bilbase

Turbo på Suzuki Vitara

Et nyt år betyder nyheder fra Suzuki. Den japanske bilproducent lancerer nemlig en ny 1,4-liters turbomotor i den kompakte crossover, Vitara. Med 140 hk og solide 220 Nm sætter den nye motor, kaldet Boosterjet, væsentlig mere skub i kareten end den 1,6 benzin, der også fortsætter i programmet- her har du kun 120 hk og ved noget højere omdrejningstal – momentet er blot på 156 Nm.

Med andre ord giver den nye motor Vitara et dejligt skud EPO. Den nye motor forbedrer tilmed brændstoføkonomien, så den nu hedder 19,2 km/l mod 18,9 i 1,6’eren. I praksis vil en turbomotor dog give dig mulighed for at udnytte hestekræfterne bedre, så reelt kører de fleste formentlig kortere i Boosterjet end de ville have gjort i 1,6’eren.

Ny automatgearkasse

Samtidig lanceres en ny automatgearkasse af dobbeltkobling-typen. Den kalder Suzuki for TCSS, der står for Twin Clutch System by Suzuki, hvilket er lidt spøjst eftersom gearkassen egentlig kommer fra Fiat.

Det skal ikke lægge den til last, for det er en rigtig fin gearkasse, der spiller perfekt sammen med enten den nye 1,4-liters turbobenziner eller den diesel på 1,6 liter med 120 hk, der allerede findes i programmet. Desværre kan du kun få den nye motor i en speciel udstyrsvariant kaldet S, der tilfører et sportsligt udtryk til Exclusive. Det vil sige 5-slidset kølergrill

• Satinfarvede sidespejle

• Sortlakerede alu-fælge

• Rød markering rundt ved LED-nærlygterne

• Sæder med læder/ruskindsstof og røde syninger

• Sportslæderrat med røde syninger

• Instrumentpanel i alu-look

• Røde ringe om ventilationsdyser og instrumentgruppe

• Sportspedaler i aluminium.

Exclusive-varianten har i forvejen LED nærlys, radarbaseret nødbremsesystem, aktiv fartpilot, nøglefri betjening, Infotainment system med 7” skærm og navigation samt klimaanlæg, så en Boosterjet har altid et godt udstyr – vi så bare gerne, at man kunne få Boosterjet til en lavere pris uden alt det udstyr, for motoren er langt bedre end 1,6’eren.

Billigste Boosterjet koster 284.990 kr. plus levering og automatgearet lægger ca. 32.000 kr. oveni. Indtil videre fås Boosterjet ikke med firehulstræk – her må du ty til 1,6 benzin eller dieselvarianten, der fx kan leveres med både automatgear og firhjulstræk til fornuftige 354.990 kr. plus levering.

>>Søg Suzuki Vitara på BilBasen her << 

Se mere til motoren her:

3 Kommentarer til Turbo på Suzuki Vitara

  1. PE Hansen 12/11/2016 at 15:05 #

    viTARA
    Med andre ord giver den nye motor Vitara et dejligt skud EPO. Den nye motor forbedrer tilmed brændstoføkonomien, så den nu hedder 19,2 km/l mod 18,9 i 1,6’eren. I praksis vil en turbomotor dog give dig mulighed for at udnytte hestekræfterne bedre, så reelt kører de fleste formentlig kortere i Boosterjet end de ville have gjort i 1,6’eren.

    VENLIGST OPLYS, HVOR “FORMENTLIG KORTERE” SKAL FORSTÅS???

    • Bilbasen Blog 17/11/2016 at 21:46 #

      Hej Poul Erik

      Det skal forstås sådan at turbomotorer ofte kører noget kortere end motorer uden turbo i virkeligheden, mens de i testlaboratoriet klarer sig bedre. Men kan godt køre langt med en turbomotor, men det kræver god speederdisciplin. Vh Ebbe, Bilbasen

Trackbacks/Pingbacks

  1. 3 alternative crossovers - Bilbasen blog - 17/11/2016

    […] Turbo på Suzuki Vitara […]

Leave a Reply