bilbase

Er tyskere eller japanerne mest pålidelige?

Bilejere elsker biler, der ikke går i stykker. Det gør forsikringsselskabet Warranty Direct i Storbritannien også, for så behøver de ikke udbetale så mange penge til reparationer.

Hvert år udgiver firmaet en liste med bilmærkernes pålidelighedsindeks. I år er det anerkendte britiske magasin What Car med i opgørelsen, der nok er den mest pålidelige (tilgængelige) kilde til at vurdere bilernes reparationsomkostninger.

Den bedste bil i indekset er Honda Jazz, og Honda er i det hele taget det bedste mærke, hvis du vil undgå reparationer. På andenpladsen finder vi Suzuki og på tredjepladsen, er det Toyota, der huserer.

What Car? redaktør Jim Holder siger om vinderen: “Hondas succes i Reliability Index skyldes primært, at de sjældent går I stykker. Når de så går i stykker, er reparationen ofte relativt billig.”

Indekset tager højde for antallet og prisen på reparationerne. Gennemsnittet hedder 100 og jo lavere tallet er jo bedre. Indekset tager højde for fejlrate, alder, km-stand og pris for en gennemsnitlig reparation. Kun biler mellem tre og otte år er inkluderet i indekset og data fra 50.000 biler er analyseret.

Skoda er den bedst placerede europæiske producent. (Hvis vi er enige om at Ford er amerikansk) I den tunge ende er det luksusmærkerne, der besætter pladserne. Mercedes-Benz, Porsche og Audi er alle over indeks 200, og er dermed dobbelt så hårdt ramt af problemer, som gennemsnittet. Det skyldes til dels at motor- og gearkassereparationer er ekstremt dyre på store motorer med automatgear – denne kombination findes uhyre sjældent hos de asiatiske producenter – det er bare nemmere at lave en firecylindret ikke-turboladet motor med manuelt gear, der ikke går i stykker.

Så hvis kampen står mellem japanere og tyskere, så er japanerne bedst til at lave pålidelige biler.

Selv om et mærke generelt ligger et stykke nede af listen, så kan enkelte modeller sagtens skille sig positivt ud. Mercedes-Benz ligger fx på et generelt indeks på 215, men C-klassen, som vi kårede til Årets Brugtbil 2015 har et indeks på 60, hvilket er blandt de allerbedste.

Hvis man kigger lidt ind i tabellen, så er der nogle interessante ting – for eksempel har den dyreste reparation på en Nissan kostet ca. 210.000 kr. Og den dyreste på en BMW 360.000 kr. Av.

Pos. Mærke Ø Miles RI Ø GBP per rep. (£) Dyreste rep.(£)
1 Honda 50,892.73 41 335.87 2,913.40
2 Suzuki 39,280.27 48 256.04 1,684.84
3 Toyota 50,641.03 66 378.22 5,020.00
4= Chevrolet 35,956.80 82 258.15 2,118.90
4= Mazda 47,649.48 82 398.42 4,546.94
6 Ford 53,214.21 85 289.74 8,014.33
7 Lexus 53,305.39 89 415.90 5,699.94
8 Skoda 50,675.24 90 292.84 3,854.76
9= Hyundai 53,281.01 94 318.54 4,637.66
9= Nissan 48,738.90 94 367.19 20,747.88
9= Subaru 56,991.20 94 456.75 3,933.45
12= Daewoo 40,148.60 97 263.82 1,170.37
12= Peugeot 49,787.60 97 284.62 4,975.00
14 Fiat 43,219.17 98 268.35 2,520.90
15 Citroën 48,805.54 105 311.58 4,026.40
16 Smart 37,672.35 108 291.75 2,544.00
17 Mitsubishi 52,882.69 109 456.29 4,832.59
18 Kia 49,608.72 114 390.01 4,056.00
19 Vauxhall 52,546.81 123 310.07 15,000.00
20 SEAT 51,710.06 125 299.11 5,993.08
21 Renault 48,537.36 130 262.42 4,711.75
22 Mini 44,017.29 136 380.74 4,721.72
23 Volkswagen 54,982.88 137 345.94 5,657.38
24 Rover 44,873.26 150 362.73 3,217.40
25 Volvo 60,664.66 151 377.35 5,604.10
26 Saab 56,991.42 158 327.4 8,862.35
27 Land Rover 67,011.84 162 428.47 15,350.00
28= BMW 58,174.77 180 447.18 35,000.00
28= MG 38,370.18 180 401.96 3,901.46
30 Jaguar 50,879.61 185 419.57 9,347.00
31 SsangYong 49,884.41 211 431.55 2661.39
32 Mercedes-Benz 54,341.10 215 452.7 16,115.38
33 Chrysler 52,454.94 221 399.47 3,747.22
34 Audi 59,054.52 223 515.41 15,438.42
35 Jeep 52,582.81 227 439.89 3,694.00
36 Porsche 41,829.73 380 784.71 10,348.00
37 Bentley 38,113.59 637 678.5 8406.65

Kilde: Warranty Direct og What Car?

12 Kommentarer til Er tyskere eller japanerne mest pålidelige?

  1. Brian 22/04/2015 at 09:46 #

    Endnu et eksempel på at når Honda bliver omtalt, ja så skal Ebbe Sommerlund, der er danmarks største Honda fan, nok få bragt budskabet videre. Honda er pålidelige, men i Danmark koster mange Honda reservedele ofte det dobbelte eller tredobbelte af hvad den samme del koster til feks en Toyota .

    • Kasper 24/04/2015 at 00:29 #

      Ja, Honda DK er BINDEGALE med deres priser.. men så er det jo godt at internettet er opfundet, og at man kan købe reservedele i hele EU, og få dem sendt til døren til en brøkdel af DK pris.

      Eks.1.
      Caliper til min Accord.. 12.000,- hos Honda i DK.. (PR STK) – Fundet i Tysland, til 596,- for renoverede originale, (plus 2-300- i “pant” som man fik retur, hvis man returnerede den gamle). Med gratis fragt over 2000,- tror jeg nok, så jeg shoppede vor 800,- viskerblade og filtre, og Accorden fik så lige et “service” samtidig = yderligere 7-8000,- sparet.

      Men Toyota er da ikke en disse bedre:
      Eks.2.
      2 stk katalysatore til min 1994 Previa = 12.975,- (uden monteringskit) hos Toyota i DK. Bestilt i Tyskland, leveret til døren (MED monteringskit) = 1953,- i Tyskland, plus 22 EUR i fragt..

      TOOGTYVE EURO for at sende en udstødning til udlandet… (ÆD DEN Postdanmark)

      Men ak ja.. Sårn er det når man bor i et “glashus” af skatter og afgifter.. som igen avler overpriser !

  2. søren 22/04/2015 at 11:42 #

    Ikke noget problem når de ikke går i stykker…..;-)

  3. Hans 22/04/2015 at 14:24 #

    Hvis de aldrig går i stykker, betyder det så at man kan få sine penge tilbage når man har fået skiftet defekt svinghjul, dyser, diff. tryk sensor, partikelfilter etc. 😉

  4. Martin 22/04/2015 at 18:13 #

    Sjovt. Jeg er ellers sikker på, jeg hele tiden får at vide at VW er BILEN. Gedigent kvalitet og fint tysk ingienørkundskab.. Men de er da ikke blandt top 10… Eller top 20… Men, tager vi listen over de mest overvurderede pis biler på markedet er VW selvfølgelig på en 1. Plads.

  5. Jacob 22/04/2015 at 18:54 #

    Det er jo også prisen på reparationerne der har noget at sige så derfor kan man jo ikke regne med pålidelighed da det ikke har noget med hvad det koster at gøre.

  6. Jacob 22/04/2015 at 18:56 #

    Jeg har fx en Ford og den fejler da noget mere end alle de opel’er jeg har haft, så den liste der kan man ikke helt regne med.

    • Steen 22/04/2015 at 23:51 #

      Det er en elendig liste der ikke giver noget virkeligt indtryk af hvilke biler man skal købe eller holde sig fra.

      Jeg vil hellere få lavet en reparation til 30.000,- end 20 reparationer á 1000,-

  7. Sune Post 27/04/2015 at 22:36 #

    Hold op, hvor er I alle sammen bundet af gamle fordomme. I testen har de valgt 50000 biler, og så argumentere nogle for, at de har ejet en ford som gik i stykker.
    Denne test siger alt! Hvorfor skulle et forsikringsselskab, hvis eneste formål er at tjene penge ikke være et meget præcist redskab til netop at vise hvad bilmærkerne formår?
    N.B: Inden nogen går i selvsving, vil jeg blot fortælle, at min bil heller ikke placerer sig speciel godt i testen. ( Citroen)

  8. Peder 01/05/2015 at 13:26 #

    Jeg har haft min Kia Ceed sport i 4 år og har ikke brugt en krone, udover alm service, så forstår ikke den er så langt nede, vandt også som årets brugt bil for 2 år siden.

  9. Christian 21/01/2017 at 23:20 #

    Jeg har en Honda Jazz har haft den i 2 år, der har ikke været problemer med den , har dog skiftet en forlygte pære , det er en årgang 2011.
    Jeg forstår ikke hvorfor at vw hele tiden skal nævnes i aviser motorblade og andre medier de forstår at lave reklame for dem selv. Hvis i spørger mig er vw noget opreklameret lort.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Japan mod Tyskland part II - BilBasen blog - 23/04/2015

    […] er ikke mange dage siden, at vi kunne konstatere, at de japanske mærker er mere pålidelige end de […]

Leave a Reply