Første tur: Den elektriske Porsche Macan er lige så fed, som du håber på
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Der er virkelig mange penge at spare på bundlinjen for virksomheder ved både at tænke økonomi, miljø og medarbejdere ind i bilpolitikken. Samtidig kan det give virksomheden et godt image at køre økonomisk – og selvfølgelig også fornuftigt.
Den økonomiske krise har gjort, at den tid er forbi, hvor det alene var medarbejdernes personlige ønsker, der dikterede virksomhedens bilpolitik.
”Et flertal af de danske virksomheder kan spare mange penge, hvis de sammensætter deres bilflåde optimalt under hensyntagen til virksomhedens behov. De smalle økonomiske tider betyder, at virksomhederne både skal tage højde for faktorer som økonomi, miljø og medarbejdere, når de skal sammensætte deres bilpolitik,” siger Lars Eegholm, adm. direktør hos LeasePlan Danmark, der administrerer flere end 26.000 biler på vegne af danske virksomheder og kommuner.
LeasePlan har opstillet fem råd, som kan hjælpe virksomheder med at formulere en fornuftig bilpolitik, der samtidig kan forbedre bundlinjen.
1.Personbiler bør maksimalt køre tre år
Medarbejdere er ofte interesserede i at beholde deres firmabil det fjerde ekstra år, da den skattepligtige værdi her er lavere. LeasePlan anbefaler dog, at virksomheder udskifter bilerne efter tre år, da det giver en række fordele.
”Når man holder leasingperioden til tre år, opnår man en større fleksibilitet på bilerne, så man bedre løbende kan op- eller nedjustere sin bilflåde efter behovet. Derudover får man en nyere flåde med højere sikkerhed og lavere miljøpåvirkning”, siger Lars Eegholm.
2. Undgå at ”transportere luft” i varebilerne
Man ser ofte, at de store varebiler ikke bliver udnyttet til fulde mht. lasteevne og volumen. Dermed transporterer de i realiteten blot en masse luft, og det er en rigtig dårlig forretning. Kan man nøjes med modellen mindre, vil man typisk kunne spare 1.000 kr. om måneden pr. bil.
3. Sæt en grænse for ekstraudstyr
Meget ekstraudstyr har ingen værdi, når bilen skal sælges igen. Derfor bør virksomheder sætte en ramme for, hvor meget medarbejdere kan bruge på ekstraudstyr til bilen, samt hvilket udstyr der kan vælges. Indbygget navigation, klimaanlæg og sikkerhedsudstyr bør prioriteres, da det gør bilen mere attraktiv at sælge igen. Omvendt påvirker fx dyre lydsystemer og alu-fælge stort set ikke bilens brugtvognspris og vil derfor alene tælle som en omkostning.
4. Køb ikke en tidligere billig model
Man kan ofte føle sig fristet til at købe en ældre og billigere bilmodel, men i sidste ende kan det blive en dårlig forretning. Lars Eegholm forklarer:
”De nye bilmodeller er som regel betydeligt forbedret i forhold til sikkerhed og miljø. Hvis man fx vælger den nyeste Opel Insignia frem for den gamle, vil man over en treårig periode udlede 1,8 ton mindre CO2. I perioden vil det samtidig give en besparelse på 8.500 kr. pr. bil alene i brændstof og miljøtillæg. Hvis man køber en gammel model, er der desuden stor risiko for, at den vil falde endnu mere i pris, når den skal sælges igen efter tre eller fire år.”
5. Husk også personalet
Selvom det er vigtigt at have en bilpolitik, der både sparer virksomheden penge og tager hensyn til miljøet, er det stadig afgørende at tage hensyn til medarbejderne og deres ønsker.
”Selvom bilpolitikken skal opsætte nogle klare rammer, er det vigtigt, at den samtidig giver medarbejderne en vis frihed til selv at vælge bilmodel. Kunsten ligger i at finde den rette balance mellem faktorerne økonomi, miljø og medarbejdere. Glade medarbejdere giver øget produktivitet, og det vil i sidste ende også afspejle sig på bundlinjen,” slutter Lars Eegholm.
Hvilke firmabiler har I i din virksomhed?
Følg os på Facebook og Google+, og se flere nyheder og debatter.
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Der er en ny topmodel på vej til folden hos tyske Opel. Den hedder Grandland, og den giver højde, drøjde og drivlinjer nok til alle.
Skruer man tiden 16 år tilbage, var denne ‘Giallo Midas’-lakerede Lamborghini det hotteste på gaden. Nu kan den blive din.
Mercedes-Benz forlanger med CLE Cabriolet næsten 1 mio. kr. for billigste version – og overlader Audi og A5 Cabriolet til at tage sig af de lavere indkomstgrupper.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.