Mazda CX-80 er den nye topmodel med syv sæder
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det var en fornøjelse, så længe det varede. Audi R8 fik alle til at spærre øjnene op, da den i september 2006 stod på podiet på biludstillingen i Paris – og nu sætter Audi finalen i gang.
For at give sportsvognen, og ikke mindst V10-motoren, en ordentlig afsked, sender Audi 333 eksemplarer af en ny R8 GT med baghjulstræk ud som punktum i historien.
LÆS OGSÅ: Ugens fund: Audi R8 RWS er rendyrket ondskab
R8 Coupé V10 GT RWD er kulminationen på eventyret for Audi med 5,2-liters V10-motoren, som gennem årene ikke bare har forbløffet i R8, men også i S- og RS-versioner af A6 og A8.
Audi skal have lov at hylde sin sportsvogn og produktionsafslutningen alt det, de kan, men det er umuligt at nævne R8 uden at nævne Lamborghini. Uden de italienske eksperter i superbiler ville der aldrig have eksisteret en R8.
Lamborghini, en del af VW-koncernen siden 1998, blev ved købet placeret sammen med Audi – og så kunne idéen om en superbil fra Audi så småt begynde.
LÆS OGSÅ: Lamborghini Urus Performante er Djævelens værk!
Første R8 fra 2006 var en Audi-udvikling af Lamborghini Gallardo, mens den anden generation R8 fra 2015 står på samme Modular Sports System-platform som Huracán.
V10-motoren på 5,2 liter, uden turboladning, har været grundstenen i R8, og til finalen har den fantastiske motor fået ekstra kræfter: I forhold til Performance-versionen, ligeledes med baghjulstræk, har GT’eren fået 50 hk ekstra. Den har også, i kraft af blandt andet lettere fælge, tabt 20 kilo.
En 4,2-liters V8-motor, delt med RS 4, var en mulighed i den første generation R8, men ikke i den seneste generation.
Selv om vi nu skal sige farvel til både R8 og den fine V10-motor, så er der håb for, at superbilen lever videre hos Audi.
I 2015 var Audi tidligt ude med en 100 procent elektrisk udgave af R8. R8 E-Tron blev introduceret i 2015, men efter cirka 100 eksemplarer og kun et års produktion udgik den elektriske R8.
LÆS OGSÅ: Maserati GranTurismo Folgore er 100 procent elektrisk køreglæde
Det er elektrificeringen, der er håbet for R8. Audi har plads til og brug for et prestigeprodukt som R8, og et eksisterende samarbejde med Porsche om elbiler, som resulterer i modeller på en ny fælles platform, vil kunne få en ny generation R8 på banen i løbet af få år.
R8 GT sætter punktum for den lækre V10-motor, men altså ikke nødvendigvis for R8 som superbilen fra Audi.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
De konstante prisfald, der har stået på lige siden september 2022 ser ud til langt om længe at stagnere. Prisen på elbiler påvirkes også.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.