bilbase

Sådan kan Volvo bane vejen for dansk Uber-comeback

Et gigantisk samarbejde mellem Volvo og Uber kan være med til at bringe den ulovlige tjeneste tilbage på de danske veje. Her kan du læse mere om samarbejdet.

Af Esben Skrumsager

Volvo har netop offentliggjort en aftale med delebilstjenesten Uber om at sælge flere tusinde selvkørende biler.

Volvo indgår samarbejde med Uber

Volvo XC90 danner grundlag for de selvkørende Uber-biler. Foto: Volvo

Aftalen er en del af det strategiske partnerskab mellem Volvo og Uber, som blev offentliggjort i august 2016, og som markerer et nyt kapitel i samarbejdet mellem bilproducenter og teknologiske virksomheder.

– Bilindustrien er under indflydelse af teknologien, og Volvo vælger at være en aktiv medspiller, siger Håkan Samuelsson, adm. direktør og koncernchef i Volvo Car Group, i en pressemeddelelse.

– Vores mål er at være den foretrukne leverandør til de globale delebilstjenester med fokus på selvkørende biler. Det er dagens aftale med Uber et glimrende eksempel på.

Selvkørende biler slipper for straf

Uber led i november 2016 endnu et nederlag på dansk grund, da Landsretten endegyldigt slog fast, at der var tale om ulovlig taxa-kørsel.

– Det lægges efter bevisførelsen til grund, at de omhandlede kørsler er foretaget med pas­sagerer, der ikke har nogen nærmere tilknytning til tiltalte ud over anvendelsen af Ubers internetapplikation, og at kørslerne er udført mod en betaling, der overstiger de med kørslen direkte forbundne omkostninger til f.eks. benzin eller olie, står der i dommen.

Volvo og Uber i samarbejde

Sådan ser en Volvo ud i Uber-udgaven. Foto: Volvo

Med de førerløse biler kan Volvo dog være med til at bringe Uber tilbage på de danske veje. For uden chauffører fjernes en del af de kritiske punkter, da der hverken vil kunne stilles spørgsmålstegn ved manglende erhvervskørekort eller betaling af skat.

LÆS OGSÅ: Videotest af Volvo V60 Polestar med 367 hk

Andre bekymringer har handlet om sikkerheden og den måde, som selskabet foretager baggrundstjek af dets chauffører. Men også her vil de selvkørende biler altså kunne være med til at løse problemerne.

Lovgivningsmæssigt er Danmark dog endnu ikke klar til at slippe de selvkørende biler løs i gadebilledet, så et dansk comeback for Uber står ikke nødvendigvis lige for døren. Spørgsmålet er, om der er størst sandsynlighed for, at taxa-lovgivningen bliver ændret, eller om færdselsloven får en overhaling? Det må tiden vise.

Fakta om samarbejdet mellem Volvo og Uber

  • Basisbilerne til Uber bliver udviklet på Volvos modulære Scalable Product Architecture (SPA). SPA bruges i øjeblikket til Volvo’s 90-serie og til den nye mellemklasse SUV XC60. Bilerne skal leveres i perioden 2019 til 2021.

LÆS OGSÅ: 5 stykker udstyr alle biler burde have

  • Volvo og Ubers ingeniører har arbejdet tæt sammen om at udvikle den XC90, der skal leveres til Uber. Basisbilerne indeholder al den sikkerhed og teknologi til autonom kørsel, Uber skal bruge som supplement til deres egen selvkørende teknologi.
  • Samtidig med, at Volvo forsyner Uber med kompatible selvkørende biler, skal Volvo selv bruge den samme basisbil i videreudviklingen af sin egen, uafhængige strategi for autonom kørsel, som efter planerne kulminerer i introduktionen af Volvos første fuldt selvkørende bil i 2021.

3 Kommentarer til Sådan kan Volvo bane vejen for dansk Uber-comeback

  1. Thomas Wiigh Larsen 21/11/2017 at 10:23 #

    Hvad med de 10.000 Mercedes biler uber bestilte sidste år….

    Dem har de da glemt at hente….

    Og hvad med den kæmoe leasing aftale med Toyota.. Den glemte de vist også lidt om….

    Igen bla bla fra Uber for at få opmærksomhed…

    Trættene at et svindler firma identitet gang for så meget omtale.

  2. Henrik jensen 21/11/2017 at 18:21 #

    Ubemandet bil.. hmm så kan man da ikke kalde det samkørsel.. hvad er det så det hedder ??
    Nå jo personbefordring..

  3. Søren 22/11/2017 at 17:02 #

    Nu bliver erhvervskørekortet afskaffet ved nytår, så det burde ikke være et problem. Der er næppe tvivl om, at disse førerløse biler kommer. Men hvornår dette sker, er nok mere tvivlsomt. Og uanset hvilken regering, eller lov der må stå til ændring, vil det næppe være let at forestille sig, at Danmark vil være et af de vanskeligste lande at introducere førerløse biler. Vi er en cykelnation, og vores byer er blandt de mest udfordrende af alle, for de førerløse biler. At de kan køre i Arizona, eller i byer hvor cykelstier ikke findes, og ofte heller ikke fortove er en hel del nemmere. Dermed siges ikke, at problemerne ikke kan løses, ej heller at udviklingen ikke går hurtigt, men det er nok vel tidligt at forestille sig, at førerløse biler i danske storbyer står lige for deres altoverskyggende overtagelse. Måske tager jeg fejl, men der er mange udfordringer, som ikke reddes af et par tilpasninger af hverken taxilov eller færdselslov. Iøvrigt er Uber ikke en delebiltjeneste, men en taxitjeneste. Delebilsordninger og samkørselstjenester er fuldt ud lovlige i Danmark.,

Leave a Reply