Tesla Model 3 elbilers rækkevidde
april 1, 2016

Tesla Model 3 – Sådan ser den ud

1. april dansk tid løftede Tesla Motors sløret for den bil der skal løfte Tesla ud til masserne.  Franz Von Holzhausen, designchef hos Tesla Motors og direktør Elon Musk bød velkommen på vanlig Silicon Valley-vis, som det kendes fra Apple og naturligvis tidligere Tesla afsløringer. Men der var ikke tale om en aprilsnar – heldigvis.

Tesla Model 3 er en længe ventet bil, da en volumenmodel er nødvendig for Tesla for at nedbringe omkostningerne på batterierne – intet reducerer omkostninger som volumen og Tesla Motors er ved at opføre en såkaldt gigafactory, der bliver verdens største batterifabrik. Samtidig bliver den USA’s næststørste fabrik målt på volumen – kun Boeing er større.

Model 3 er hvad Elon Musk kalder the secret masterplan og skytset er rettet mod CO2-udledning og forurening. Ifølge hans præsentation er der hvert år 53.000 dødsfald i USA som følge af forurening fra transportmidler og CO2-niveauet i atmosfæren er rekordhøjt.

Elbilen er et vigtigt skridt i at nedbringe C02 udledningerne, da elbilen kan være Co2-fri, hvis strømproduktionen er det
Og nu til det alle ventede på – Tesla Model 3.

Tesla_Model_3-3

Elon Musk slog fast at dette vil være en fem stjerners bil i alle henseender, når det gælder sikkerhed. Den skal have fem stjerner i alle kategorier i den amerikanske crashtest.

Der bliver plads til fem personer, og i forhold til Model S sidder man længere fremme i bilen. Rækkevidden bliver mindst 215 miles efter EPA-norm, hvilket vil sige at NEDC, som de europæiske biler er målt efter bliver på over 400 km. Den mindste Model S med 70 kWh-batteri har en NEDC på 442 km, så rækkevidden lugter lidt af et 60 kWh batteri i standardvarianten.

Elon Musk kalder dette for minimumskrav – han håber det bliver bedre.

Tesla_Model_3

Autopilot Hardware og supercharger er standard

En vigtig detaljer er at Autopilot bliver standard – måske. Elon Musk siger Autopilot Hardware og Autopilot sikkerhedsfeatures vil være standard, men om bilen får fuld Autopilot Software standard er pt uklart. Men med standard hardware vil selv anden ejer kunne opgradere til Autopilot, hvis det ønkes. (Dette afsnit er rettet – første havde vi skrevet at Autopilot er standard.)

Sikkerhedsfunktionerne er altså aktive, mens Autosteer, hvor bilen kører selv og Summon, hvor bilen selv kan køre ud af en parkeringsbås kommer til at koste ekstra. Sikkert omkring 20.000 kr.

Taget og bagruden er ét stykke glas, og der er bagagerum både for og bag som det kendes fra Model S.
En anden vigtig detalje er, at Supercharger-adgang bliver standard. Biler handler om frihed, understreger Elon Musk.

Og hvor hurtig bliver den så? 0-60 mph bliver under seks sekunder – Tesla laver ikke langsomme biler, siger Elon Musk og lover at der kommer versioner der er meget hurtigere og meget dyrere, men at Model 3 uden ekstraudstyr er en rigtig fed bil.

Tesla_Model_3-4
Prisen bliver som tidligere meldt ud 35.000 USD – hvilket er halv pris i forhold til billigste Model S – og den lanceres i slutningen af 2017, hvilket vil sige at vi skal vente til 2018 i Danmark.

Ikke at det har afholdt nogen fra at bestille – inden for de seneste 24 timer er der lagt 115.000 bestillinger på Model 3

I 2018 er afgiften på elbiler i Danmark på 65 pct. af fuld afgift, så selvom Tesla Model S bliver meget billigere end Model S, så bliver det ikke et røverkøb.

Model 3 kan forudbestilles her, og nuværende kunder kommer først i køen. For hver Tesla du ejer får du én billet i den hurtige kø. Jo Tesla har forstået, hvordan man skaber hype.
Oprindeligt var tanken at Model 3 skulle hedde Model E, men det blev taget af, da man så ville have Model S, E og X. Det var garanteret bare en joke, men det gav en del omtale.

Tesla_Model_3-2

Chevrolet Bolt er første konkurrent

I disse år kommer vi til at se rækkevidden stige betydeligt. GM har netop præsenteret Chevrolet Bolt og har lovet at den kommer i 2017. Med et 60 kWh batteri, en 200 hk motor og en rækkevidde på over 400 km NEDC, så ser den også interessant ud, selvom den ikke kommer med Teslas prestige.

Hvis du ikke kan vente på en Model 3, så er der jo altid Model S, dem er der mange til salg af.

> Søg Tesla på BilBasen<<

Se præsentationen af Tesla Model 3:

 

FACEBOOK Bliv ven med Bilbasen

INSTAGRAM Følg os på Instagram

TWITTER Følg Bilbasen på Twitter

Skrevet af Ebbe Sommerlund

Tesla_Model_3-5 Tesla_Model_3

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS