Honda NSX har sit helt eget lille kapitel i moderne bilhistorie. Salgsmæssigt var den ikke nogen stor succes, men aftrykket er alligevel markant. Da konceptbilen blev vist for 25 år siden, var Honda NSX det ypperste japanerne kunne præstere. Karrosseriet og chassiset var bygget af aluminium og motoren på tre liter ydede 270 hk ved hjælp fra Honda’s patenterede VTEC-system.
Bilen skulle tage kampen op med Ferrari 348. Målt driftsikkerhed, styrevillighed og gearskifte, så vandt Honda den duel. Men ingen kan røre Ferraris arv og image – især ikke et japansk brand. Heller ikke selvom den legendariske Ayrton Senna var med til at udvikle bilen, der havde en formidabel balance på racerbanen.
NSX var og er sjælden – ikke mindst i Danmark.
Men lige nu er der en NSX til salg i Danmark. Det er ikke noget, der sker ofte. Netop denne bil er foreviget i en artikel i Bil Magasinet, hvorfra billederne stammer. Ejeren hedder Steen og har haft bilen i seks år.
– Jeg købte den af en svensker, der har passet rigtig godt på den. Han havde hørt, at bøsningerne i undervognen godt kunne blive møre med tiden, så han brugte 30.000 kr. på at få dem skiftet. Han tog nok nærmest den bil med i seng, fortæller Steen, der vil sælge bilen, fordi han ikke får den brugt nok.
Steen har opgraderet bilen med nænsom hånd. For eksempel er fælgene ultralette og dyre VOLK TE37 Seibon Edition. Udstødningen kommer fra Science of Speed og indsugningen er i kulfiber fra BMC.
NSX nåede at være i produktion i 15 år, før den blev sendt på pension. Bilen fik mere saft i 1997, hvor motorens slagvolumen blev øget til 3,2 liter. I 2002 blev klaplygterne udskiftet med faste Xenon-lygter.
Gennem tiden rullede adskillige forskellige versioner på gaden, og blandt de mest eftertragtede er NSX-R, der er lettet for 200 kg, så den kun vejer 1.230 kg. Officielt yder ingen NSX mere end 280 hk, men målinger tyder på at NSX-R er på den gode side af 300 hk.
I 2015 er det 25 år siden den første NSX blev solgt, og den anledning bliver startskuddet på en ny NSX-epoke. Honda lancerer nemlig NSX igen – denne gang med en 3,5-liters V6 –centermotor samt elmotorer på forhjulene.
Audi Q6 E-Tron er en helt nyudviklet elektrisk SUV med hurtig opladning og rækkevidde over 600 kilometer. Startprisen er 659.990 kr., men den falder senere i år, når to nye varianter kommer til.
En BMW 1-serie eller Mercedes A-Klasse på 12 måneder privatleasing er lige nu et virkelig godt tilbud. For under 3.500 kr. får man rigtig meget for pengene.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.