bilpolitik
januar 20, 2014

Spar penge med den rigtige bilpolitik

Der er virkelig mange penge at spare på bundlinjen for virksomheder ved både at tænke økonomi, miljø og medarbejdere ind i bilpolitikken. Samtidig kan det give virksomheden et godt image at køre økonomisk – og selvfølgelig også fornuftigt.

Den økonomiske krise har gjort, at den tid er forbi, hvor det alene var medarbejdernes personlige ønsker, der dikterede virksomhedens bilpolitik.
Et flertal af de danske virksomheder kan spare mange penge, hvis de sammensætter deres bilflåde optimalt under hensyntagen til virksomhedens behov. De smalle økonomiske tider betyder, at virksomhederne både skal tage højde for faktorer som økonomi, miljø og medarbejdere, når de skal sammensætte deres bilpolitik,” siger Lars Eegholm, adm. direktør hos LeasePlan Danmark, der administrerer flere end 26.000 biler på vegne af danske virksomheder og kommuner.

bilpolitik

Fem enkle råd

LeasePlan har opstillet fem råd, som kan hjælpe virksomheder med at formulere en fornuftig bilpolitik, der samtidig kan forbedre bundlinjen.

1.Personbiler bør maksimalt køre tre år

Medarbejdere er ofte interesserede i at beholde deres firmabil det fjerde ekstra år, da den skattepligtige værdi her er lavere. LeasePlan anbefaler dog, at virksomheder udskifter bilerne efter tre år, da det giver en række fordele.
Når man holder leasingperioden til tre år, opnår man en større fleksibilitet på bilerne, så man bedre løbende kan op- eller nedjustere sin bilflåde efter behovet. Derudover får man en nyere flåde med højere sikkerhed og lavere miljøpåvirkning”, siger Lars Eegholm.

2. Undgå at ”transportere luft” i varebilerne

Man ser ofte, at de store varebiler ikke bliver udnyttet til fulde mht. lasteevne og volumen. Dermed transporterer de i realiteten blot en masse luft, og det er en rigtig dårlig forretning. Kan man nøjes med modellen mindre, vil man typisk kunne spare 1.000 kr. om måneden pr. bil.

3. Sæt en grænse for ekstraudstyr

Meget ekstraudstyr har ingen værdi, når bilen skal sælges igen. Derfor bør virksomheder sætte en ramme for, hvor meget medarbejdere kan bruge på ekstraudstyr til bilen, samt hvilket udstyr der kan vælges. Indbygget navigation, klimaanlæg og sikkerhedsudstyr bør prioriteres, da det gør bilen mere attraktiv at sælge igen. Omvendt påvirker fx dyre lydsystemer og alu-fælge stort set ikke bilens brugtvognspris og vil derfor alene tælle som en omkostning.

4. Køb ikke en tidligere billig model

Man kan ofte føle sig fristet til at købe en ældre og billigere bilmodel, men i sidste ende kan det blive en dårlig forretning. Lars Eegholm forklarer:
”De nye bilmodeller er som regel betydeligt forbedret i forhold til sikkerhed og miljø. Hvis man fx vælger den nyeste Opel Insignia frem for den gamle, vil man over en treårig periode udlede 1,8 ton mindre CO2. I perioden vil det samtidig give en besparelse på 8.500 kr. pr. bil alene i brændstof og miljøtillæg. Hvis man køber en gammel model, er der desuden stor risiko for, at den vil falde endnu mere i pris, når den skal sælges igen efter tre eller fire år.”

5. Husk også personalet

Selvom det er vigtigt at have en bilpolitik, der både sparer virksomheden penge og tager hensyn til miljøet, er det stadig afgørende at tage hensyn til medarbejderne og deres ønsker.
Selvom bilpolitikken skal opsætte nogle klare rammer, er det vigtigt, at den samtidig giver medarbejderne en vis frihed til selv at vælge bilmodel. Kunsten ligger i at finde den rette balance mellem faktorerne økonomi, miljø og medarbejdere. Glade medarbejdere giver øget produktivitet, og det vil i sidste ende også afspejle sig på bundlinjen,” slutter Lars Eegholm.

Hvilke firmabiler har I i din virksomhed?

Følg os på Facebook og Google+, og se flere nyheder og debatter.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS