bilbase

Ugens fund: M5-dræberen

Cadillac CTS-V er hurtigere end BMW M5 – også på Nürburgring. Det er en stationcar med masser af motor

Lige nu er der en på BilBasen – godt nok på leasing, men det er sikkert også det smarteste for en bil i den kaliber.

At sidde bag rattet i Cadillac CTS-V er en surrealistisk fornemmelse – på den ene side minder interiøret om en Opel Insignia i luksustrim. Lædersæderne er lækre, og du finder dig hurtigt til rette som var det en almindelig amerikaner til cruise. På den anden side er der er alligevel nogle ting, der stikker i øjnene – for eksempel G-måleren i displayet og det farverige V på gearvælgeren. Det er noget, der ikke stemmer med doven amerikansk familiebil. G-måleren fortæller dig, hvor hårdt du presser på i svingene. Og det lille V er Cadillacs måde at fortælle, at der er sovs til bøffen. V betyder nemlig at GM Power Division har parret en stationcar med en sportsvogns DNA.

Parringsdans

Når man nu skal parre en ond sportsvogn med en stationcar, så er det altid noget at motoren kommer fra sportsvognen og karrossen fra en familiesbilen – det omvendte ville ikke være til at bære. Og når amerikanerne i GM’s Power Division går i gang, så rækker de op på øverste hylde. Helt deroppe hvor den magiske kompressor-motor fra den afskyeligt onde Corvette ZR1 står parkeret.

Næsten 300 km/t

Jo, de mener det seriøst. Godt nok er den LS9 baserede V8 med kompressor droslet ned fra 647 hk til 560 hk, men bare rolig – du kommer ikke til at mangle kræfter. Cadillac CTS-V starter altid i 2-gear på automatgearkassen med 6-trin. 1. gear er udelukkende til hjulspin, eller hvis du bare én gang vil skære den sidste hundrededel af 0-100 tiden. Med manuelt gear lyder tiden 4,4 sekunder! Og selvom du sikkert kan hive lidt mere fart ud af karossen og motoren med en manuel gearkasse, så passer den automatiske perfekt til bilen, der bliver til et peg og skyd-værktøj af ufattelige dimensioner – det er bare at træde speederen ned, lytte til kompressorens hvinen og så falde tilbage i sædet, mens 100 km/t bliver til 200 eller 300. Acceleration er enorm, og ekstremt imponerende – motoren trækker og trækker som om den flyttede på en racerbil i kulfiber og ikke en 2 tons tung 5-dørs karosse.

Under 8 minutter på Nordschleife

Hvis du tror, at en Cadillac ikke kan bide skeer med de europæiske RS, M og AMG.versioner, så tager du fejl. Cadillac CTS-V (i sedan-versionen) banker dem alle på den uofficielle tidsliste fra Nürburgring. Den ’officielle’ videofotograferede tid siger 7:59. BMW 5-serie i den samtidige version (E60) har en tid på 8:13.`Men derfra til at kalde CTS-V for svingglad er der et stykke vej. På de mindre veje mærker man vægten og de understyrende tendenser – der dog meget let kan omdannes til overstyrende med speederfoden. CTS-V er bedst til lange kurver på motorvejen, men sådan er det også med Audi RS6, Mercedes E63 AMG og Jaguar XF-R – her falder Cadillac ikke igennem.  Cadillac CTS-V er et anderledes pust og CTS er ikke importeret i hobetal i nogen versioner som BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse er det. Du får muligvis ikke helt den samme umiddelbare prestige, men du får en muskelbil, du kan bruge til hverdag.

Fristet?

Se Cadillac CTS-V til salg på BilBasen

Cadillac1 Cadillac2 Cadillac4 Cadillac5

Cadillac CTS-V Wagon

Årgang: 2011
Motor:  V8. 6.162 ccm. 32v. Kompressor
Ydelse:  564 hk ved 7.900 o/min

365 Nm ved 4.900 o/min
Topfart :  288 km/t
0-100 km/t.:  4,6  sek.

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar