Test: Skønhed med kompromiser i Mercedes-Benz CLE Coupé
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Tekst: Bilbasen Blog / Foto: PR / Dato: 18. januar 2022
Downsizing og elektrificering dominerer også superbilsfabrikanterne i disse dage, hvor selv de hurtigste og mest brutale superbiler er udstyret med high tech-hybridteknologi og avancerede batterier. Borte er tiden, hvor de mest ekstravagante eksotiske køretøjer imponerede med slubrende og brølende benzinmotorer så store, at man næsten ikke fattede det.
LÆS OGSÅ | Nu til salg: Sjælden Bugatti med plads til hele familien
Og så alligevel. Nogen hos Aston Martin synes tilsyneladende, at det går lige hurtigt nok med at forvandle fortidens brølende sportsvogne til futuristiske vidundere, som kan parkere lydløst og tankes fra en ladestander. Det britiske mærke har således annonceret, at der i løbet af 2022 kommer endnu en model med en gigantisk, oldschool V12-motor under hjelmen.
Den seneste og endnu eneste pressemeddelelse er relativt sparsom med informationerne. Der står dog fraser som ‘Final Edition’ og ‘Never leave quietly’. Det kan være udtryk for, at der nok bliver tale om den sidste udgave af en V12 Vantage. Igen bliver det en kombination af fabrikkens mindste model (V8 Vantage) og den største motor fra lageret.
LÆS OGSÅ | Skal du eje verdens mest berømte Porsche 911 Turbo?
Den seneste V12 Vantage blev ellers sendt på pension i 2018. Dengang med en 5,9-liters V12 uden trykladning under hjelmen. Du kan dog forvente, af efterfølgeren vil gøre brug af den 5,2-liters V12 med biturbo, som allerede findes i topmodellen DB11 og DBS. Det betyder, at du i den kommende V12 Vantage – som altså er en baghjulstrukket coupé på størrelse med en Porsche 911 – kan forvente en effekt på helt op til, ehrm… 715 hestekræfter.
Er briterne stokkonservative? Niksen. Ikke når det gælder biler. Her er tre eksempler på vilde V12-motoriserede superbilsprojekter, som alle bærer det engelske flag.
En af historiens mest ikoniske superbiler bærer navnet fra et af det mest ikoniske Formel 1-teams og blev designet af en genial og innovativ brite, der var for superbilskonstruktion hvad Pablo Picasso var for moderne kunst. Gordon Murrays ærkeengelske McLaren F1 var imidlertid udstyret med en 6,1-liters V12 fra tyske BMW – men den kompakte motor med 627 hestekræfter skulle alligevel vise sig at være det perfekte match.
Produktionsudgaven endte med en turboladet V6, men kendere vil vide, at Jaguars mest berømte superbil, XJ220, var tiltænkt en fuldblods-V12. Således var prototypen, da den blev præsenteret i 1988, udstyret med en videreudviklet version af motoren fra Le Mans-raceren XJR-9, ligesom bilen også havde firehjulstræk og saksedøre á la Lamborghini. Modelnavnet afspejlede i øvrigt ambitionerne med bilen: En topfart på 220 miles i timen – svarende til 354 km/t.
Den skulle have været en kampdygtig racerbil og den mest kraftfulde gadebil i verden. Desværre blev den ingen af delene. Cerbera Speed 12, som blev præsenteret af den lille eksklusive britiske sportsvognsproducent TVR i 1996, var udstyret med en 7,7-liters V12, som i racertrim ville have ydet 660 hestekræfter, mens gadeversionen skulle have leveret mere end 800 hypper. Desværre kuldsejlede projektet, og selv om det faktisk lykkedes at få bilen på racerbanen, nåede fabrikken aldrig målet om at deltage i 24-timersløbet på Le Mans.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Der er en ny topmodel på vej til folden hos tyske Opel. Den hedder Grandland, og den giver højde, drøjde og drivlinjer nok til alle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.