Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Det er nærmest religion baseret på ingeniørkunst. Hver motorkonstruktion har deres egne tilhængere, og det er ofte lyden, der fænger og fascinerer. Faktisk har hver motortype en frekvens de svinger med afhængig af antallet af cylindre, deres placering og tændingsrækkefølge. Men lad os bare nyde lyden. Hvilken er din favorit?
Som du ved kan vi godt lide V8 ….. og V10, og V12.
Wankel
I modern tide r det kun Mazda, der har brugt wankelmotoren. Som konstruktion er den tæt på vibrationsfri og den har en ekstrem ydelse på trods af størrelsen. Lyden er temmelig speciel på den fede måde.
R3
En trecylindret motor lyder faktisk ret fedt. Den døjer normalt med vibrationer, men lyden har bestemt karakter.
R4
Det er den mest udbredte motor i vores del af verden. Lidt kedelig og med behov for balanceaksler, hvis ikke den skal vibrere. Men den kan også lyde sprødt:
R5
Rækkefemmeren er en underlig størrelse, men den har en forbløffende interessant lyd i forhold til en rækkefirer. Volvo og Audi er blandt de mærker, er har stort erfaring, og via Volvo har også Ford leget med fem cylindre.
R6
For BMW-fanatikere er der ingen tvivl en rækkersekser lyder bedst. Det samme synes tilhængere af Nissan Skyline og Toyota Supra. Balancen er tæt på perfekt og højt oppe i omdrejninger bliver lyden turbineagtig.
B6
Her regerer Porsche 911. Subaru har også et par stykker, men generelt er bokseren med seks cylindre en sjældenhed.
V8
For amerikanerne er den eneste rigtige motor en V8. Faktisk er den smule ubalance, der er i motoren med til at give den karakteristiske lyd.
V10
Hvis ikke lyden fra en Lexus LFA eller en Porsche Carrera GT kan give dig gåsehud, så er du enten ikke bilinteresseret eller også er du døv. Der er næppe nogen mere raceragtig lyd end den, der kommer fra en V10.
V12
V12 er i princippet den perfekte motor, da antændingerne ligger så symmetrisk at motoren er stort set i balance. Da det er en temmelig dyr konstruktion at bygge og holde kørende findes den stort set kun i absolutte superbiler fra Ferrari, Aston Martin, TVR, Lamborghini og superlimousiner fra BMW, Bentley og Mercedes-Benz.
V16
På trods af det enorme antal cylindre er V16 ikke så sjælden endda. Bugatti Veyron har den, Cizeta Moroder havde en og Auto Union havde en. Og så er der BRM V16 på blot 1,5 liter – den er hidsig:
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.