bilbase

Renault Talisman på Superb-jagt

Vi har kørt de første kilometer i en stor franskmand, der skal forsøge at lokke firmakunder til Renault. 
Det franske bilmærke Renault er klar til at give firmaklassen et forsøg. I forvejen har franskmændene den store MPV, Espace at lokke firmakunder med hang til design og luksus med. 

Der er dog mere klassiske dyder på spil i Renaults seneste model – Talisman.

Talisman er noget som umoderne som en stor sedanmodel. Ja ja, jo jo – det er stadig sådan, en tysk firmabil ser ud, og Renault selv havde da også engang en Laguna. Men hverken Peugeot, Citroën eller Renault har virket særligt ivrige for at lancere nye sedaner – her har det handlet mere om praktiske MPV’er og crossovers.

Talisman er stor og rummelig. En længde på 4,85 meter giver et bagegrum på 608 liter, hvilket faktisk er mere end stationcarvarianten, der disker op med 577 liter. Stationcaren kaldet Estate lanceres sideløbende med sedanen til april i 2016.

Under den nye og smukke karrosse gemmer sig velkendt mekanik. Platformen er den samme, som ligger til grund for den store MPV, Espace. På sigt bliver denne også platformen, der kommer til at være under den kommende Mégane. Med grundstenen fra Espace ligger det ligefor at låne flere komponenter. Som sagt så gjort. Bl.a. er Multi-Sense-systemet med køreindstillinger der tager sig af alt fra mængden af motorlyd, kabinebelysningens styrke og styretøjets karakter kopieret med over fra den store MPV.

Det samme er 4Control-systemet, der gør franskmanden firehjulsstyrende, og som er en nødvendighed, hvis man ønsker de adaptive støddæmpere. Firehjulsstyringen gør, at hjulene på bagakslen kan dreje både med og imod forhjulenes vinkel. I langsom bykørsel, hvor en lille venderadius er essentiel, drejer baghjulene i modsat vinkel af forhjulene for at styre bagenden skarpere rundt hjørner. På landevejskurver kan baghjulene dreje i samme vinkel som forhjulene for at sikre bedre stabilitet gennem sving.

På trods af slægtsskabet med Espace kører Talisman meget anderledes. Den er slet og ret mere disciplineret, stram og stiv. Om den kører helt så præcist som en VW Passat eller lige så dynamisk som en firmabil fra BMW, er svært at sige uden en direkte sammenligning. Men Talisman er bestemt en af de bedstkørende biler fra Renault.

Kabinen emmer af luksus og overskud. På præsentationsturen til Italien var det kun muligt at køre meget veludstyrede modeller, så det er svært at sige, hvordan en dansk variant med mindre udstyr vil føles. Men når det er sagt, er niveauet af standardudstyr i Danmark højt. Standard i Danmark på samtlige Talismaner er 7-tommer touchskærm, 2-zoners klimaanlæg, varme i rattet samt automatisk op og nedblænding af forlygterne.

Motormæssigt er der ikke det store at berette om – der er lidt forskelligt diesel og benzin, men intet udmærker sig rigtigt. Den mindste diesel har dog et flot forbrugstal på 27,7 km/l.

Konkurrenter er der nok af for den nye Renault Talisman. Franskmændene selv mener, at de bl.a. sigter efter veletablerede firmabiler som f.eks. VW Passat. Men med sit fokus på luksus og stil kan også premium-biler fra BMW og Mercedes få en konkurrent i Talisman.

De rummelige kvaliteter gør samtidig, at kunder der måske overvejer en fornuftig Toyota Avensis eller Skoda Superb også bør kigge forbi en Renault-forhandler.

Meget afhænger naturligvis af pris, og da vi stadig er mange måneder fra lanceringen til april næste år, er netop priserne ikke på plads. Et prisgæt lyder på et udgangspunkt fra 335.000 kr. med plads til en noget lavere beskatningsværdi.

Gå på jagt efter en brugtbil i firmaklassen på BilBasen
:

VW Passat

Mercedes-Benz C-Klasse
Toyota Avensis

Skoda Superb 

Renault Laguna

Af Frederik T. Frey

   
    
 

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply