oktober 3, 2014

Ugens fund: El-raketten

Det er næsten ikke muligt, men Tesla Roadster er, hvad man kalder ‘an instant Classic’. Den slags er normalt forbeholdt mærker i liga med Ferrari og ikke biler, der er skabt af bagmænd, der er ukendte i bilverdenen.

Men i kraft af den karismatiske direktør, Elon Musk, masser af hype, accelerationer som en raket og et begrænset antal på 2500 biler, så er Tesla Roadster en klassiker allerede inden, det burde være muligt.

Endnu er det dog ikke noget, der kan aflæses direkte i priserne, da en Tesla Roadster trods alt holder nogenlunde samme afskrivning som for eksempel en Mercedes-Benz SLK. Det begrænsede antal biler, skal dog på sigt nok gøre sit til, at Tesla Roadster bliver et samlerobjekt. For øjeblikket koster de brugte omkring en halv mio. kroner.

Tesla Roadster Tesla Tesla_buttons Tesla_interior

Bygget på en Lotus

Tesla Roadster er i modsætning til Tesla Model S bygget på en anden fabrikants bil, nemlig en Lotus Elise/Opel Speedster, hvorfor stilkontakterne i den grad ligner nogen fra en Opel i 1990’erne. Det betyder også, at adgangsforholdene kræver en vis akrobatisk finesse eller udvidet aftenkursus for slangemennesker. Når du endelig har foldet kroppen ind kabinen og over den brede karm, sidder du godt støttet i læderskålsædet, der formentlig er det lavest monterede sæde i nogen bil med plader. Stik nøglen i låsen. Drej og tryk på D mellem sæderne. Nu er du klar til at fyre raketten af. Her er ingen olier, der lige skal blive varme, så det er bare at give gas eller rettere strøm.

En Roadster er klar til bundgas med det samme, hvis du og vejen forude da er, for acceleration er ekstrem. Med 288 hk stort set uanset omdrejningstal, så trækker g-påvirkningen mundvigene om til ørerne. Vi er i motorcykel- eller superbil-territorium, når det gælder rå acceleration. Den bil efterlader bare almindelige biler i deres eget partikelstøv. Og der findes endda en sportspakke, der lægger 40 hk mere på motoren og barberer 0-100 km/t-tiden ned til 3,7 sekunder.

Vægten dræber

Mens accelerationen er en sportsvogn værdig, så er resten af køreoplevelsen ikke på sportsvognsniveau. Bremserne kan kun lige kapere den høje vægt, og svingegenskaberne er langt fra på niveau med andre sportsvogne. Når du ser et sving og vil bremse, så skal der virkelig trædes til på pedalen, Vægten dræber simpelthen den fornøjelse, du finder i en Lotus Elise, der er en rendyrket ballerina. Tesla Roadster er bare bedst til at cruise og så ydmyge andre biler i lyskrydsene. At bremse så hårdt, at de mekaniske bremser kommer i indgreb, er jo også spild af energi.

Og komforten? Lad os bare sige, at det er en dårlig ide at køre på brosten, hvis du skal tisse.

 

Usikkerheden om bilens levetid er forsvundet efter Tesla har meldt ud, at de fortsat vil servicere og evt. reparere batterier og drivlinje, hvis der skulle blive brug for det. Da fremtiden stensikkert byder på flere specialister i batterireparationer, bør det ikke være det, der skræmmer ved et Tesla Roadster køb. Den største ulempe er faktisk adgangsforholdene til kabinen og det minimale bagagerum.

Ingen supercharger-adgang

Tesla Roadster oplades via et Type1-stik bag det originale tankdæksel. Den kan kun kapere vekselstrøm, så der er desværre ikke adgang til Teslas nye Superchargers, der ellers giver gratis strøm til mange Model S-ejere i USA og Europa. Heldigvis er rækkevidden ret fornuftig med op til 400 km.

Det ændrer dog ikke på at Tesla Roadster er en sjov bil med masser af wow-faktor og en brugbar rækkevidde til hyppig brug.

Se brugte Tesla til salg på BIlBasen

Specifikationer:

Tesla Roadster 2,5

Motor: AC Synkronmotor

Gear: Fast reduktionsgear

Maks. effekt: 215 kw (288 hk)

Maks. moment: 370 Nm

Batteri: Li-ion, 53kWh, 370 volt, 6831 celler, 450 kg

0-100 km/t: 3,9 sek.

Topfart: 210 km/t

Mål (L/B/H): 395/187/113 cm

Vægt: 1.235 kg

Rækkevidde: 356 km (EPA)

Bagagerum: 150 l

Tilslutning af lader: Type 1

 

 

 

 

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS