maj 13, 2015

Ugens fund: Ferrari Testarossa

Vi ved godt, at biler uden registreringsafgift ikke er så populære som ugens fund, men i dette tilfælde gør vi en undtagelse. For se lige den bil.
(se også de superfede billede nederst i dette indlæg)

En hvid Ferrari Testarossa til salg i Danmark er ikke et hverdagssyn, men lige nu er der to til salg i hvid.

Og hvis du har fulgt lidt med i priserne, så ved du at en Testarossa har været en bragende god investering. Sidste år kunne man samle en Testarossa op for omkring 500.000 kr., men i dag står de alle sammen til mindst en million på mobile.de.

En Ferrari Testarossa er muligvis den bredeste bil, du nogensinde har set. Bagfra er det ekstremt tydeligt, og grunden er, at der mellem hjulene skal være plads til en V12 motor med 180 grader mellem cylinderrækkerne. Set udefra kunne det være en boxer-motor, men det er det bare ikke. På en boxer antænder to cylindere overfor hinanden på samme tid og ’bokser’ dermed på krumtapsakslen. Den 4,9 liter store motor i Testarossa antænder som en V-motor, så den er en V-motor og ikke en bokser. Navnet Testarossa betyder i øvrigt rød top, og refererer til de røde ventildæksler, der er et Ferrari-kendetegn.

Da bilen kom frem i 1984 var det den dyreste og vildeste Ferrari til gadebrug nogensinde. Karrossen er, selvfølgelig, designet af Pininfarina. Og den skulle afløse 512i BB. BB står i øvrigt for Berlinetta Boxer, men det var heller ikke en boxer-motor. 512i BB var også en vild krabat, men den havde et stort problem – køleren er placeret foran og motoren bagtil, og da en V12 producerer en djævelsk masse varme, så blev passagererne nærmest kogt i kabinen.

Den lille detalje fik Ferrari rettet op på i Testarossa, hvor de enorme gæller på siden, ikke kun er til pynt men også leder kold luft ind til kølerne.

Og der skal køling til, når maskinen skal levere 390 hk – det var altså en del for næsten 30 år siden. Og selv i dag får du ingen problemer med at følge trafikken. Med 500 Nm kan du trille rundt i tredje gear hele tiden, men du vil nok nyde at lade alle de tolv tenorer synge sig op til 7.000 o/min – det er himlen. 0-100 km/t tager blot 5,6 sekunder.

Bilen på billederne er en relativt sjælden sag, da der kun er bygget ca. 600 eksemplarer i hvid. Totalt er der bygget lige over 7.000 Testarossa fra 1984 til 1991, så selvom det var en af de vildeste superbiler, så var det også en kommerciel succes for Ferrari

Testarossa blev i 1992 erstattet af Ferrari 512 TR, der blot ligner et Testarossa facelift.

Søg Ferrari Testarossa på BilBasen

Ferrari Testarossa 1988 – specifikationer:

HK/Nm 390 hk / 500 Nm
0 – 100 km/t 5,6 sek
Tophastighed 290 km/t
Km/l 6,1 km/l

Testarossa rear Testarossa speedo
Testarossa

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS