Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 09. september 2017
Et bilsæde udsættes for slid, hver gang du stiger ind og ud af bilen. Især skålformede sportssæder bliver slidt på kanterne, og kan trænge til en opfrisker.
Hos nogle fabrikanter er det desværre ikke kun slid, men også dårligt materialevalg, fx på min egen Renault Laguna, hvor siderne på sæderne er kunstlæder, mens siddefladen er ægte læder. Kunstlæderet er for tykt og ufleksibelt, og derfor flækker det over tid.
Det var for eksempel sket på min i den ene side af førersædet, så jeg ringede til den lokale Renault forhandler, Sondrup i Viby J, og svaret kom hurtigt og ærligt:
– Uha, det er dyrt med nyt betræk. Det kan nok ikke betale sig – jeg tror, du skal tage til en saddelmager, lød det.
Og det var et godt råd. For inden løsningen fra Renault ville være monteret ville regningen snige sig op på 4.000 kr. Og så ville det nye betræk formentlig også flække efter noget tid.
Så jeg tog kontakt til MJ Saddelmager, der godt kendte til problemer med bilsæder – eller de kalder det jo ikke problemer, men fast arbejde:
– Vi laver et par sæder om måneden. Primært Mercedes og Volvo, siger Morten Jespersen, fra MJ Saddelmager i Tilst ved Aarhus.
Han tager typisk 875 kr. for reparationen, der dermed koster under en fjerdedel af prisen hos Renault. Det er formentlig samme historie ved de fleste mærker.
Og det bedste af det hele er, at kunstlæderet bliver skiftet til ægte læder, der ikke flækker – jeg har nemlig hørt om Renault Laguna-ejere, der har fået repareret sædet flere gange fordi der igen bliver skiftet til kunstlæder. Ægte læder er nu engang bedst.
Renault-værksted: cirka 4.000 kr. Nyt sædebetræk og arbejdsløn.
Saddelmager: Ca. 1.000 kr. Det ødelagte stykke skiftes til ægte læder.
Prisen indhentet hos Sondrup Bilcenter, Viby og hos MJ Autosaddelmager i Tilst
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.