april 22, 2023

Cupra Tavascan er ikke bare en spansk VW ID.5

Tavascan er navnet på den nye guldfugl fra spanske Cupra, og selvom platformen er fra ID.5, har de vovede spaniere fået lov at trylle lidt selv. Vi tager første kig på Cupra Tavascan.

Tekst & Cover: Simon Hallenslev
Fotos: Cupra PR

VW ID.4 og ID.5, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron har fået sig en flabet søster, der læsper på s’et og har hang til tapas.

Navnet er Cupra Tavascan, og selvom den deler MEB-platformen med de tre velkendte og velsælgende søskende, har spanieren mere at byde på. Ikke alene har de haft catalanske kræfter på designprocessen – også teknikken adskiller sig fra søstrene.

I et virvar af tunge techno-toner og ivrige influencere giver Cupra første kig på deres nye guldfugl, Tavascan. Jeg ser nærmere på den lige her.

Bilbasen var inviteret til Berlin af Cupra Danmark.

Design og størrelse

Selvom designet på Cupra Tavascan er noget nedtonet til produktion, er det stadig inspireret af den konceptbil, der blev afsløret på Frankfurt Motor Show i 2019. Som den står produktionsklar i den nedlagte lufthavn Tempelhof, kan man godt ane lighederne med VW ID.5.

Fuldstændig som når man sætter Cupra Born ved siden af VW ID.3, er det fronten, der er særligt karakteristisk på Tavascan. Grillen ligger lavt og er indkranset af et sæt vrede LED-forlygter med tre lysende trekanter i hver samt et Cupra-logo med lys i. Kølerhjelmen slår flere folder og giver et mere temperamentsfuldt look sammenlignet med VW-søstrene.

LÆS OGSÅ | Duel: Cupra Born og Renault Megane E-Tech er her stadig

I profil er det mest tydeligt, at der er en snert VW ID.5 nedenunder, hvor en voluminøs C-stolpe dominerer. Det er også svært at ignorere, at både sidespejle og dørhåndtag kommer direkte fra søsteren. Bagenden er derimod præcist så markant som forenden med stor diffuser, Cupra-logo med lys og højt monterede LED-baglygter, der samles i en lysstrimmel.

Cupra Tavascan er til gengæld både længere, bredere og lavere end den føromtalte ID.5. Den første spanske crossover på strøm måler 464 cm i længden, 186 i bredden og 159 cm i højden, mens akselafstanden er 276 cm.

Kraftigere motorer

Nok er både platform og batteri i Tavascan taget direkte fra VW ID.5 – men motorerne er kraftigere og lånes et andet sted fra. Cupra Tavascan kommer til at køre med enten 281 hk og 545 Nm i den baghjulstrukne variant samt 335 hk og 679 Nm i den firehjulstrukne. Motorene deles nemlig med den kommende VW ID.7.

I den firehjulstrukne variant, kaldet Cupra Tavascan VZ, yder motoren på bagakslen 545 Nm, mens forakslen bidrager med 134 Nm. Sammen er det nok til at skubbe bilen fra 0 til 100 km/t på 5,6 sekunder, hvilket er et lille sekund hurtigere end ID.5 GTX.

SE OGSÅ | Video: Verdenspremiere på VW ID.7

Foruden at være en smule kraftigere, er motorerne i Cupra Tavascan også mere effektive. Med samme 77 kWh batteri som ID.5 kører Tavascan 550 km på en opladning som baghjulstrækker og 520 km som firehjulstrækker. Det er henholdsvis 18 og 10 km mere end tilsvarende ID.5.

Storskærm

Det første, man bider mærke i, når man kigger i kabinen på Cupra Tavascan er skærmen, der måler 15”, hvilket er det største, Cupra endnu har monteret i en bil. Skærmsetuppet er desuden hentet fra VW ID.7, præcist som motorerne.

Designet i kabinen følger det spanske temperament, man fornemmer udvendigt. Her er en meget iøjnefalende midterkonsol, der smelter sammen med instrumentbordet. Heri er også slanke luftdyser og selvfølgelig masser af bronze, der ifølge Cupra selv skal fremhæve kabinens designdetaljer.

Guldfuglens fødselsdagsfejring

I forbindelse med det elektriske motorløb Formel E, hvor Cupra deltager, er det en fejring af dimensioner, der er lagt an til i Berlin Tempelhof. Foruden lanceringen af Tavascan fejrer spanske Cupra også fem års fødselsdag. 

Derfor bliver der også gjort status, og med over 150.000 solgte biler i 2022, kan Cupra kalde sig Europas hurtigst voksende bilmærke.

LÆS OGSÅ | Test: Cupra VZ5 er et femcylindret stjerneskud

Formentor, der var mærkets første dedikerede model, har trukket det tungeste læs og står for 100.000 af de 150.000 solgte. Det er planen, at Cupra Tavascan skal være arvtager for Formentor, tage næste skridt for mærkets elektrificering samt præge mærkets designsprog.

Sagt med andre ord er der store forventninger til Tavascan, der lanceres i 2024 med en forventning om 50.000 solgte biler første år. 

Priserne er ikke offentliggjorte endnu, men med øret på vandrørene til det tyske arrangement bliver det en overraskelse, hvis ikke Cupra Tavascan følger prissætningen på VW ID.5 ret stringent. Vi ser frem til at se spanieren på danske landeveje i løbet af næste år!


Se brugte Cupra til salg på Bilbasen:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS