bilbase

Trillinger med nyt look

 

Med et chic moderne design er de ny trillinger, Peugeot 108, Citroën C1 og Toyota Aygo et nyt frisk pust i den hastigt voksende mikroklasse.

Peugeot ”vandt” slaget om at præsentere de ny trillinger. De var først ude med fakta og billeder af afløseren for 107, 108. Ugen efter afslørede Citroën deres C1, mens Toyota først på Geneve Motorshow viste deres Aygo frem. De ny trillinger er markant anderledes end forgængerne. De virker langt mere voluminøse, som om der er ”mere bil” i dem.

Et kig på fronten og man er ikke i tvivl om, at 108 er en Peugeot. Den kompakte bil er pakket ind i et elegant design, der både er charmerende og signalerer kvalitet. Forlygterne er solidt forankret i karosseriet, og på alle udstyrsniveauer består high-tech lygterne af en kombination af sort og krom, hvilket understreger løvens skarpe blik.

Indvendigt tilbyder 108 og de to andre en komfortabel kabine, der er bygget intuitivt op for føreren med instrumenterne samlet foran rattet og let adgang til den 7” store touch skærm.

108 forvandles hurtigt til 108 Top, når foldetaget nemt føres tilbage og giver en 80 cm bred og 76 cm lang udsigt til himlen. Det kan justeres i flere positioner fra at være lige over forsæderne til over alle fire sæder. Når taget foldes ned, aktiveres en vinddeflektor automatisk.

Peugeot 108 og dens søskende er 347 cm lang, hvilket er det samme som forgængeren, men er hele 15 cm bredere, hvilket giver et mere dynamisk udseende. Med en venderadius på bare 480 cm er 108 en gesvindt bybil, der kan smutte ind og ud af byens trafikmylder og finde plads, hvor større biler må opgive.

For Peugeot er nøgleordet individualitet, og giver kunderne mulighed for at skabe deres helt egen bil: 108 hatchback eller 108 Top. Foldetaget kan fås i lilla, grå og sort så det matche nogle af de specialdesignede farver, der er udviklet alene til 108.

En ny feature er den store touch-skærm med Mirror Screen funktion, som inkluderer MirrorLink og AppInCar, hvilket gør skærmen til et spejl af brugerens smartphone. Trillingerne fås med udstyr, som normalt hører hjemme i højere segmenter: bakkamera, automatisk aircondition, nøglefri oplåsning/låsning og start/stop knap.

Den ny Citroën C1 er teknisk identisk med sine søskende og fås både som 3- og som 5-dørs. Den vil også kunne leveres med kaleche under navnet Airscape. Den kommer til salg på de første markeder til sommer, og herhjemme forventes den introduceret i juni måned. Det er dog endnu for tidligt at sige noget om modelprogram og priser.

Ny_C1_34f_M_CL 14.003.001

Toyota Aygo har med sin energiske profil og front et næsten gavtyveagtigt udtryk. Dens to-farvede udgaver med interiør i glade farver er med til at fremhæve designet og den livsglæde, bilen udstråler – den tiltrækker sig opmærksomhed. Den har kort sagt tydelige fællestræk med de nyeste Citroën modeller men er udover en anden front og bagende stort set identisk med 108 og C1.

AYGO_teaser1

 Et effektivt motorprogram

Motorprogrammet består af fire effektive 3-cylindrede benzinmotorer:

  •  e-VTi 68 hk 5-trins manuel gearkasse, 88 gram CO2/km
  • VTi 68 hk 5-trins manuel gearkasse, 95 gram CO2/km
  • VTi 68 hk 5-trins elektronisk gearkasse, 97 gram CO2/km
  • Ny Puretech 1.2 VTi 82 hk 5-trins manuel gearkasse, 99 gram CO2/km

I kombination med trillingernes lave vægt, fra 840 kg, giver disse motorer en god balance mellem vejgreb og komfort. Ganske enkelt et sæt trillinger med mod og attitude.

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply