bilbase

Vilde varevogne

De fleste varevogne er fyldt op med spånplader, værktøj og andet der egentlig ikke er så spændende. Men bil-historien har budt på flere aparte og vilde varevogne, der havde andet og mere at byde på. Vi gennemgår her fire af de mest spektakulære, som sikkert vil falde i smag hos både mester og lærling. 
Ford Transit Supervan

  

Ford har altid været meget aktive i motorsport – og rigtig gode til at bruge det i marketing til at sælge gadebiler. De fleste blinkede nu nok alligevel en ekstra gang, da Ford Transit Supervan så dagens lys tilbage i 1971. Under det kantede Transit-design gemte sig et GT40-racer-chassis og en 400 hestes Ford V8-motor. Udover det heftige maskinel var også skærmene udbyggede, så de næsten dækkede hjulene. Ford har flere gange siden gjort kunsten after, da der findes både en Transit Supervan 2 (på billedet) og Transit Supervan 3. 

Gå på jagt efter brugte Ford Transit UDEN V8-MOTOR på BilBasen her 

Renault Espace F1   

 

I midten af 1990’erne ville Renault gerne skabe lidt buzz omkring deres Formel 1-hold, som de havde sammen med Williams – og måske også skabe lidt buzz omkring deres praktiske familieflytter, Espace. 

To fluer blev slået med ét smæk, da Espace F1 kombinerede det bedste fra bege verdener. ”Skallen” var en pumpet familie-MPV med et hjerte fra en Formel 1-racer – nærmere bestemt en 3,5-liters 40-ventilet V10 sugemotor, der i Espacen producerede 800 hk. Præcist som i Formel 1-bilen lå motoren bag føreren i en centermotor-placering – der var altså ikke længere plads til syv personer i Espacen. Topfarten var påstået til at være 312 km/t, og 0-100 km/t var overstået på 2,8 sek.

Se udvalgte af brugte Renault Espace UDEN FORMEL 1-MOTOR på BilBasen her 

VW Caddy TDI Cup

 

Vi ved ikke helt, om denne Volkswagens varevogn i modellen Caddy har haft det der snyde-software, der gør, at den foregiver ikke at forurene (host host). Men tilbage i 2009 havde Peter Wyhinny andre ting at tænke på – han havde brug for power for at vinde den britiske Volkswagen Cup-serie. Caddyen havde også deltaget i 2008-sæsonen, men i 2009 blev alle sejl sat til, og det betød bl.a. en 2-liters turbodieselhakker 4-cylindret maskine med tun på. Kræfterne beløb sig til over 260 hk med 512 Nm. 

Gearkassen havde seks trin, og lydsporet kom qua et Milltek-udstødningssystem. Selvom ambitionerne var høje, rakte den hurtige Caddy ikke til mere end en samlet 18. plads i den britiske Volkswagen Cup-serie for Peter Wyhinny i 2009-sæsonen.

Søg efter brugte VW Caddy UDEN MILLTEK-UDSTØDNING på Bilbasen her 


Mercedes-AMG Sprinter  

  

Mercedes og AMG har længe haft en tradition for at lave samarbejds-modeller af samtlige biler fra det tyske bilmærke. Det var derfor kun et spørgsmål om tid, før gutterne fra AMG kastede sig over den store varevogn, Sprinter. Eller nå nej. Selvom billedet ser realistisk ud, så var der tale om en Aprilsnar, da Mercedes sendte en pressemeddelelse ud tidligere i år. Den fiktive bil skulle ellers have haft turbo-V8’er, bodykit og 510 hk. Selvom Mercdedes-AMG Sprinter 63 S aldrig blev til realitet, lancerede Mercedes for nogle få måneder siden en AMG-pakke til deres ligeledes store V-Klasse-serie. Der er, desværre, ikke tale om mekaniske forbedringer men mere visuelt orienteret udstyr.

Find din næste brugte Mercedes Sprinter UDEN V8-TURBO på BilBasen her 

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply