Ugens fund: V8-motoren, der fuldendte Volvo XC90
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Mindstemand i Audis SUV-program, Q3, er den første, der får en rigtig RS-version. Topmodellerne hos mellemste i flokken, Q5, er en skarp dieselversion med 313 hk og en 3,2 benzin med 270 hk. Q7 har heller ikke RS-versioner, men mangler ikke noget under motorhjelmen – her buldrer den store 6,0 TDI af sted med 500 hk og ufattelige 1.000 Nm. Benzinversionen er heller ingen sinke – her fås 350 hk pakket ind i en 4,2liters V8. Men altså ingen med RS-badge, selvom Q7 5.0 TDI faktisk også udviklet af Quattro Gmbh.
Tilbage til Q3, der er mindstemand indtil Audi Q2 lander senere på året. Men selvom den er mindst og nyest, så har den altså som den første været forbi Audi’s Quattro-division i Neckarsulm for at få en total makeover.
Motoren i RS Q3 er den samme femcylindrede turbo-motor som findes i TT RS og A3 RS.
Det vil sige 2,5 liter, turbolader, og i tilfældet RS q3 mellem 310 og 367 hk. På Bilbasen er der pt kun versioner med 310 hk og 340 hk – den på billederne er en 340 hk version, hvilket gør det muligt at sende den højbenede lille fætter afsted til de første 100 km/t på blot fem sekunder – altså 0,5 sekunder hurtigere end Q7 6,0 TDI.
En RS-model er naturligvis opdateret hele vejen rundt, og bag de store fælge gemmer sig bølgede bremseskiver, som det kendes fra motorcykler. Bølgerne skærer overflødige kilo af skiverne, og mindsker dermed den uaffjedrede vægt – og så ser det blæret ud.
Karroseriet har naturligvis fået en tur med RS-pensel, og har en anden front med bicellestruktur i grillen, andre skørter, diffuser på bagkofangeren og matte tagrails i aluminium.
Fra kabinen med kroppen solidt plantet i RS-sæder af læder og alcantara har du udsigt til RS-logoer i de matgrå urskiver og på gearstangen – det er kræs, og det koster naturligvis lidt. For eksemplaret på billedet tager Audi i Aalborg lige lidt under en mio., men så er den også næsten ny.
Audi RS Q3 (340)
HK/Nm 340 hk / 450 Nm
0 – 100 km/t 4,8 sek
Tophastighed 250 km/t
Km/l 11,6 km/l
Max. påhæng 1.900 kg
Læs mere om Audi:
Audi RS4 – en ulv i fåreklæder
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
VW Golf nummer otte introduceres med mere udstyr, forbedret interiør med nemmere betjening og ny basismotor til priser fra 324.995 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.