Ugens fund: 00’erne har ringet, de vil gerne have deres gule Lamborghini Gallardo tilbage
Skruer man tiden 16 år tilbage, var denne ‘Giallo Midas’-lakerede Lamborghini det hotteste på gaden. Nu kan den blive din.
Af: Simon Hallenslev / d. 17. marts 2020
Det er skæve tider. En pandemi raser på verdensplan og sætter hospitaler såvel som aktiemarkederne under massivt pres. Alt imens folk har travlt med at hamstre toiletpapir og gær. Men der er én råvare, som folk ikke hamstrer: Olie.
Med flere lande under lock-down, bliver folk hjemme med bilen holdende i carporten. Alle rejser frarådes, ligesom større forsamlinger også gør det, hvorfor en ferieform som krydstogt heller ikke ligefrem er i høj kurs. Og hvad har alt dette tilfælles? Det er olieforbrugene aktiviteter, der fra den ene dag til den anden er sat en stopper for.
Det er helt simpelt et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, der er skyld i, at priserne på din lokale benzinstation er lavere, end de har været meget længe. Det er ikke kun herhjemme, folk ikke kommer ud. I Kina er der noget nær udgangsforbud, og italienerne og franskmændene rådes ligeledes til at blive indendøre, med mindre det er strengt nødvendigt.
Derfor bliver bilerne holdende i carporten, ligesom fly holdes på jorden og krydstogtskibe i havn, hvilket gør, at efterspørgslen på olie til bil-, fly- og skibsbrændstof er rekord lav. Når efterspørgslen er lav, kan producenterne ikke sælge sine produkter, i dette tilfælde olie, til de samme høje priser, som de er vant til. Det er ren og skær logik.
SE OGSÅ | Derfor skal du ikke vælge en høj bil
Siden begyndelsen af januar er prisen på råolie ifølge Finans faldet mere end 25 %. Det er det største fald siden 1991. Faldet startede kort efter, at Kina lukkede ned for deres industri, mens COVID-19 spredte sig, og kontinuerligt skød den globale efterspørgsel på brændstof i sænk. Sideløbende er forhandlingerne om prisniveauet mellem de olieproducerende lande også brast.
Kigger man den danske prisudvikling efter i sømmene, er det ganske tydeligt, at det er det samme billede, der viser sig. I nedenstående tabel kan du se priserne på Oktan 100 og Oktan 95 fra d. 1. januar holdt op mod priserne i dag. Priserne er baseret på tal fra Shell og OK.
Priser d. 1. Januar 2020 | Priser d. 16. Marts 2020 | |
Shell Oktan 100 | 14,01 kr. pr. liter | 12,28 kr. pr. liter |
Shell Oktan 95 | 12,79 kr. pr. liter | 10,99 kr. pr. liter |
OK Oktan 100 | 13,64 kr. pr. liter | 11,91 kr. pr. liter |
OK Oktan 95 | 12,42 kr. pr. liter | 10,69 kr. pr. liter |
Priser d. 1. Januar 2020 | Priser d. 16. Marts 2020 | |
Shell Oktan 100 | 14,01 kr. pr. liter | 12,28 kr. pr. liter |
Shell Oktan 95 | 12,79 kr. pr. liter | 10,99 kr. pr. liter |
OK Oktan 100 | 13,64 kr. pr. liter | 11,91 kr. pr. liter |
OK Oktan 95 | 12,42 kr. pr. liter | 10,69 kr. pr. liter |
Priser d. 1. Januar 2020 | Priser d. 16. Marts 2020 | |
Shell Oktan 100 | 14,01 kr. pr. liter | 12,28 kr. pr. liter |
Shell Oktan 95 | 12,79 kr. pr. liter | 10,99 kr. pr. liter |
OK Oktan 100 | 13,64 kr. pr. liter | 11,91 kr. pr. liter |
OK Oktan 95 | 12,42 kr. pr. liter | 10,69 kr. pr. liter |
I princippet burde priserne slet ikke være så lave, som de er lige nu. For nyligt satte organisationen OPEC, eller ‘Organization of the Petroleum Exporting Countries’, sig sammen for at forhandle om, hvor meget de olieeksporterende lande skulle skrue ned for produktionen, for at sikre en fastfrysning af priserne.
Ved at skrue ned for produktionen, vil der altså komme mindre råolie i omløb. Hermed ville landene skrue ned for, og derfor matche, udbuddet af olie til den lavere efterspørgsel, der hersker som resultat af COVID-19 pandemien, hvilket ville holde priserne stabile.
Men landene nåede aldrig frem til en aftale, og forhandlingerne brød sammen. Det skyldes alene, at Rusland modsatte sig at skrue ned for produktionen. Efter aftalen faldt til jorden, faldt priserne efterfølgende til et, som førnævnt, historisk lavt niveau.
LÆS OGSÅ | 3x biler med 12 cylindre på budget
Meget, meget kort sagt, handler det om markedsandele og storpolitik. USA har længe draget gavn af OPEC’s enighed om, at holde priserne kunstigt høje. I mellemtiden har Rusland bygget en stor økonomisk reserve op, netop i tilfælde af, at efterspørgslen skulle falde: Og det gør den nu.
Rusland taber tilsyneladende dagligt et trecifret millionbeløb i dollars, ved at sælge olien til den lave pris, som de gør nu. Men økonomien er foret til det — det er den amerikanske økonomi ikke. Olieudvinding i USA er mere ressourcetungt og til de nuværende priser, vil mange producenter dårligt tjene nok på olien til at dække produktionen.
Så imens Rusland og Saudi Arabien kører en historisk priskrig, som følge af de sammenbrudte OPEC-forhandlinger, bløder den amerikanske olieindustri. Sideløbende med den nuværende pandemi betyder det, at priserne rasler ned. Så længe efterspørgslen er lav på grund af COVID-19, og så længe OPEC-landene ikke kan nå til enighed, vil priserne fortsætte nedad.
Skruer man tiden 16 år tilbage, var denne ‘Giallo Midas’-lakerede Lamborghini det hotteste på gaden. Nu kan den blive din.
Mercedes-Benz forlanger med CLE Cabriolet næsten 1 mio. kr. for billigste version – og overlader Audi og A5 Cabriolet til at tage sig af de lavere indkomstgrupper.
Har du hungret efter en elektrisk roadster med moderne teknologi, så kommer kinesiske MG med årets nyhed til dig: MG Cyberster kommer til Danmark inden året er omme!
Hvis du har kig på Volvo EC40, er varianten kaldet Single Motor Extended Range den eneste rigtige, og du kan læse hvorfor lige her.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.