Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Polestar 4 er den nye crossover-coupé hos det svensk-kinesiske mærke, og mens den er stærkt knyttet til den mere SUV-prægede Polestar 3, er den helt sin egen.
4’eren er en 484 cm lang crossover med en akselafstand på 3 meter, og den skal være en ny slags SUV, som “hylder bagsædepassagerernes komfort og oplevelse.” Det må betyde, at også voksne har god plads og sidder godt, men det må komme an på en prøve.
LÆS OGSÅ | Polestar 2 har nyt design og 635 km rækkevidde
Polestar 4 er den hidtil stærkeste model fra det unge mærke, og selv om den nok skal blive degraderet med ankomsten af den kommende Polestar 5, er 4’eren stærk med stort S. Med to elmotorer (og firehjulstræk) har Dual Motor-varianten 544 hk.
3,8 sekunder fra 0-100 km/t lader sig gøre i den model, men fordi mindre også kan gøre det, kommer Polestar 4 som Single Motor med træk på baghjulene og 272 hk.
Polestar benævner begge versioner Long Range. Modeller med lang rækkevidde. Der nævnes ingen andre udgaver, men en model med kortere rækkevidde kan være en mulighed på et senere tidspunkt.
LÆS OGSÅ | Første tur: Polestar 2 BST Edition 270 for fuld smadder på Ascari
Batteriet i de to Long Range-udgaver er på 102 kWh, og Polestar regner med, at Dual Motor med 544 hk kan ramme 560 kilometer på en opladning, mens Single Motor skulle kunne ramme 600 kilometer.
Ladekapaciteten er for begge modeller 200 kW, som er det, vi med et pænt ord kalder gennemsnitligt.
Kinesiske kunder er de første, som får lov at køre den nye Polestar 4. Bilerne skal nemlig ikke transporteres langt for at nå de kunder – den skal produceres i byen Hangzhou Bay på Geely-fabrikken.
Kunder i Europa, herunder Danmark, vil kunne møde den nye Polestar i starten af 2024, og da det endnu ligger et godt stykke ude i fremtiden, er der endnu ingen dansk pris. Men Polestar 4 får en markant lavere startpris end Polestar 3. Den vil starte på 60.000 euro, hvor 3’eren starter på cirka 80.000 euro.
LÆS OGSÅ | Den er god nok: Lexus laver en stor MPV til europæerne
3’eren koster i Danmark fra 800.000 kr., men den har en ydelse på mindst 489 hk, hvor 4’eren altså fås med 272 hk.
Alle Polestar 4 vil have panoramaglastag, som strækker sig helt til bagklappen (der er derfor ingen bagrude) og infotainmentsystem med 15,4″ touchscreen.
Brugte biler fra Polestar til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra Polestar til salg på Bilbasen
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.