bilbase

Sådan køber du en veteranbil

Udvalget af veteranbiler bliver hele tiden større, for kravet er blot, at bilen skal være ældre end 35 år, og klassiske biler er mere populære end nogensinde.

Når den magiske dato rundes bliver forsikring, vægtafgift og registreringsafgiften lavere. Det sidste naturligvis kun, hvis bilen importeres eller har stået i Danmark uden afgift. Import af en veteran skal vi nok følge op på i et kommende blogindlæg.

I år kan du registrere biler fra 1979 og ældre som veteraner. En af de danske forhandlere, der sælger den slags er Søren Sørensen fra Læborg Autohandel i Vejen. Han svarer på nogle af de typiske spørgsmål om veteranbiler:

 

Hvilke biler er de mest populære for tiden?

– Veteranerne kører kun om sommeren, så rigtig mange kigger efter en firepersoners bil med kaleche.

Kan man bruge en veteranbil som hverdagsbil?

– Mange af dem kan man sagtens bruge i sommerhalvåret, men der er nogle der er mere egnede end andre.

Hvilke kører godt nok til at køre få km på arbejde i?

– Biler fra 50’erne og frem kan bruges til andet end weekender. Førkrigsbiler er kun til hyggeture – de dur ikke til hverdagskørsel. Men hvis du kører på veteranafgift, må bilerne alligevel kun bruges lejlighedsvis.

Er en veteranbil en god investering?

– Du skal ikke købe en for at tjene penge på den. Du skal købe en for at have det sjovt med den. Bilerne taber sjældent i værdi, hvis du holder dem i god stand, men store gevinster er for de få heldige.

Hvad skal man kigge efter, når man køber en klassisk bil?

– Først og fremmest skal man gøre sig klart, hvad man vil have. Skal du have familien med? Skal den være komfortabel? Jeg har set flere, der lader en veteran stå i garagen, fordi familien ikke kan være i den.

Hvad går galt ved veteranbilskøb?

– Oftest er det fordi køberen forventer, at bilen kører som en ny bil – det gør ingen veteraner, selvom nogle er tættere på end andre. Man sidder ikke nær så godt i sæderne. Men det kan også gå galt, fordi man ikke har gjort sig sine behov klart.

Skal man købe en restaureret eller en der skal renoveres?

– Det afhænger af bilen. En forkert restaurering kan være umulig at redde. En urestaureret er mere ærlig, men bliver hurtigt dyr, når den skal sættes i stand. Se dokumentation for restaureringen helst i form af billeder.

 

Hvad er tendensen for veteraner?

– Jeg ser mange, der skifter store biler ud med mindre biler med kaleche fx de små engelske roadstere, men også biler fra 1970’erne bliver mere og mere populære., siger Søren Sørensen

 

Se veteraner til salg på BilBasen

De gode råd, når du køber en veteranbil:

 

  1. Hvad er dine krav? Skal der være fire personer i? Skal du køre til arbejde på solskinsdage?
  2. Prøv en tur i bilen og vær ærlig overfor dig selv – bliver du glad af at køre i den?
  3. Forvent ikke at det er en ny bil – der vil være småfejl
  4. Se dokumentation for restaurering eller få selv restaureret et eksemplar
  5. Hold bilen ved lige – det betaler sig
  6. Nyd hver en meter

 

 

 

 

 

 

En kommentar til Sådan køber du en veteranbil

  1. Kim Jensen 06/01/2015 at 00:28 #

    Det er er lidt noget sludder at blande veteranafgiften sammen med hverdagskørsel. Det kunne give den forståelse at en veteranbil ikke må bruges til hverdag. Det MÅ den godt, under følgende forudsætninger: Den synes hvert andet år (modsat en decideret indregistrering til veterankørsel med syn hver 8. år, vægtafgiften er iøvrigt 25% i begge tilfælde) og at den er forsikret til hverdagskørsel. MEN hvis bilen er IMPORTERET som veteranbil og afgiftsberigtiget som en sådan må den ikke bruges til hverddaskørsel. Men der er en smutvej, importer en 34år gammel bil og indregistrer den. Afgiften er ofte lavere da afgiften beregnes af handelsværdien for biler under 35år, hvorimod den på biler over 35år beregnes af fuld nypris uden afgift, når vi snakker biler til hverdagsbrug. Besparelsen kan være enorm, og det er fuldt lovligt. Hvis det havde til veterankørsel skulle afgiften udrgnes af 40% af nypris uden afgift. Dvs, bilen nedskrives til 40% af nyværdi og de 40% er så det beløb der bruges til den videre afgiftsberegning alt efter skalatrin osv.

Leave a Reply