maj 18, 2023

Audi SQ8 E-Tron med 503 hk er prisbillig, siger du?

Ja, hvis man sammenligner SQ8 E-Tron med BMW iX 50 og Mercedes-AMG EQE SUV 43, er prisen på SQ8 E-Tron lav. Men rækkevidden er så også lav.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Audi E-Tron er ved et facelift blevet til Q8 E-Tron, og ved samme lejlighed er topmodellen E-Tron S blevet til SQ8 E-Tron. I SQ8 E-Tron ligger samme drivlinje med hele tre elmotorer, som E-Tron S hele tiden har haft, og der er stadig 503 hk og hele 973 Nm at tappe af.

SQ8 E-Tron og coupé-søsteren SQ8 E-Tron Sportback, er meget tunge biler, men 2.725 kilo forhindrer ikke de tre slagkraftige elmotorer i at give vejgreb nok til, at 0-100 km/t blot tager 4,5 sekunder.

LÆS OGSÅ | Audi Q8 E-Tron starter ved 699.990 kr.

I første omgang kom den faceliftede model på markedet i Danmark i de almindelige Q8 E-Tron-versioner, men nu er SQ8 E-Tron-priserne også klar. Med 914.990 kr. for SQ8 E-Tron og 944.990 kr. for SQ8 E-Tron Sportback er de to modeller selvfølgelig dyre.

I sammenligning med modeller i samme kategori fra BMW og Mercedes tegner sig imidlertid et billede af en stærk elektrisk SUV, som sælges til en skarp pris.

Spar tæt på 400.000 kr. i forhold til en AMG

Det her er ingen sammenligning på køreegenskaber, rummelighed, samlekvalitet eller komfort. Det er en sammenligning på hårde facts: Pris, udstyr, ydelse og rækkevidde. Præcis som man ville sammenligne, hvis man stadig brugte bilkort (det er, hvis du ikke ved det, spillekort med biler på, hvor man kan dyste på facts).

Vi har lagt kortet med Audi SQ8 E-Tron med 503 hk, 0-100 km/t på 4,5 sekunder og en pris på 914.990 kr. Audi er heldigvis mere gavmild med udstyret her i SQ8 E-Tron, end det er tilfældet i Q8, så uden ekstra betaling får man blandt andet el-justerbare forsæder, indtræk i læder og kunstlæder, 20″ alufælge og meget andet. Men nøglefri betjening burde være standard, hvorfor man skal huske Plus Selection-pakke til 30.000 kr., som også tilfører matrix-LED-forlygter, lys i en stribe øverst i grillen og klimanlæg med fire zoner.

LÆS OGSÅ | Test: Audi Q8 E-Tron tager sig godt betalt for luksus og komfort

Men et tal på Audi-kortet er et, man helst ikke vil konkurrere på: Rækkevidden. SQ8 E-Tron har et kæmpe batteri på 114 kWh (106 kWh anvendelig), men alligevel er WLTP-rækkevidden kun 454 kilometer.

Hos Mercedes smider de den nye EQE SUV ind i spillet som AMG 43. Den har “kun” 476 hk, men den går også til de første 100 km/t på samme 4,5 sekunder som SQ8 E-Tron. Og så er WLTP-rækkevidden en smule bedre med 470 kilometer. Men prisen… Den elektriske AMG koster 1.290.000 kr., og det en massiv prisforskel på 375.010 kr. mellem den og SQ8.

LÆS OGSÅ | Første tur/video: Mercedes EQE SUV smyger sig af sted

AMG EQE SUV 43 er godt nok finere udstyret med nøglefri betjening og panoramasoltag, men 375.000 kr. mere er nok til at tabe spillet, når rækkevidden ikke er bedre.

BMW tager prisen for bedste rækkevidde

Hos BMW er den direkte modstander til SQ8 E-Tron den mellemste udgave af iX – iX xDrive50. Der er ikke meget mellemmodel over ydelsen: 523 hk. Målt på drejningsmoment er iX med sine to elmotorer kun oppe på 765 Nm, hvor Audi’en med tre elmotorer stiller med 973 Nm. Med 4,6 sekunder er iX da også minimalt langsommere end SQ8 E-Tron og AMG’en.

BMW sælger iX xDrive50 til en pris, der ligger godt og vel lige mellem de to andre elektriske SUV’er: 1.075.000 kr. 215.000 kr. billigere end AMG’en, 160.100 kr. dyrere end SQ8 E-Tron. BMW har givet iX et overdådigt standardudstyr med hjemmefra, som virkelig imponerer: LED-forlygter med laserlys, anhængertræk, Harman Kardon-lydanlæg, panoramasoltag, head-up-display og meget andet.

LÆS OGSÅ | BMW iX M60 er lige så stærk som M5 Competition

Og så slår den konkurrenterne, meget overbevisende endda, på rækkevidde. Batteriet er på 111,5 kWh (105,2 kWh anvendelig), så nogle få kWh mindre end i SQ8 E-Tron – men den har en WLTP-rækkevidde på 612 kilometer. 158 kilometer mere end i SQ8 E-Tron eller cirka 26 procent længere på en opladning. Bum.

I virkelighedens verden kan rækkevidden i de tre elbiler ligge tættere, end de gør i WLTP-fantasiuniverset, men BMW iX vil nok stadig fortsætte mange kilometer endnu, når Audi SQ8 E-Tron og Mercedes-AMG EQE SUV 43 står til opladning.

Men er man vild med idéen om en stor elektrisk SUV med mange hestekræfter og stor prestige, er den nye SQ8 E-Tron et decideret stærkt bud til prisen. Det kan være de ekstra opladninger værd.


Brugte elbiler fra Audi til salg på Bilbasen

Se brugte Audi E-Tron S til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS