Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Af: Simon Hallenslev / Kilde: Teknikens Värld / d. 28. november 2019
Selvom alle har travlt med at snakke om elbiler, og endda kåre én som Årets Bil 2020, er det endnu ikke en løsning, som duer for alle. Ikke alle kan bruge 30 minutter her og 30 minutter der på at lade en elbil op, og ikke alle kan leve med, at rækkevidden påvirkes negativt af eksterne faktorer som vind og vejr.
Heldigvis findes der alternativer, som stadig er miljøvenlige, til de som ikke er klar til elbiler endnu. Her er selvfølgelig tale om plug-in hybridbiler, der har elmotor og batteri, men som samtidigt har en – typisk ret lille – forbrændingsmotor, der kan træde til og forlænge rækkevidden såvel som tage helt over, hvis batteriet bliver fladt.
LÆS OGSÅ | Hvilken elbil har den bedste rækkevidde i virkeligheden?
Nu skal det ikke lyde som om, at alt er fryd og gammen med plug-in hybridbiler. Måden plug-in hybridbiler bliver testet på gør nemlig, at den opgivne benzinøkonomi typisk er langt bedre end den virkelige. Det kan have noget at gøre med, at batteriet i den virkelige verden køres fladt, hvorefter det er dødvægt til forbrændingsmotoren, som dermed skal trække mere og kører færre kilometer per liter brændstof.
Derudover er der – fuldstændig som med elbiler – også udsving i, hvor langt en plug-in hybridbil kan køre på ren el. Derfor har det svenske bilmedie Teknikens Värld testet 20 plug-in hybridbiler for at se, hvor langt de kan køre i virkeligheden uden hjælp fra forbrændingsmotoren. Hertil skal det nævnes, at listen ikke indeholder samtlige plug-in hybridbiler på markedet i dag. Eksempelvis mangler Mercedes GLE 350de, som ellers er opgivet til at kunne køre cirka 100 kilometer på ren el.
Hver bil er opgivet med NEDC, WLTP og så den faktiske rækkevidde, som Teknikens Värld har målt sig frem til. NEDC er den gamle målemetode, også kaldet EU-normen, og WLTP er den nye og mere realistiske målemetode, som bilfabrikkerne bruger til at opgive forbrug.
Estimeret rækkevidde (NEDC): 33 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer
Faktisk rækkevidde: 21 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 57 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): 51 kilometer
Faktisk rækkevidde: 28 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 50 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer
Faktisk rækkevidde: 34 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 54 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer
Faktisk rækkevidde: 36 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 54 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer
Faktisk rækkevidde: 36 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 50 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer
Faktisk rækkevidde: 36 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 54 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): 46 kilometer
Faktisk rækkevidde: 37 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 50 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer
Faktisk rækkevidde: 39 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 45 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer
Faktisk rækkevidde: 40 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 55 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): 51 kilometer
Faktisk rækkevidde: 40 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 66 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer
Faktisk rækkevidde: 40 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 66 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer
Faktisk rækkevidde: 43 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 55 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): 51 kilometer
Faktisk rækkevidde: 44 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 50 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer
Faktisk rækkevidde: 44 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): ?? kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): 40 kilometer
Faktisk rækkevidde: 46 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 70 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): 55 kilometer
Faktisk rækkevidde: 48 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): ?? kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): 45 kilometer
Faktisk rækkevidde: 49 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 58 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): 49 kilometer
Faktisk rækkevidde: 52 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 63 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer
Faktisk rækkevidde: 54 kilometer
Estimeret rækkevidde (NEDC): 62 kilometer
Estimeret rækkevidde (WLTP): 53 kilometer
Faktisk rækkevidde: 59 kilometer
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.