Mercedes-Benz G-Klasse
maj 23, 2020

TEST: En stor diesel er perfekt i Mercedes-Benz G-Klasse

Ikonet fra mærket med stjernen er i seneste generation blevet mere omgængelig, men Geländewagen er stadig et værktøj, som fortjener en dieselmotor

Af: Morten Bek / d. 23. maj 2020

Mercedes-Benz G-Klasse, måske bedre kendt som Geländewagen, er den rene Dr. Jekyll og Mr. Hyde. Når det er lyst udenfor, og alle går på arbejde, er G-Klassen på job som skovhugger, terrænmester og trailertrækker. Når mørket falder på, skifter den kantede firehjulstrækker karakter og bliver en gemen gangster, provokatør og pralrøv.

SE OGSÅ | 3 hurtige familiebiler til under 100.000 kr.

Da Geländewagen blev født i 1979, var den 100% den arbejdsomme og flittige Dr. Jekyll. En firehjulstrækker til militært brug og virkelig grove opgaver. Men som årtierne er rullet over den, er den arbejdsduelige Benz blevet mere og mere lyssky – mere og mere Mr. Hyde, som hænger ud med rigmænd, oliemilliardærer og rappere på boulevarder, badet i neonlysets skær.

Ikke så underligt, at G-Klassen derfor får mest opmærksomhed i AMG-versionen. G 63, som den hedder, med V8, 585 hk og lyd som en tunet fiskekutter, er dén alle taler om. Med det ikoniske design, tilsat kæmpe hjul, meget tonede ruder og den pralende motorlyd, vender alle sig om efter AMG G 63.

Specifikationer

Mercedes Benz G 400 d

Edition Stronger Than Time

Motor: R6 diesel, 2.925 ccm

Ydelse: 330 hk / 700 Nm

0-100 km/t: 6,4 sek.

Tophastighed: 210 km/t

Forbrug: 9,1 km/l

Startpris: 2.590.103 kr.

Men G-Klassen er, ikke ret langt nede under overfladen, stadig et virkelig specialiseret stykke værktøj, som du kan udsætte for ekstremer i terræn og som trækhest. Den er stadig i den helt nye udgave fra 2018 bygget op på en ramme og med robusthed i alt hvad den har, selv om den er indrettet som en luksusbil og fyldt med mere udstyr end nogensinde før. Derfor har den grå testbil heldigvis også en stor dieselmotor på 3 liter med 700 Nm – ikke en (hysterisk) benzinmotor med otte cylindre og 586 hk.

Hvordan er det at køre G-Klasse?

Den første dieselmotor i G-Klassen, i modellen 240 GD fra 1979, på 2,4 liter, havde en ydelse på 72 hk. Nu har den svageste dieselmotor 245 hk (G 350 d), og testbilens 3-liters motor har meget, meget respektable 330 hk. Langt flere hestekræfter, end der er brug for til at trække en kæmpe trailer eller mose sig gennem tungt mudder. Hvordan drejningsmomentet falder, gearingen er lagt og om dækkene er grove nok (til terræn, ikke mudder), er meget vigtigere end høje tal for hestekræfter.

Men mange hestekræfter er rare at have til de store veje, dem med asfalt, og de er også rare i en bil, som er designet med vindmodstand som en kummefryser med en anden kummefryser stablet ovenpå. G 400 d flytter sig med hurtighed, som ingen rigtig tiltror den. Meget langsommere end G 63, men her kan hjernen nå at følge med og nyde kræfterne. AMG’ens 586 hk rykker den i sports-SUV-ligaen, hvor den slet ikke hører hjemme, så de store dieseloverarme her i G 400 d passer simpelthen meget bedre.

SE OGSÅ | Video: Vanvittig – og åndssvagt dyr SUPER-GTI

En nærmere forklaring på den udmelding: G-Klassen er virkelig tung og klodset, og selv om den er langt, langt bedre end gamle G-Klasse, så er den stadig tung, høj og kluntet. AMG eller ej. Og de dynamiske præstationer findes kun i det faktum, at det går hurtigt, når det går lige ud. AMG eller ej. Så hellere den nogenlunde sparsommelige bjørnestærke 3-liters diesel end V8-benzineren, som skal tankes alt for ofte.

Den nye generation G er meget anderledes end den gamle, selv om de ligner hinanden. Der er kommet en række aktive sikkerhedssystemer, infotainmentsystem og digital instrumentering med store skærme, mere plads i bredden og mere komfortabel siddeposition til – og der er uendeligt mange muligheder for farver, lædertyper og ekstraudstyr. Testbilen er specialversionen Edition Stronger Than Time, som Mercedes-Benz fejrer Geländewagens 40 års jubilæum med. Opgraderingen med 40-års pakken koster lige under 400.000 kr., mens den Monzagrå-matlakering står til yderligere 80.000 kr.

Hvor langt kan den egentlig køre ud i terræn?

Jeg har lært af ret dårlig erfaring, at man ALDRIG skal køre ud i terræn værre end en skovvej med en firehjulstrækker, hvis man bare er sig selv og ikke har en anden firehjulstrækker (eller traktor) til at hjælpe med at trække fri. En grøn plet lige ved siden af asfalten kan gemme på dybt mudder, og den slags graver en bils dæk sig hurtigt ned i, hvis der da ikke er tale om specialdæk til terrænkørsel. Så ikke andet end leg i sandet på stranden ved Løkken til mig.

LÆS OGSÅ | 3 hurtige familiebiler til under 100.000 kroner

Så er det jo godt, jeg kan fortælle om at køre den nye G-Klasse til den internationale pressepræsentation i 2018 i Sydfrankrig. Kyndigt vejledt af eksperter fra G-fabrikken i østrigske Graz, eksperter i terrænkørsel og alle mulige andre kloge og hjælpsomme mennesker, kunne jeg kravle over veje, hvor store sten stod i vejen, stigninger gjorde det umuligt at se andet end himmel og grus og sand lå løst. Jeg kørte benzinudgaven G 500, udstyret med de almindelige dæk, som sidder på ab fabrik, og G-Klassen med sin gode frihøjde, solide chassisramme og korte udhæng gjorde et voldsomt godt indtryk. De tre spær, blandt meget andet, som der så prominent sidder knapper til i midterkonsollen, gør firehjulstrækkeren immun overfor terræn.

G-Klassen kan køre meget længere ud, end 99 procent af kunderne vil prøve. Det er ærgerligt at svine den til, men det er langt mere ærgerligt aldrig at udfordre G-Klassen.

Hvad koster G-Klassen, og hvad koster en 3 år gammel model?

Ikoniske firehjulstrækkere er alt andet end billige. Toyota Land Cruiser koster minimum 850.000 kr., den nye Land Rover Defender eller en ny Jeep Wrangler koster omkring 1 mio. kr. i de billigste varianter. Mercedes-Benz G-Klasse er i en prisklasse, som gør at meget få danskere har råd til den som en “fritidsbil” – eller til noget som helst andet, for den sags skyld.

G 350 d, med 3-liters dieselmotoren med 245 hk, koster, i runde tal, 2 mio. kr. Den testede G 400 d er kun opført på den danske prisliste som jubi-modellen Edition Stronger Than Time til 2,6 mio. kr., og G 63 AMG topper listen med 3,03 mio. kr.

LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler

G-Klassens meget lange produktionstid (og dens soliditet og fanskare) gør, at der er et solidt udvalg. Men de bliver aldrig billige, for alle versioner har ikonstatus ligesom mange af de tidligere modeller er klassikere og veteraner. De er meget efterspurgte. Skulle det være den tidligere generation G-Klasse, finder jeg på bilbasen.dk en årgang 2016 – AMG G 63 med 571 hk. 88.000 km, cirka 650.000 kr. uden afgift. En cabrioletversion fra 2005 med V8-dieselmotor og 250 hk, 194.000 km på tælleren, koster 900.000 kr. inkl. afgift. Værdifast? I den grad.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS