Benzinpumpe
marts 17, 2020

Corona-konsekvens? Derfor styrtdykker benzinpriserne

Har du lagt mærke til, at benzin- og dieselpriserne er lave for tiden? Enkelte steder har priserne været under 10 kr. pr. liter! Læs her, hvorfor priserne er faldet — og hvorfor det ser ud til at fortsætte.

Af: Simon Hallenslev / d. 17. marts 2020

Det er skæve tider. En pandemi raser på verdensplan og sætter hospitaler såvel som aktiemarkederne under massivt pres. Alt imens folk har travlt med at hamstre toiletpapir og gær. Men der er én råvare, som folk ikke hamstrer: Olie.

Med flere lande under lock-down, bliver folk hjemme med bilen holdende i carporten. Alle rejser frarådes, ligesom større forsamlinger også gør det, hvorfor en ferieform som krydstogt heller ikke ligefrem er i høj kurs. Og hvad har alt dette tilfælles? Det er olieforbrugene aktiviteter, der fra den ene dag til den anden er sat en stopper for.

Markedsøkonomi for begyndere

Det er helt simpelt et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, der er skyld i, at priserne på din lokale benzinstation er lavere, end de har været meget længe. Det er ikke kun herhjemme, folk ikke kommer ud. I Kina er der noget nær udgangsforbud, og italienerne og franskmændene rådes ligeledes til at blive indendøre, med mindre det er strengt nødvendigt.

Derfor bliver bilerne holdende i carporten, ligesom fly holdes på jorden og krydstogtskibe i havn, hvilket gør, at efterspørgslen på olie til bil-, fly- og skibsbrændstof er rekord lav. Når efterspørgslen er lav, kan producenterne ikke sælge sine produkter, i dette tilfælde olie, til de samme høje priser, som de er vant til. Det er ren og skær logik.

SE OGSÅ | Derfor skal du ikke vælge en høj bil

Siden begyndelsen af januar er prisen på råolie ifølge Finans faldet mere end 25 %. Det er det største fald siden 1991. Faldet startede kort efter, at Kina lukkede ned for deres industri, mens COVID-19 spredte sig, og kontinuerligt skød den globale efterspørgsel på brændstof i sænk. Sideløbende er forhandlingerne om prisniveauet mellem de olieproducerende lande også brast.

Kigger man den danske prisudvikling efter i sømmene, er det ganske tydeligt, at det er det samme billede, der viser sig. I nedenstående tabel kan du se priserne på Oktan 100 og Oktan 95 fra d. 1. januar holdt op mod priserne i dag. Priserne er baseret på tal fra Shell og OK.

Priser d. 1. Januar 2020 Priser d. 16. Marts 2020
Shell Oktan 100 14,01 kr. pr. liter 12,28 kr. pr. liter
Shell Oktan 95 12,79 kr. pr. liter 10,99 kr. pr. liter
OK Oktan 100 13,64 kr. pr. liter 11,91 kr. pr. liter
OK Oktan 95 12,42 kr. pr. liter 10,69 kr. pr. liter
Priser d. 1. Januar 2020 Priser d. 16. Marts 2020
Shell Oktan 100 14,01 kr. pr. liter 12,28 kr. pr. liter
Shell Oktan 95 12,79 kr. pr. liter 10,99 kr. pr. liter
OK Oktan 100 13,64 kr. pr. liter 11,91 kr. pr. liter
OK Oktan 95 12,42 kr. pr. liter 10,69 kr. pr. liter
Priser d. 1. Januar 2020 Priser d. 16. Marts 2020
Shell Oktan 100 14,01 kr. pr. liter 12,28 kr. pr. liter
Shell Oktan 95 12,79 kr. pr. liter 10,99 kr. pr. liter
OK Oktan 100 13,64 kr. pr. liter 11,91 kr. pr. liter
OK Oktan 95 12,42 kr. pr. liter 10,69 kr. pr. liter

Der er gået storpolitik i den

I princippet burde priserne slet ikke være så lave, som de er lige nu. For nyligt satte organisationen OPEC, eller ‘Organization of the Petroleum Exporting Countries’, sig sammen for at forhandle om, hvor meget de olieeksporterende lande skulle skrue ned for produktionen, for at sikre en fastfrysning af priserne.

Ved at skrue ned for produktionen, vil der altså komme mindre råolie i omløb. Hermed ville landene skrue ned for, og derfor matche, udbuddet af olie til den lavere efterspørgsel, der hersker som resultat af COVID-19 pandemien, hvilket ville holde priserne stabile.

Men landene nåede aldrig frem til en aftale, og forhandlingerne brød sammen. Det skyldes alene, at Rusland modsatte sig at skrue ned for produktionen. Efter aftalen faldt til jorden, faldt priserne efterfølgende til et, som førnævnt, historisk lavt niveau.

LÆS OGSÅ | 3x biler med 12 cylindre på budget

Meget, meget kort sagt, handler det om markedsandele og storpolitik. USA har længe draget gavn af OPEC’s enighed om, at holde priserne kunstigt høje. I mellemtiden har Rusland bygget en stor økonomisk reserve op, netop i tilfælde af, at efterspørgslen skulle falde: Og det gør den nu.

Rusland taber tilsyneladende dagligt et trecifret millionbeløb i dollars, ved at sælge olien til den lave pris, som de gør nu. Men økonomien er foret til det — det er den amerikanske økonomi ikke. Olieudvinding i USA er mere ressourcetungt og til de nuværende priser, vil mange producenter dårligt tjene nok på olien til at dække produktionen.

Så imens Rusland og Saudi Arabien kører en historisk priskrig, som følge af de sammenbrudte OPEC-forhandlinger, bløder den amerikanske olieindustri. Sideløbende med den nuværende pandemi betyder det, at priserne rasler ned. Så længe efterspørgslen er lav på grund af COVID-19, og så længe OPEC-landene ikke kan nå til enighed, vil priserne fortsætte nedad.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS