september 25, 2016

Citroën 2CV er Ugens Fund

Citroën 2CV kan vel nærmest kaldes ikonisk. Faktisk er det underligt, at den ikke er blevet genfortolket i en moderne udgave.

 

Originalen er alt andet end moderne, selvom den blev produceret helt ind til 1990. Motoren er en luftkølet sag med helt op til 29 hk på den vildeste version, der stadig kun kan trække skindet af en budding, når den har medvind.

 

Ugens fund er da også en af de seneste årgange – nemlig fra 1986. Det er ikke de mest kostbare årgange, men du er klassisk kørende for få kroner.

citroen-2cv

Første model rullede ud på vejene i 1948, og den var helt efter André Citroëns ide – en billig bil til de franske bønder.

Den tanke gjorde 2CV til en kæmpe succes – i alt er der bygget lige over 8,8 mio. eksemplarer, hvis man medregner varebiler og andre der er bygget på samme platform. 2CV er tallet 3,8 mio..

 

Moderne undervogn

Nu sagde jeg at 2CV ikke er moderne, men det er faktisk ikke helt rigtigt, for den var avanceret for sin tid med uafhængig affjedring og tandstangsstyring – dengang kørte de fleste med en noget mere upræcis snekke og fast aksel på bagakslen. Men en 2CV var som skabt til dårlige og ujævne veje.

citroen-2cv_2

Hvad betyder 2CV?

Navnet hentyder til deux cheveax-vapeur – altså to heste. Nogle siger, at det var fordi bilen kunne erstatte en hestevogn med to heste, men den rigtige forklaring er at franske biler blev beskattet efter ydelse, og 2CV var altså i skatteklasse ”to heste”. Hvis ret skal være ret, så betyder cheveaux-vapeur dampheste, og dem er der lidt mere krudt i – for selv den tammeste 2CV havde 9 hk. Okay, nu stopper vi med julelegene – én CV er en helt almindelig hestekraft også i dag. Så det rigtige svar er at 2CV er en skatteklasse, men at den er opgjort efter ydelse på motoren.

Men faktum er at den rent faktisk erstattede mange hestevogne, da den blev udbredt.

 

Se Citroën 2CV til salg på Bilbasen<<

 

citroen-2cv_interior

 

Læs mere

Ren nostalgi: Sjælden Citroën 2CV til salg

Citroen Cactus vandt i år, men hvilken historisk favorit tager du?

 

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS