maj 29, 2019

Brugttest: Køreglæden er størst i BMW 4- og 3-serie

For mange er en 3-serien den mest ægte BMW. Her spiller køreglæden for, mens pladsen er andenviolin. Der findes dog et fif i serien til de, som vil have både praktik og sjov: 4-serie Gran Coupé.

Af: Ebbe Sommerlund/ Fotos: Jan Nygaard d. 27. marts 2019

EN BMW kører bare godt! Den er bare mere sportslig end andre biler. Har du hørt det før? Personligt vil jeg hellere sige, at en BMW KAN køre godt. I sær de større modeller imponerer ikke altid og en BMW 520d uden m-undervogn giver altså ikke mig smil på læben.

Det gør næsten alle 3-serie til gengæld. Mens 5-serien trives bedst på større veje, så er 3-seriens i sin mere kompakte form perfekt på de mindre veje, mens den stadig giver fornuftig komfort på langtur.

Og 4-serien er med sin bredere sporvidde endnu bedre. For mig findes den ægte BMW-følelse netop her i 4-serie. Så pyt med at den koster 25.000-30.000 kr. mere end en 3-serie sedan. Bredere sporvidere, federe udseende, xenon som standard og et praktisk bagagerum er det hele værd.

Derfor stiller jeg med en brugt 430d mod Anders Berners spritnye 320d.

Se med i videoen:

Bilen på billederne

BMW 420i

Årgang: 2018
Kilometer: 12.000
Brugtpris: 289.900 kr.

Motor: R4 2.2, diesel
Ydelse: 170 hk
Topfart: 227 km/t
0-100 km/t: 8,4 sek.
EU-miks: 20,8 km/l
Årlige afgift: 3.840 kr.
Max påhæng: 2.000 kg
Mål: 488/185/147 cm

SE BILEN PÅ BILBASEN

BMW vil gerne at coupé og cabriolet-varianterne baseret på 3-serien udstråler lidt mere prestige, så derfor har disse varianter fået et firetal i stedet for et tretal siden 2012. Teknisk deler de næsten alle komponenter, så en samlet brugtvurdering giver mening. Priserne for en BMW 3-serie fra 2012 og frem starter ved ca. 170.000 kr. Der findes billigere med mange kilometer. Fra 199.900 kr. er der et rigtig stort udvalg af biler.

4-serie Gran Coupé koster fra cirka 300.000 kr. for 320d og 400.000 kr. for en 430d. Disse priser er hentet fra Bilbasen.dk i maj 2019.

LÆS OGSÅ | Mercedes A45 AMG i hård verdensmester-udgave

Hvilken motor?

Som sædvanligt i tyske biler er motorudvalget stort. DEt er samtidig længe siden, at de to sidste tal havde noget med slagvolumen at gøre. Så at gennemskue hvilken motor, du ser på kræver lidt research.

For eksempel bliver den firecylindrede 1,6 turbobenziner i 316i erstattet af en tre-cylindret 1,5 liters i 2015. Ydelsen for de to motorer er i øvrigt ens med 136 hk og 220 Nm.

Hvis du vil have klasssisk sekscylindret lyd og gangkultur, så skal der i dieselvarianterne stå mindst 30d på bagklappen. For benzinvarianterne hedder det 35i, 40i eller M3 eller M4.

Lige nu efterspørges benzinmotorer i stor stil, men langt de fleste 3- og 4-serie til salg er diesel, så der er rift om dem. En outsider er en 330e, der er en firecylindret med hybriddrift. EU-normen på den siger 32,2 km/l og det giver en ejerafgift på 1.320 kr. om året. Den kører naturligvis ikke så langt, men brugerne melder 20 km/l plus strøm – det er vel okay for en bil med 252 hk?

Forvirret over alle de BMW betegnelser?

Husker du, da BMW var 3-serien, 5-serien, 6-serien og 7-serien? Det var tider – i hvert fald kunne man overskue modelrækken. Siden er der gået decideret inflation i modellerne, og det der i gamle dage ville være en 3-serie er ommøbleret så biler i den størrelse fra Bayern hedder 3-serie, 3-serie GT, 4-serie Coupé, 4-serie cabriolet og 4-serie Gran Coupé.

3-serien er cirka som vi altid har kendt den – hvilket vil sige kompakt og velkørende.

GT-serien er en underlig crossover mellem en 3-serie, en X3 og en 4-serie coupé – det giver en mere rummelig, højere og alligevel mere coupélignende bil. Du må selv vurdere, om du synes, den er flot.

4-serie rummer en coupé. Den er flot men upraktisk. Det samme kan siges om 4-serie cabriolet.

Til sidst er der Gran Coupé, som er en relativt praktisk bil med stor el-bagklap og coupé-linjer. Den er både smuk og praktisk. Ikke helt så praktisk, som 3-serie Touring og ikke helt så smuk som en 4-serie Coupé. Men måske det perfekt kompromis

Hvad går i stykker?

BMW 3- og 4-serie fra 2012 ligger noget bedre end gennemsnittet på de 4-5 årige i de tyske synshaller. De 2-3 årige er på gennemsnit, men med et snit på 63.000 km mod gennemsnitsbilens 47.000 km.

Det siger ikke så meget om, hvad der går i stykker, men der er nogle ting, du skal være opmærksom på. Jeg har hørt nogle historier om, at også denne model kan være ramt af kædeskinner til knastkæden, der går i stykker – især 2,0 benzin. Jeg kan ikke få bekræftet, hvor stort omfanget er, men hvis bilen fortæller dig, at den mangler olietryk, så stands motoren med det samme og start den ikke før motoren er tjekket af et værksted.

En typisk defekt på BMW diesel er EGR-ventil. BMW yder kulance på nogle af dem, men hvis ikke du er så heldig, så koster en udskiftning ca. 5.000 kr.

Konklusion

BMW 3- og 4-serie er lækre biler, hvor især de ydre design ser friskt ud. Lækkerheden i kabinen afhænger meget af antallet af krydser på udstyrslisten. Personligt ville jeg tage en 4-serie Gran Coupé, der dels er smuk, men som samtidig har stor bagklap son en Audi A5 Sportback. Den er i mine øjne en af de mest helstøbte BMW. 3-serie Touring giver bedre højde og bagsædet og lidt mere plads, hvis det er et must.

TIL SALG | Søg efter BMW 3- og 4-serie på Bilbasen

Plus

Køreglæde…
… med fin komfort
God kvalitet

Minus

Pladsen er stadig ikke god
Lidt gammeldags interiør
Næsten al udstyr kostede ekstra

BMW 3- og 4-serie modelhistorie

2012 Sjette generation 3-serie lanceres til markedet.

Først sedan (F30) og siden stationcar-modellen Touring (F31)

2013 GT-varianten lanceres.

Den er højere og har stor bagklap, men skrånende taglinje som en coupé


2013 4-serie cabriolet og Coupe lanceres

2014 BMW 4-serie Gran Coupé lanceres

2015 3-serie får et facelift

BMW kalder facelift for LCI (Life Cycle Impulse) Ændringerne er mange. Opdaterede motorer. LED i stedet for Xenon. 318i med trecylindret motor med mere

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS