oktober 21, 2015

De fem finalister i Årets Bil 2016

To dages testarbejde er slut og finalisterne i Årets Bil 2015 er fundet af jurymedlemmerne fra Motorjournalisternes Klub Danmark. Finalisterne er listet herunder sammen med Frederik T. Frey og Ebbe Sommerlunds kommentar om de enkelte. Vinderen afsløres ved et arrangement i København Den 26. november.
Finalist-4

Audi A4

Frederik: Forsigtig og tilbageholdende, men også meget sikker i sin stil og raffinement.

Ebbe: Meget komfortabel og godt støjdæmpet. Jeg er for stor til sportssæderne, og interiøret er bare for sølvskinnende til mig. Ikke så dynamisk som fx A3 – vægten er lagt på komfort. Det er formentlig et klogt valg for en firmabil – personligt ville jeg hellere have lidt mere skarp styring.

Priser fra 490.000 kr.

Finalist-0021

Opel Astra

Frederik: Flot samlet pakke med gode køreegenskaber. Fin tre-cylindret motor og gode priser. Læs vores første test af Opel Astra her.

Ebbe: Astra er bare enormt helstøbt. Væk er den lidt tunge fornemmelse, der har præget Opel nogle år. Stort motorudvalg, og fine køreegenskaber. Astra er bare en god bil, men det er vel egentlig ikke mere end forventeligt.

Pris fra 200.000 kr.

 

Finalist-0019

Jaguar XE

Frederik: Fin balance i undervognen og lækkert design gør det op for en lidt grov dieselmotor.

Ebbe: XE kommer med noget nyt til klassen. Den har her-kommer-jeg-attitude, og er en bil for de der elsker sportslige køreegenskaber og gerne vil mærke, at der er en motor. Jaguar viser at det ikke er en skam at blive købt af indere, der vil investere i fremtiden.

Priser fra 550.000 kr.

Finalist-0053

Mazda CX-3

Frederik: Dynamiske køreegenskaber og fede sugemotorer parret med gode priser og flot design.

Ebbe: Mazda skal have ros for at gå egne veje. Jeg er vild med designet, men pladsen kunne være bedre.

Pris fra 215.000 kr.

Finalist-0045

Volvo XC90

Frederik: Imponerende nytænkning af konstruktion, motorudvalg og kabineindretning.

Ebbe: XC90 er bedre end summen af sine dele. Det er en enorm feel-good bil. Målt punkt på punkt taber den til Q7, men man bliver forført af den.

Læs min test af den her

Pris fra 1,2 mio. kr

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS