Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Citroën har for nyligt valgt at skille DS fra hovedmærket Citroën. DS har været en succes for det franske mærke, og skal i fremtiden køre sideløbende med Citroëns mere hverdagsagtige biler, og skal tilbyde mere livsstil.
Indtil videre findes der tre DS–modeller af de nyere generationer, hvis man ikke medregner de gamle klassiske DS’ere. Vi gennemgår her de tre modeller, der alle har noget forskelligt at byde på til forskellige priser.
DS3 var den første af de nye livsstilsmodeller fra Citroën. Introduktionen var tilbage i 2010, og i første omgang blev den lille 3–dørs hatchback lanceret med en sprød 1,6–liters benzinturbomotor, der ydede 155 hk. Siden er mindre benzinmotorer samt dieselmotorer stødt til modelprogrammet.
I dag starter Citroën DS3–priserne på BilBasen ved ca. 90.000 kr.
Som næste tal i rækken kom Citroën DS4 i 2011. I den lidt større 5–dørs hatchback var der nu til forskel fra DS3’eren ikke længere fokus på sport. DS4 har høje fjedre og et mere komfortabelt udtryk. Designet var også betydeligt mere vovet – en konsekvens heraf er, at sideruderne i bagdørene ikke kan rulles ned.
I dag starter DS4–priserne på BilBasen ved ca. 160.000 kr.
Den store DS5 runder, indtil videre, modelprogrammet af. Introduceret i starten af 2012 bød den lange franskmand på en meget avantgardistisk kabine med betjening inspireret fra et flycockpit med bl.a. knapper i loftet. Avanceret mekanik var der også rigeligt af – en hybridbil med firehjulstræk kaldet Hybrid4. I denne variant hjalp en elmotor på 37 hk en 2–liters turbodieselmotor med 163 hk.
I dag starter DS5–priserne på BilBasen ved ca. 250.000 kr.
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.