bilbase

Test: Tesla Model S

Tesla har opgraderet sin basismodel med et større batteri, og fremover er mindste batteri på 70 kWh i stedet for 60 kWh – hvilket fortsat er mere end dobbelt så stort som alle andre elbiler på markedet. Navnet er 70 med én elmotor og 70D med to elmotorer. Vi troede egentlig, at Tesla ville droppe alt andet end dual-motor, men der tog vi fejl. Netop som vi fik nøglen til denne Model S 70D, barslede Elon Musk med lillebroren Model S 70. 
Never mind – 70D er for de fleste et mere oplagt valg end 70, for ikke alene giver fiehjulstrækket bedre vejgreb varianten med to elmotorer er også mere effektiv, da effekten kan lægges på den motor, der er mest effektiv i øjeblikket. Det giver 22 km ekstra rækkevidde. Desuden fordeler dual-motoren sliddet lidt mellem for- og bagakslen.

>>Se Tesla Model S til salg på BilBasen<<

Spørgsmålet er formentlig snarere, om du kan nøjes med 70D og spare de 84.000 kr., som et større batteri koster i 85D. Og der er selvfølgelig også en Model S 85 uden dual-motor, hvor du sparer 42.000 kr. Model S 70 koster 580.900, og Model S 70D koster 623.000 kr. Teslas tidligere ‘husmandsmodel’, S 60, kostede 545.000 kr., men siden da er dollarkursen steget, ligesom opladning på Supercharger-netværket i ind- og udland nu er inkluderet i prisen, uanset hvilken Model S du vælger.

  
Lader langsommere

Med hensyn til rækkevidden klarer en 70D 442 km i NEDC-laboratoriet, mens en 85D runder 528 km. Som bekendt er disse tal temmelig optimistiske, men der er også nogle andre forhold, der gør sig gældende. Bilerne med 70 kWh-batteriet kører nemlig med en lavere spænding, og en lavere spænding kræver højere strømstyrke for at yde det samme. 
Højere strømstyrke skaber mere varme, og varme betyder tab af effektivitet. Derfor er en 70D ikke helt så effektiv ved høje hastigheder som en 85D, og den lader ikke helt så hurtigt i Superchargeren. Ifølge Teslas opgivelser tager det henholdsvis 30 og 37 minutter at lade en Model S 85 og Model S 70 fra 64 km til 286 km. Men hvis du ikke udnytter rækkevidden maksimalt samt supercharger adskillige gange om måneden, er det ikke argumentet for at gå efter batteriet med 85 kWh frem for 70 kWh. Men hvad med præstationerne? Her er trods alt kun 244 kW mod 310 kW. Selvom en 70D er den langsomste af de firehjulstrukne Model S, er den stadig så hurtig, at min kæreste får kvalme, når den accelererer med speederen i bund, og børnene råber: “Gør det igen, far”.

5,4 sekunder til 100 km/t. ER ekstremt hurtigt, og det eneste tidspunkt, du kommer til at savne kræfter, er hvis din nabo køber en P85D. Firehjulstrækket kan tydeligt mærkes, hvis du accelererer hårdt i et sving, og det giver uden tvivl bedre greb om vinteren, når du skal afsted.

Hvor 21 tommer-hjulene går en lille smule ud over komforten, giver de højere profiler på de standardmonterede 19 tommer-hjul en lidt mere slatten fornemmelse fra styretøjet, ligesom retningsstabiliteten lider en smule under dem. Og så ser 21 tommer-fælgene bare knaldgodt ud, selvom der ryger en børneopsparing, når de skal have nye dæk. Luftundervognen savner vi ikke som sådan, men hvis du af og til har brug for mere frihøjde, giver den god mening.

  
Tesla orker heller ikke Fyn

Til gengæld kan du trøste dig med, at din Tesla-nabo trækkes med samme navigationsanlæg i bilen, som du gør. Smart ser det ud på den store touchskærm i midterkonsollen, men det er fortsat ikke særligt snedigt. Du kan f.eks. ikke selv ændre ruten eller indtaste via-punkter. Bl.a. kan systemet ikke forestille sig, at man vil andet end at tage færgen, hvis du skal fra Aarhus til København. Det har det ligesom Mols-Linien: Det orker heller ikke Fyn. Men jeg skal den vej, og først omkring Hedensted nord for Vejle går det op for kørecomputeren, at det er smart at rette ind og vise turen over Fyn. Og mellem Middelfart og Odense mener bilen, at jeg skal vende om og køre ind til Superchargeren i Middelfart, men uden at lade, for den siger ‘0 min charging’– meget forvirrende!
 Samtidig kan man ikke slette én Supercharger fra listen, men kun dem alle – også dem man reelt har brug for. Det overlever man nok i Danmark, hvor man kender vejene, men i udlandet kan man hurtigt blive snydt ud på en unødvendig omvej. Det er ikke godt nok, Tesla. 

På et tidspunkt efter Odense opgiver navigationen heldigvis at vise efter Middelfart, og jeg kan hente den oprindelige destination fra listen og køre mod København

Rigelig rækkevidde

Da jeg triller ind på Dieselvej i Køge for at hoppe på en Supercharger, er der stadig 20 procent tilbage på batteriet. Vejret har været gunstigt med tørvejr, cirka 15 grader og en let medvind. Desuden har der været kø to steder, hvilket også er en elbils livret. Alt i alt 271 km med et snitforbrug på 186 Wh/km. Dermed kunne jeg køre 100 km mere på samme vis, inden batteriet blev helt tomt. Det er ganske flot, men naturligvis ikke det forbrug, du vil opleve på en iskold januardag. Men selv da vil en tur nedenom mellem Aarhus og København ikke være noget problem med nogle korte stop i Middelfart og Køge. Så selv hvis du af og til kører langtur, bør du ikke lade dig skræmme af den kortere rækkevidde i forhold til Model S 85 og 85D. Faktisk er det kun, fordi der findes en større batteripakke, at vi diskuterer, om 70 kWh er nok. 70 og 70D vil fint opfylde behovet for de fleste. ’Småt’ kan sagtens være godt.

  
ER DU TESLA-FORVIRRET?

Tesla spytter nye modelvarianter ud, som andre skifter underbukser. Her får du en oversigt over modellerne i Model S-serien p.t.

TESLA 70

70 kWh-batteri, 235 kW/320 hk,

Baghjulstræk, 0-100 km/t.: 5,8 sek.,

topfart: 225 km/t., rækkevidde: 420 km.

Pris: fra 580.900 kr.

TESLA 70D

70 kWh-batteri, 244 kW/332 hk,

firehjulstræk, 0-100 km/t.: 5,4 sek.,

topfart: 225 km/t., rækkevidde: 442 km,

pris: fra 623.000 kr.

TESLA 85

85 kWh-batteri, 278 kW/378 hk,

baghjulstræk, 0-100 km/t.: 5,6 sek.,

topfart: 225 km/t., rækkevidde: 502 km,

pris: fra 665.000 kr.

TESLA 85D

85 kWh-batteri, 310 kW/422 hk,

firehjulstræk, 0-100 km/t.: 4,4 sek.,

topfart: 250 km/t., rækkevidde: 528 km,

pris: fra 707.100 kr.

TESLA P85D

85 kWh-batteri, 515 kW/700 hk,

firehjulstræk, 0-100 km/t.: 3,3 sek.*,

topfart: 250 km/t., rækkevidde: 491 km,

pris: fra 875.000 kr.

TESLA 90

90 kWh-batteri, 278 kW/378 hk,

baghjulstræk, 0-100 km/t.: 5,6 sek.,

topfart: 225 km/t., rækkevidde: 532 km,

pris: fra 690.200 kr.

TESLA 90D

90 kWh-batteri, 310 kW/422 hk,

firehjulstræk, 0-100 km/t.: 4,4 sek.,

topfart: 250 km/t., rækkevidde: 559 km,

pris: fra 732.300 kr.

TESLA P90D

90 kWh-batteri, 515 kW/700 hk,

firehjulstræk, 0-100 km/t.: 3,3 sek.*,

topfart: 250 km/t., rækkevidde: 520 km,

pris: fra 900.200 kr.

* Med en Ludicrous Speed-opgradering

med 62 hk ekstra til 84.000 kr. klarer

P85D og P90D 0-100 km/t. på 3 sek.

Tesla Model S

Specifikationer

Motor

2 stk. AC-synkronmotor

Gear

Fast reduktionsgear med forskellige

gearinger på de to motorer

Maks. effekt

244 kW (332 hk)

Maks. moment

525 Nm

Batteri

Li-ion, 70 kWh

0-100 km /t.

5,4 sek.

Tophastighed

225 km/t.

MåL (L/B/H)

497/218/144 cm

Vægt

Totalvægt: 2.600 kg

Rækkevidde

Op til 442 km (NEDC)

Bagagerum

891 liter

Tilslutning af lader

Type 2 i bagskærmen

Ladeeffekt

AC: 11 kW (22 kW med dobbeltlader) DC: p.t. op til 135 kW

Garanti

 4 år på bilen. 8 år på batteri og

motor..

Pris

Fra 623.000 kr.

Af Ebbe Sommerlund

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply