april 11, 2016

Test: Honda Jazz – klassens pladsmester

Åh nej, tænkte jeg, da jeg så de første billeder af Honda Jazz eller Honda Fit, som den hedder uden for Europa. Overdesignet med alt for mange linjer, var min første opfattelse, der heldigvis blev ændret, da jeg hentede bilen ved forhandleren til test. Den er faktisk nydelig, synes jeg. Og vores quicktest afslører flere talenter.

Test af Honda Jazz. Tekst og foto:  Ebbe Sommerlund

>>Søg brugte Honda Jazz på BilBasen<<

Honda-Jazz

Hvordan er motoren?

Motoren er klart det svageste led i Honda Jazz. Godt nok er den sparsommelig, men den er for svag til hurtig motorvejskørsel – jeg opgav at køre 130 km/t i modvind – det ville kræve, at speederen var placeret i tæppet og økonomien ville sejle. Kører du primært by og landevej eller er du helt ligeglad med motorkraft, så kan det gå an. Vi krydser fingre for at Honda lader den varslede 1,0 Turbo finde vej til Jazz. .

Honda-Jazz-2

Hvordan er komforten?

Støjdæmpningen kunne være bedre – småsten, der springer fra dækkene, høres tydeligt, mens dæmpning af vindstøj er fin. Affjedringen er mellemfast. Det er godkendt.

Honda-Jazz-4

Hvordan er kabinen?

Den testede version er Elegance med Navi og ADAS, der er Hondas akronym for sikkerhedspakke og med Navi får kabinen et klart løft. Den virker veldesignet, hvis du ikke sværger til den sterile tyske stil – her er lidt mere spræl. Som i mange andre biler har Honda også en forkærlighed for at dække stik til AUX og så videre bag dæksler, der mest af alt er i vejen. Kabinens trumfkort er helt klart næste punkt.

Honda-Jazz-5

Hvad med pladsen?

Honda kalder det for magic seats og begrebet dækker over splitbagsæder, der enten kan klappes op som biografstole eller lægges helt plant med bunden i bagagerummet. Det er ret faktisk genialt – at det overhovedet kan lade sig gøre skyldes at Honda har placeret benzintankene under forsæderne. Pladsmæssigt er Jazz kongen i klassen, og det er nok det største argument for at vælge bilen. Nå ja, og så har Jazz et ry for at være fuldstændig skudsikker teknisk set.

Honda-Jazz-3

Er den sjov at køre?

Bilen har en okay balance, og gearskiftet er skabt med vanlig Honda-perfektion – det fås ikke bedre. Men sjov – ikke rigtig. Den sætter ikke et ben forkert, men den er ikke bygget til sportslig kørsel.

 

 

Udstyrsvarianter

Priser på nye biler ændres løbende – se de aktuelle priser på Honda Jazz her.

ADAS

ADAS er ikke en udstyrsvariant, men en betegnelse, der dækker over sikkerhedssystemerne ACC (aktiv fartpilot), LKAS (vognbaneassistent) og CMBS (kollisionsbegrænsende bremsesystem). Det er standard på alle versioner på nær Trend.

Trend

Denne version kommer ikke til at sætte nogen trend. Her mangler fx elspejle og Honda Connect (Bluetooth). Desuden må du betale ekstra for sikkerhedssystemerne i ADAS, så glem bare alt om Trend-varianten, der primært findes for at få fraprisen under 150.000 kr.

Comfort

Nu bliver det lidt mere spændende. I Comfort er ADAS standard ligesom du får automatisk fjernlys og Honda Connect lydsystem. Comfort fås fra 170.900 kr.

For 10.000 kr. ekstra får du velfungerende navigation med dansk tekst og tale.

Elegance

Rigtig mange kommer til at vælge Elegance med ADAS og Navi. Navigationsanlægget giver virkelig et løft i kabinen, men tjek lige om din telefon virker ordentligt med systemet eller sæt penge af til en på listen over godkendte enheder. Her er også bakkamera og nøglefri adgang og start, der er et kæmpe plus. Her får du en meget veludstyret bil til under 200.000 kr. Da Elegance har større hjul koster det desværre næsten 600 kr. mere om året i ejerafgift. Trend og Comfort koster 620 kr., mens Elegance koster 1.200 kr.

 

Konkurrenter

Honda Jazz er lidt en særling, da ikke mange biler er så pladsfokuserede i minibils-klassen. Toyota havde en Verso-S, men den findes ikke i programmet længere, og var i øvrigt ikke så smart indrettet som Jazz. Nissan Note er lidt samme historie, men her kan du få nogle stærkere motorer. De oplagte konkurrenter er:

 

VW Polo – B-segmentets mest kendte bil yder ikke samme praktiske kvaliteter. Til gengæld får du mere prestige samt flere valgmuligheder på motorsiden.

Nissan Note – samme profil, men ikke så fleksibel som Jazz. Motormæssigt er her flere muligheder – også diesel.

Opel Meriva – er egentlig en kvart klasse større og en kvart klasse dyrere, når den er ny. Som brugt er priserne dog ikke langt fra Honda Jazz.

 

 

Specifikationer

Honda Jazz Elegance Navi ADAS

HK/Nm                102 hk / 123 Nm

0 – 100 km/t       11,2 sek

Tophastighed   190 km/t

Km/l                     19,6 km/l

Anhænger med bremser 1.000 kg

Pris: Fra 149.900 kr. Testbilen 199.080 kr.

 

 

Honda-Jazz-8 Honda-Jazz-6

Mest kiksede placering af nøglehul - og så i en bil med Keyless

Mest kiksede placering af nøglehul – og så i en bil med Keyless

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS