Ny Peugeot E-3008 starter fra 329.990 kr.
Peugeot E-3008 er den første bil på Stellantis’ længe ventede STLA-platform, der skal forme konglomeratets elektriske fremtid – og prisen er sat skarpere end forventet.
Citroën 2CV kan vel nærmest kaldes ikonisk. Faktisk er det underligt, at den ikke er blevet genfortolket i en moderne udgave.
Originalen er alt andet end moderne, selvom den blev produceret helt ind til 1990. Motoren er en luftkølet sag med helt op til 29 hk på den vildeste version, der stadig kun kan trække skindet af en budding, når den har medvind.
Ugens fund er da også en af de seneste årgange – nemlig fra 1986. Det er ikke de mest kostbare årgange, men du er klassisk kørende for få kroner.
Første model rullede ud på vejene i 1948, og den var helt efter André Citroëns ide – en billig bil til de franske bønder.
Den tanke gjorde 2CV til en kæmpe succes – i alt er der bygget lige over 8,8 mio. eksemplarer, hvis man medregner varebiler og andre der er bygget på samme platform. 2CV er tallet 3,8 mio..
Nu sagde jeg at 2CV ikke er moderne, men det er faktisk ikke helt rigtigt, for den var avanceret for sin tid med uafhængig affjedring og tandstangsstyring – dengang kørte de fleste med en noget mere upræcis snekke og fast aksel på bagakslen. Men en 2CV var som skabt til dårlige og ujævne veje.
Navnet hentyder til deux cheveax-vapeur – altså to heste. Nogle siger, at det var fordi bilen kunne erstatte en hestevogn med to heste, men den rigtige forklaring er at franske biler blev beskattet efter ydelse, og 2CV var altså i skatteklasse ”to heste”. Hvis ret skal være ret, så betyder cheveaux-vapeur dampheste, og dem er der lidt mere krudt i – for selv den tammeste 2CV havde 9 hk. Okay, nu stopper vi med julelegene – én CV er en helt almindelig hestekraft også i dag. Så det rigtige svar er at 2CV er en skatteklasse, men at den er opgjort efter ydelse på motoren.
Men faktum er at den rent faktisk erstattede mange hestevogne, da den blev udbredt.
Læs mere
Ren nostalgi: Sjælden Citroën 2CV til salg
Citroen Cactus vandt i år, men hvilken historisk favorit tager du?
Peugeot E-3008 er den første bil på Stellantis’ længe ventede STLA-platform, der skal forme konglomeratets elektriske fremtid – og prisen er sat skarpere end forventet.
Audi Q6 E-Tron er en helt nyudviklet elektrisk SUV med hurtig opladning og rækkevidde over 600 kilometer. Startprisen er 659.990 kr., men den falder senere i år, når to nye varianter kommer til.
En BMW 1-serie eller Mercedes A-Klasse på 12 måneder privatleasing er lige nu et virkelig godt tilbud. For under 3.500 kr. får man rigtig meget for pengene.
Lexus LS 500h er luksus på den stærkt nedtonede måde. Det kan være en fordel, men desværre føles den store sedan forældet og forvirrende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.