maj 12, 2017

Ugens fund: Diskretionsvognen

Hvis du vil forkæle dig selv med lækker mekanik, men ikke gider misundelige blikke og fordømmelse, så er VW Phaeton svaret.

VW Phaeton var et kæmpe prestigeprojekt for VW, der aldrig have bygget limousiner til folket – den slags havde man jo Audi til. Rygterne siger at det var Mercedes-Benz der provokerede VW til at bygge Phaeton. Forstået på den måde, at Mercedes med A-klassen bevægede sig ind på VW’s domæne, og at det skulle gengældes.

Se VW Phaeton til salg på BilBasen.dk

Andre siger at Ferdinand Piëch, der var bestyrelsesformand for VW, bare fik storhedsvanvid og ville bygge den bedste limousine i verden. Bedre end Mercedes S-klasse og BMW 7-serie – ja, sikkert også Audi A8. Hovedfjenden var Mercedes-Benz og Ferdinand Piëch udstak en liste med ti krav til bilen. Ikke alle krav er kendt af offentligheden, men et af dem var at VW Phaeton skulle kunne køre en hel dag med 300 km/t i 50 graders varme og samtidig opretholde 22 grader i kabinen. VW Phaeton er dog begrænset til 250 km/t, men hvis begrænsningen fjernes, så er der ingen tvivl om, at det punkt er opfyldt.

To motorer i en

En af de vigtigste midler til at opnå dette er motoren kaldet W12. Den har tolv cylindre, men de ligger ikke på række som normalt. I stedet er det to VR6 motorer, der er bygget sammen. Det vil sige, at cylindrene ligger i fire rækker med tre cylindre i hver række. Så det er en helt speciel konstruktion. Den er et stykke ingeniørkunst med kirurgisk præcision. Lyden er behagelig og kræfterne er enorme, men leveres næsten lydløst. 420 hk lyder måske ikke så vildt, men de 550 Nm sørger for at der altid er et massivt træk. Den kan ikke helt følges med en Mercedes-Benz S600, men nu kører man jo heller ikke dørtræk i en limousine.

Ingen luftdyser

Hvis du har tænkt dig at køre Phaeton som en sportsvogn, så bare glem den. For godt nok er den hurtig, men 2.225 kg stål, træ og læder lader sig ikke kaste rundt på de små veje – det føles bare ikke rigtigt og det ser heller ikke rigtigt ud, når man kører en bil der er så cool og underspillet som Phaeton.  Underspillet er netop ordet. Det er en direktionsvogn, men også en diskretionsvogn. De første ejere af bilerne ville have det lækreste køretøj, men uden at skilte med det. Han kunne sikkert godt lide at folk troede, at han bare kørte en Passat. Og sådan skal du have det, for der er ikke mange der kender VW Phaeton, hvilket er både godt og skidt. Det er skidt, fordi salgstallene aldrig har været store og fordi det kan være svært at finde en køber igen. Og det er godt, fordi du kan købe det vildeste mekanik til en brøkdel af den oprindelige pris

Ferdinand Piëch er en mand med mange ideer og tanker, For eksempel kan han ikke døje at få kold luft på kroppen, når han kører bil. Han hader det så meget, at VW Phaetons luftdyser kun kommer til syne, når der virkelig er behov for det. Klappen foran vipper simpelthen op. Normalt er de gemt bag træet og den friske nedkølede luft kommer fra en kæmpesi på instrumentbordet – lydløst og umærkeligt.

Engelsk kabine

Kabinen er ikke særligt tysk at se på. Den lidt pompøse stil er langt fra Audi og BMW’s mere stringente og kliniske stil. Det er lidt hen ad Mercedes-Benz, men det er langt mere engelsk stil, som det kendes fra Bentley – som VW så godt nok også ejer.

De store Phaeton kostede langt over 2 mio. fra ny – i dag koster de under 300.000 kr. for første generation. Anden generation, der egentlig bare er et stort facelift, kom i 2010. Dem er der ikke mange af, men når de er på Bilbasen er det på leasingkontrakt. De mindre motorer er billigere at købe og holde, men det er W12, der er den ægte Phaeton.

 

Phaeton produceres ikke længere, så top-sedanen hos Volkswagen bliver fremover Volkswagen Arteon.

 

 

Se VW Phaeton til salg på BilBasen.dk

 

———————————-

VW Phaeton 6,0 W12

Motor W12, 5.998 ccm, 48V
Ydelse 420 hk ved 6.000 o/min
550 Nm ved 3.000 o/min
0-100 km/t. 6,1 sek.
Topfart 250 km/t (begrænset).
Forbrug EU-miks 6,4 km/l
Årlig ejerafgift 12.540 kr.
Vægt/last/påhæng 2.225/675/2.400 kg
Mål (L/B/H) 506/190/145 cm
Bagagerum 500 liter

 

———————-

Andre motorvarianter:

3,2 V6, 4,2 V8, 3,0 V6 TDI og 5,0 V10 TDI

Phaeron2 Phaeton1 Phaeton3

 

Læs mere

Volkswagen CC får afløser: Mød Arteon

 

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS