januar 15, 2016

Vil du aldrig køre fast i sne? Eller i noget som helst andet.

Vi kommer formentlig aldrig til at se dem på BilBasen, men vi er faldet pladask for disse to køretøjer – at kalde dem biler ville for den enes vedkommende være helt forkert og for den anden totalt forfejlet.
Vi har længe haft et godt øje til den rumænske version af en Sankt Berhardshund nemlig det ekstreme redningskøretøj GHE-O Rescue, der kan fås i lige den konfiguration du vil have – det vil sige med eller uden larvefødder, sneskovl og luftpuder der gør at den kan flyde over vand.

Her er plads til 11 personer og den vejer 3,2 tons, så den er vel mest af alt en konkurrent til en Unimog – bare lidt mere cool. https://en.wikipedia.org/wiki/Unimog

Alle der har kørt terrænkørsel ved at en af de store udfordringer er, at man ikke kan se jorden foran bilen. Noget Land Rover måske engang løser med en skærm, der gør fronten på bilen ’gennemsigtig’. PÅ GHE-O ser det ud til at fronten skråner så meget, at du kan se hjulene, hvilket ikke bare er smart – det ser også blæret ud. Dækkene er enorme, men hvis ikke de er vilde nok, så kan der monteres bælter på baghjulene.

Der er ikke mange oplysninger om motoren, men den fås efter sigende med benzinmotorer mellem 340 og 500 hk og dieselmotorer på 218 eller 304 hk. Med en vægt på over tre tons kommer den ikke til at accelerere fra vores nye darling: Howe & Howe Ripsaw

Howe & Howe Ripsaw

Fra USA kommer en helt anden type terrænknuser, nemlig den civile udgave af Howe & Howes minitank Ripsaw (ja, vi ved godt at der ikke er noget der hedder tank på dansk).

Oprindeligt bygget til militæret, men nu sælger brødrene Howe deres Ripsaw EV til private. De kalder den en luksustank, og der er da også lædersæder og aircon, men det er alt det andet der er fedt. Larvefødder, spil til syv tons i begge ender og en 600 hk dieselmotor. Her er dog kun plads til to i cockpittet.

Ripsaw går fra 0-100 km/t på under fire sekunder – stort set uanset underlag. Rygter vil vide at hvert bælte til larvefødderne koster det samme som en ny Jeep Wrangler.

Under alle omstændigheder tror vi ikke du kan finde noget, der er mere brugbart i terræn end denne.

I mens vi diskuterer hvilken en vi vil have, så se videoerne og find din favorit.

GHE-O

Howe & Howe



  

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS