BrugtbilBrugttestTest og anmeldelser

Brugttest: Spar penge på en gammel taxa og skyd genvej til mere luksus

Af i Brugtbil, Brugttest, Test og anmeldelser
De mange kilometer på en frikørt taxa kan være genvejen til ekstra luksus. Det er dog vigtigt at være på vagt, hvis du er faldet for en gammel taxa. Vi har lavet en brugttest af Mercedes E-klasse med udgangspunkt i en model, der har kørt mere end 400.000 kilometer. Det svarer til 10 gange rundt om jorden.

Af: Jacob Dalby / d. 27. marts 2019

Det er tæt på en genfødsel, da Mercedes præsenterer fjerde generation af E-klassen. Tredje generation var plaget af rust og store mekaniske problemer. Noget vi på det tidspunkt ikke er vandt til at opleve fra Mercedes’ hånd. Erfaringerne med fjerde generation tyder dog på, at E-klassen igen er tilbage i topform. Det betyder, at den bør kunne klare at runde 100.000 km adskillige gange, før den virker træt.

Vi har fundet dette eksemplar med over 400.000 kilometer på klokken for at komme under huden på den foretrukne hyrevogn.

Mange kilometer kan betyde slitage

Helt specifikt kigger vi på en af de faceliftede E-Klasser med den interne modelkode W212. Trods de mange taxa-kilometer står testbilen virkelig flot.

Specielt kabinen virker solid og frisk. Der er ingen slid på knapper og alle bevægelige dele virker som de skal. Overraskende er læderrattet ikke engang blankt på ratkransen. Måske fordi mange der køber gamle taxa’er gerne udskifter rattet, så du får en snert af nybilsfølelsen tilbage igen.

Testbilens specifikationer

Mercedes-Benz E220 CDi

Årgang: 2013
Kilometer: 401.000
Brugtpris: 289.900 kr.

Motor: R4 2.2, diesel
Ydelse: 170 hk
Topfart: 227 km/t
0-100 km/t: 8,4 sek.
EU-miks: 20,8 km/l
Årlige afgift: 3.840 kr.
Max påhæng: 2.000 kg
Mål: 488/185/147 cm

SE BILEN PÅ BILBASEN

Læderet på sæderne ser rigtig flot ud. Det kan være et af tegnene på, at det er en frikørt taxa, vi har med at gøre, da de ofte kører med betræk over førersædet for at beskytte mod slid. Tjek dog kanterne på bagsæderne, hvis du ser på frikørt taxa, da mange mennesker er steget ind og ud.

E-klasse kan have problemer under hjelmen

Tager vi et kig under hjelmen, dukker en lille fejl dog op. I 2015 måtte Mercedes tilbagekalde 150.000 CLS- og E-klasser.

Pbrugttest af Mercedes E-Klasseroblemet er, at der er en skrue i motorrummet, som kan gå løs. Gør den det, kan den i værste fald komme i kontakt med andre dele i motorrummet, hvilket kan starte en motorbrand. For at udbedre fejlen monteres fire ekstra skruer, så problemet ikke kan opstå. Det er fikset i løbet af 15 minutter på det lokale Mercedes-værksted på garantien.

Tjek servicebogen for at se, om modellen har været igennem den lille men ret vigtige operation.

E-klassen har aldrig haft de skarpeste køreegenskaber. Men den er i front, når det kommer til langturskomforten. Det er blandt andet en af grundende til, at modellen har været den absolut mest brugte model herhjemme til taxakørsel. Ser man markedet igennem for E-klasser findes der et hav af valgmuligheder, som alle har gået mange kilometer.

Vær ekstra omhyggelig med frikørte taxaer

Falder du over en E-Klasse med over 250.000 km på tælleren, og som ikke er ældre end to år, er det med stor sandsynlighed en frikørt taxa. Det kan betyde, at du kan få meget bil for pengene. Alligevel skal du være på vagt, når du har fået en tidligere taxa i kikkerten.

LÆS OGSÅ | Mercedes A45 AMG i hård verdensmester-udgave

Start med at gå bilens døre igennem og undersøg, om de kan åbnes både ude- og indefra. Børnesikringen kan være i stykker og blokere for åbning indefra. De mange kilometer går også ud over sliddele som bærekugler, styrekugler, støddæmpere og bøsninger.

Det er en god idé at få eksemplaret på en lift og lade en fagmand, du stoler på, gå undervognen ordentligt igennem. Reservedele til Mercedes kan være dyre, så det kan godt betale sig at være grundig.

Regler for frikørte taxaer

Termen ”frikørt taxa” har ikke helt samme betydning og lukrative fordele som tidligere, hvor en taxa blev frikørt efter 2 år og 250.000 km. Herefter kunne bilen sælges til private, uden at der skulle betales registreringsafgift.

Reglerne blev ændret i 2015, og med de nye regler skal der betales almindelig registreringsafgift, når en vognmand vil ændre en taxa til en personbil – for eksempel i forbindelse med videresalg af en tidligere taxa som almindelig personbil.

Dette skyldes, at en ny taxa ved købet nu er afgiftsfritaget, og når den ophører med at køre som taxa, skal der betales registreringsafgift som på ethvert andet køretøj.

Der kan dog stadig være penge at spare på gamle taxaer, der har kørt mange kilometer.

Som taxa kører E-klassen oftest små ture i byerne, og det kan gå ud over motor og gearkasse. De mange stop og starter er hårde ved gearkassen – specielt hvis chaufføren tror, han er Formel 1-stjerne mellem de røde lys. Automatgearkassen skal skifte blødt og smidigt mellem gearene, ellers er det tegn på slid.

Beskyttelsen er i top

Rust behøver du til gengæld ikke at bekymre dig særligt om. Fjerde generation af Mercedes E-Klasse er meget fornuftigt rustbeskyttet.

Har den kørt som taxa, har den med stor sandsynlighed også kørt med folie, der beskytter lakken mod ridser og stenslag. Kun hvis bilen har været skadet, skal området tjekkes.

Konklusion på brugttest af Mercedes E-Klasse

Den faceliftede E-Klasse har, hvad der skal til for at klare mange kilometer. På trods af et højt kilometertal er det muligt at få rigtig meget luksus for pengene, så længe du gør dit forarbejde og ser dig grundigt for.

TIL SALG | Søg efter Mercedes E-Klasse på Bilbasen

Plus

Høj kvalitet
Slidstærk
God plads

Minus

Rå motorgang

Mercedes-Benz E-Klasse modelhistorie

2009 Fjerde generation E-Klasse

2013 Fjerde generation E-Klasse facelift

Mercedes kalder det for det største og dyreste facelift nogensinde. Ud over de åbenlyse designændringer præsenteres små ændringer i motorprogrammet. Nyt sikkerhedsudstyr får ligeledes debut i E-Klassen.

2013 E 63 AMG

Den ultimative E-Klasse er selvfølgelig E 63 AMG S. Et brølende monster med 585 hk og en nul til 100 km/t-tid på bare 3,6 sekunder for den firehjulstrukne variant. Den er skræmmende hurtig samtidig med, at den har en uovertruffen komfort.

2016 Femte generation E-Klasse

Ud over nyt design og nye motorer kan du nu få E-klasse med Drivepilot-system. 19 sensorer placeret rundt omkring på bilen sørger for, at E-Klassen klarer en masse kørsel automatisk. For eksempel kan den selv foretage vognbaneskift og følge trafikken.

Om forfatteren

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.