DrømmebilerLegendariske bilerNyheder

Verdenspremiere: Her er den nye generation Porsche 911

Af i Drømmebiler, Legendariske biler, Nyheder
Det er uden tvivl et af de største ikoner bilernes verden, der nu er klar i ottende generation. Her kan du se alle billederne af den nye Porsche 911 og ikke mindst prisen for hele herligheden.

Af: Esben Skrumsager / d. 28. november 2018

Hvis du har set en Porsche 911 før, taber du næppe kæben over den aktuelle verdenspremiere på ottende generation af modellen, der har fået modelkoden 992. Traditionen tro ligner den ikoniske sportsvogn sig selv. Men det betyder ikke, at alt er ved det gamle.

Federe fremtoning

Forenden er blevet 4,5 centimeter bredere, hvilket giver plads til større hjulkasser, som rummer de store 20-tommers hjul, mens baghjulene er 21 tommer. Bagenden har fået en betydeligt bredere bagspoiler med variabel position og en elegant integreret lysstang.

LÆS OGSÅ: Bilbasens begynderguide til køb af Porsche 911

På nær for- og bagkofanger bliver hele bilens karrosseri nu fremstillet i aluminium. Og så en fræk detalje, som vi også kender fra blandt andre Tesla; midt på bilen er dørhåndtagene gjort elektriske, så de går i ét med bilen og kun popper ud, når de skal bruges.

Velkendt interiør i Porsche 911 (992)

Indvendigt er et helt nyt interiør – som er præget af lige linjer i instrumentbrættet – skabt med reference til 911-modellerne fra 1970’erne. Ved siden af ​​den centrale omdrejningstæller, som jo er typisk for Porsche, leverer to runde skærme information til føreren.

LÆS OGSÅ: Kunstværk på hjul: Her er den smukkeste Porsche nogensinde

Skærmen i midten af bilen er nu knap 11 tommer. Lige under skærmen finder du fem knapper med direkte adgang til de vigtigste kørefunktioner, men ellers er der tyndet gevaldigt ud i det engang så overvældende udvalg af knapper i kabinen.

Teknik og specifikationer i Porsche 911 (992)

I denne ottende generation er effekten hævet fra 420 hk til 450 hestekræfter. Kræfterne bliver leveret gennem en nyudviklet 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse – det er endnu uvist, om der også kommer en manuel gearkasse i 992.

TIL SALG: Søg efter Porsche 911 på Bilbasen

De mange heste og den nye gearkasse giver en 0-100-tid på 3,7 sekunder for den baghjulstrukne ’S’ og 3,6 sekunder for den firehjulstrukne ’4S’. Dette gør bilen 0,4 sekunder hurtigere end den foregående model i begge tilfælde.

Tophastighederne er nu 308 km/t i 911 Carrera S og 306 km/t i versionen med firehjulstræk. Brændstofforbruget for 911 Carrera S er 11,2 km/l, mens 911 Carrera 4S sluprer en anelse mere og kører 11,1 km/l.

Blandt de nye assistentsystemer finder vi blandt andet en såkaldt Porsche Wet-tilstand, der gør kørsel på våde veje endnu sikrere.

SE OGSÅ: Video: BMW i8 vs Porsche 911

På ægte James Bond-manér sørger et termisk kamera for, at du kan se i mørke, og med en applikation kaldet Porsche Road Trip, bliver du guidet til ekstraordinære ture bag rattet. De særlige ruter, der foreslås, omfatter eksklusive hotel- og restaurantanbefalinger samt interessepunkter og synspunkter langs ruten. Så bliver det vist ikke lettere at imponere din næste date.

Prisen på den nye 911 (992)

I Danmark koster 911 Carrera S fra 2.255.890 kr. inkl. levering, mens 911 Carrera 4S fås fra 2.410.959 kr. inkl. levering – begge med det landespecifikke udstyr og inklusive moms. De nye modeller kan bestilles allerede nu.

Hvis prisen er i overkanten, kan du læse vores begynderguide til køb af Porsche 911, og så kan du selv på på opdagelse blandt de mere end 380 brugte 911’ere til salg på Bilbasen.

Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er redaktøren på trods af sine knap 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

[gs-fb-comments]