salget af sedaner contra hatchback, så er hatchbacks langt mere populære. Det er i min optik underligt, at Tesla vælger at lave luksusbilen Model S som hatchback, men ikke Model 3. Set fra europæisk synspunkt er det ikke smart. Det virker som en idé Elon Musk har købt ind på uden at tænke sig om, men det er bare min mening. Vh Ebbe, Bilbasen

  8. Jesper 09/08/2017 at 07:21 #

    Udregnes afgiften ud fra købstidspunktet eller leveringstidspunktet?

  9. Kirsten 11/08/2017 at 07:29 #

    Hej,

    Tak for oversigten. Jeg har også siddet og regnet på det og vil gerne dele min beregning, så kan man jo selv skrue lidt på parametrene. Jeg har fulgt det skema som Dansk Elbilkomité bruger (eksemplet i linket er dog nogle år gammel, så tal for Skat mht. til afgift har jeg været på Skats hjemmeside for at verificere):http://www.danskelbilkomite.dk/regafgift.html

    Jeg kan bare ikke lige hitte hvordan jeg vedhæfter fil…?

    vh Kirsten

    • Bilbasen Blog 14/08/2017 at 00:49 #

      Hej Kirsten

      Skemaet fra DELK er udmærket, men har ikke de nyeste tal – i hvert fald ikke sidst jeg kiggede på den. Forskellen bliver dog ikke så stor. Vh Ebbe

  10. Frederik 16/08/2017 at 06:34 #

    Jeg har selv reserveret en Tesla 3, og jeg er derfor personligt interesseret i, hvad prisen kommer til at ligge på, når den engang kommer til landet. Med udgangspunkt i bilbasens udmærkede overslag af Ebbe Sommerlund har jeg prøvet at lave en så præcis udregning som mulig.
    Den viser, at Tesla 3 basismodellen ender på ca 330k i 2018 og 340k i 2019, mens Long Range modellen ender på hhv. 374k og 410k. Alle tal i dkk. Dertil skal som altid lægges omkring 3500 kr i leveringsgebyr mm. Ekstraudstyr kommer hertil oveni.

    Jeg har benyttet en dollarkurs på 6,336, men den kan jo nå at svinge en hel del, inden bilen bliver leveret om over et år. For at finde ud af, hvad bilen koster at få til landet, samt Teslas danske afdelings fortjeneste har jeg lavet en lille sammenligning med Tesla Model S. Den billigste du kan i dk koster 732k kr. inkl moms og afgift, og de skriver, at moms udgør 123900 kr. Sammenlignet med markedsprisen på 70k dollars i USA for den billigste model S, ender vi på 11,7% i fragt og fortjeneste. Uden afgift koster basismodellen således ca. 309k kr. inkl moms. Afgiften kommer altså kun til at udgøre 6,5% af prisen med moms i 2018.

    For at udregne den beskattede værdi, har jeg taget udgangspunkt i Skats oversigt (https://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1947291&chk=214580) over fradragsberettiget udstyr.

    Jeg har dog benyttet seks airbags (det maksimale) i stedet for Ebbes fire? Men det betyder ikke så meget.

    Når afgiften skal udregnes, laver Ebbe en lille fejl og bruger 111.930 kr, som skalaknæk, men den er dog kun 106600 kr. Igen en lille fejl.

    Jeg har regnet den omregnede km/l igennem, og det passer meget fint. Som Ebbe også skriver er det svært at sige, men omkring 65 km/l passer godt. Jeg har brugt et 50 kWh batteri med en rækkevide på 354 km ≈ 220 miles, som der står på hjemmesiden.

    Mht. de 10k i fradrag på afgiften gælder det for perioden 2016-2019, som jeg læser det på Skats hjemmeside, så det har jeg også trukket fra afgiften: https://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1947289&chk=214580

    Således ender jeg på de priser. Man kan jo glæde sig over, at det store batteri og det lave forbrug pr. kilometer æder så meget af afgiften, at 3’eren bliver nogenlunde til at betale. Hvis man vi er så uheldige at skulle vente til 2019, så bliver basismodellen og Long Range “kun” hhv. 10k og 37k dyrere. Skriv hvis der er nogen spørgsmål, jeg kan godt sende en mail med Excel regnearket, hvis det skulle have interesse.

    • Thomas Andreasen 18/08/2017 at 17:18 #

      Hej Frederik. Tak for din uddybning. Du må meget gerne sende Excel-arket til mig.

      venligst
      Thomas

    • Jacob Frostholm 24/08/2017 at 04:26 #

      Hej Frederik,
      Her er mine beregninger for en standard model 3. Jeg ender dog på 394.022 kr. for basismodellen i 2019 med 40% afgift. Læg mærke til minimumsregistreringsafgiften på 20.000 og husk at der skal beregnes moms af hele importomkostningen inkl. told og fragt. Jeg har sat fragt til 10k DKR.

      Tesla Model 3 Standard 35K USD
      Teslas pris i USA omregnet til DKR 221.760
      Fragt til DK 10.000
      Told 10% 23.176
      Moms 63.734
      Pris uden registreringsafgift 318.670

      Airbags -5.120
      ABS-bremser -3.750
      ESP/ESC -2.500
      5 stjerner -2.000
      Batterikapacitetsfradrag -76.500
      Beskatningsgrundlag 228.800

      Lav Afgift 111.930
      Høj Afgift 183.300
      Standard registreringsafgift 295.230

      Gennemsnits elforbrug 143 Wh/km
      Omregnet til benzin 65 km/l
      km/l over 16 49 km/l
      Brændstof-fradrag 196.000
      Fradrag for selealarmer 600
      Registreringsafgift efter brændstof og selealarm fradrag 98.630

      Afgift efter “elbil rabat” 19.726
      Bundfradrag 10.000
      Minimumsafgift 20.000
      Pris for bilen 338.670

      Tesla Model 3 Standard 2019
      Teslas pris i USA omregnet til DKR 221.760
      Fragt til DK 10.000
      Told 10% 23.176
      Moms 63.734
      Pris uden registreringsafgift 318.670

      Airbags -5.120
      ABS-bremser -3.750
      ESP/ESC -2.500
      5 stjerner -2.000
      Batterikapacitetsfradrag 0
      Beskatningsgrundlag 305.300

      Lav Afgift 111.930
      Høj Afgift 298.050
      Standard registreringsafgift 409.980

      Gennemsnits elforbrug 143 Wh/km
      Omregnet til benzin 63,8 km/l
      km/l over 16 47,8 km/l
      Brændstof-fradrag 196.000
      Fradrag for selealarmer 600
      Registreringsafgift efter brændstof og selealarm fradrag 213.380

      Afgift efter “elbil rabat” 85.352
      Bundfradrag 10.000
      Minimumsafgift 0
      Pris for bilen 394.022

    • Dilwara 11/09/2017 at 23:14 #

      Hej Frederik. Tak for din dyb forklaring . Du må meget gerne sende Excel-arket til mig.

      venligst

      Dilwara

    • Victor Paarup 28/09/2017 at 11:21 #

      Hej Frederik.

      Jeg har fået tildelt en opgave, hvor jeg skal berenge og analyser priser på den nye tesla model 3. Jeg kunne godt tænke mig at få til sendt dette regneark du har benyttet dig af.

      Mvh Victor Paarúp

    • Bjørn Uldall 02/10/2017 at 10:13 #

      Hej Frederik, ved du om det netop vedtagne nye afgiftssystem kommer til at ændre afgørende på dine beregninger?

  11. Troels 28/08/2017 at 13:04 #

    Når man kigger på prisforskellen mellem standard og long range modellen. Ville det så ikke være billigere at købe standard modellen, også få eftermonteret long range batteriet? (hvis det ellers er muligt).

    • Jacob 31/08/2017 at 08:03 #

      Det er ikke muligt at eftermontere et større batteri og det lille batteri er ikke en softwarelåst udgave af det store som man har set det i model S70 f.eks.

  12. Jacob 31/08/2017 at 10:16 #

    Hvis den generelle sænkning af registreringsafgiften som regeringen fremlægger i sit finanslovsforslag bliver vedtaget, så vil det bedre kunne betale sig at putte ekstraudstyr i model 3 i form af det store batteri eller premiumpakke. På en fuldt udstyret model 3 til omkring 60k USD bliver falder afgiften med omkring 35.000 DKR. Så bliver prisen omkring 565.000.

  13. Troels 22/09/2017 at 21:03 #

    Er der nogen der har overblik over hvad de nye registreringsafgifter får af betydning for Model 3?

  14. Fredrik Nørgaard 31/10/2017 at 22:51 #

    Hvornår kan man rigtigt bestille den slutningen af i år? Nu man har forud reserveret den.

  15. Marianne Mortensen 15/11/2017 at 09:41 #

    “og en long range model med 500 km koster 44.000 USD”

    Vi bor i et forkert land :O

  16. Carsten Vammen 28/11/2017 at 13:23 #

    Hej Frederik. Tak for din gode forklaring . Du må meget gerne sende Excel-arket til mig.

    venligst

Leave a Reply