februar 5, 2016

Renault Captur: Renaults kække crossover

Ingen havde forudset Renault Capturs store succes, men når man ser nærmere på den vævre franskmand, så forstår man hurtigt hvorfor.

Renault Captur er uden sammenligning den mest populære crossover i den lille klasse, og med den og Nissan Qashqai har Renault-Nissan-alliancen sat sig tungt på toppen af crossoversalget.

En crossover er et miks mellem to biltyper – her en minibil og en firehjulstrækker uden terrænegenskaber. Fordelene ved denne biltype er nem indstigning, bedre kabineplads og godt overblik i trafikken. At man så giver en lille smule køb på svingegenskaber og stabilitet i sidevind er ikke noget, der overskygger fordelene for de fleste familier.

Renault Captur er meget letkørt, og støjniveauet er fint for klassen. Motorerne er godt dæmpet, og hele bilens væsen er lagt an på god komfort.

Da kabinen er højere end en tilsvarende almindelig bil, kan passagerer sidde mere oprejst, og det giver bedre komfort og plads til bagage uden at bilen bliver specielt lang. Bagsæderne kan skydes i længden alt efter om det er passagerernes knæ eller bagagen, der skal tilgodeses. Det resulterer i at Captur har et bagagerum på mellem 377 og 455 liter, hvilket er det største i klassen. Naturligvis sætter karrosseriets størrelse en begrænsning, men pladsforholdene er meget gode for en bil i denne størrelse. Der er isofix på to bagsæder og på passagersædet, så børnene også kan spændes sikkert fast. Captur har det maksimale antal stjerner i EuroNCAP, så sikkerheden er god for alle i bilen.

Design i højsædet

Design er svært at diskutere og blive enig om, men Renault rammer vist hovedet på sømmet med Captur, der ser fræk ud – uden at det bliver for meget. Samtidig fås et væld af muligheder for at give bilen et individuelt præg, da en lang række lister og også taget kan bestilles i kontrastfarver.

På motorsiden er der turbomotorer hele vejen rundt i diesel og benzin. Den mindste 0,9 TCe med 90 hk gør det rigtig fint, men der er naturligvis noget mere punch i den større med 120 hk, der dog kun fås med automatgear af typen med dobbeltkobling, som de fleste kender under VW’s varemærke DSG. Er du til diesel så er valget let – her er kun 1,5 DCi, der ikke vinder priser for raffinement, men til gengæld er kendt for at være uhyre driftsikker og økonomisk. Den fås også med automatgear af samme type. Dieselmotoren er den mest sparsommelige og er opgivet til 27 km/l med manuelt gear og 26,3 med automatgear. Som altid med diesel er den til de lange stræk, men turbobenzinerne leverer også flotte forbrugstal på henholdsvis 19,6 km/l og 18,2 km/l.

Fint udstyr til gode priser

Det kan ikke lade sig gøre at købe en fattigt udstyret Captur. Selv på billigste niveau, Authentique til 159.900 kr. plus levering, er der aircondition, bluetooth, elruder og varme i sæderne. Authentique fås dog kun med den lille motor, hvorfor Expression er mere populær. Opgraderer du, bør du ikke snyde dig for klimapakken der giver automatisk klimaanlæg, regn- og lyssensor – samt det vigtigste – nøglefri adgang og start. Har man først haft en bil, hvor nøglen kan ligge i lommen, så vil man aldrig andet. Klimapakken lægger 7.054 kr. til prisen, hvilket må siges at være rimeligt.

Og så er der et andet tilbud på hylden der er svært at sige nej til, nemlig MediaNav til 3.125 kr. MediaNav giver dig en touchskærm på syv tommer med navigation og multimedieanlæg, der kan håndtere apps. Samtidig får du ratbetjening.

Renault Captur efterlader os med indtrykket af en bil, der er nem at holde af. Den skiller sig positivt ud fra flokken – både på udseende og i væremåde.

 

>>Søg Renault Captur på BilBasen<<

 

 

Specifikationer

Renault Captur 1,5 Energy DCi

Motor: 1.491 ccm. Turbodiesel

Ydelse: 90 hk/220 Nm

Topfart: 171 km/t

0-100 km/t: 13,1 sek.

L/B/H: 412/178/157 cm

Vægte: 1.245/484/1.200 kg

Forbrug: 27 km/l

 

 

Priser

Billigste variant: 0,9 TCe Authentique: 159.900 kr. plus levering

De populære valg: 1,5 DCi Expression med MediaNav og klimapakke til 218.239 kr. plus levering.

Beskatningsgrundlag: 1,5 DCi Expression fra 169.663 kr.

 

Motorer

Benzin:

0,9 TCe 90 hk

1,2 TCe 120 hk

Diesel:

1,5 DCi 90 hk

 

Udstyrsvarianter

Intens: Kampagnemodel

Authentique

Galla

Dynamique

Se forskellene her. De ændrer sig løbende.

 

Nærmeste konkurrenter

Peugeot 2008 – ikke så lækkert design som Captur

Mazda CX-3 – den virker mindre, men CX-3 ser forrygende ud.

Opel Mokka – faktisk en lækker lille sag, der netop har fået et facelift

 

Sikkerhed

EuroNCAP: 5 stjerner (ud af 5)

Renault_Captur_BB-9562FEat Renault_Captur_BB-9565 Renault_Captur_BB-9530

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS