bilbase

Udskiftning af ikoniske London-taxaer udskudt

London er, ligesom bl.a. New York, kendt for sine ikoniske taxaer. De noget nær firkantede sorte biler står til udskiftning, og Nissan har bygget en bil specielt til opgaven – men strengere krav om mindre forurening truer med at lukke hele projektet, før det egentlig kommer i gang.

 

London har som by med borgmester Boris Johnson i front en vision om, at taxaerne i byen ikke forurener fra år 2018 og frem – planen kaldes Zero Emissions – nul udledning.

 

De efterhånden aldrene London Cabs, som de ikoniske taxaer hedder, står i forvejen til udskiftning. London indgik en aftale med den japanske bilproducent Nissan om, at firmaet skulle levere byens nye taxaer.

 

Selve Nissans taxa er bygget på deres varevogn NV200. Til gengæld har den gennemgået en større forandring bl.a. visuelt, så den passer ind i tidligere tiders engelsk taxa-design. Mekanisk er der dog intet særligt over NV200 – under motorhjelmen ligger en 1,6-liters benzinmotor parret med en trinløs CVT-gearkasse.

 

Og her opstår udfordringen – benzinmotoren i Nissans London Cabs kan ikke klare ønsket om nul udledning af forurening fra 2018. Faktisk forurener de så meget, at de allerede på nuværende tidspunkt ikke engang er tilladt i Londons absolutte midte, der er underlagt særlige miljøkrav.

 

Nissan har indtil videre stoppet projektet, og venter nu på afklaring omkring miljøzoner og -krav fra den engelske hovedstad.

 

Faktisk findes Nissan NV200, som den potentielt kommende London-taxa er bygget på, allerede som el-variant. Netop denne bil synes derfor at passe bedre som kandidat til titlen som ny taxa i London.

 

Nissan NV200 kører allerede som Taxa i bl.a. Barcelona og New York – men til London er der lavet mange særløsninger på bilen, så den minder mere om de klassiske sorte taxaer, byen er kendt for.

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply