maj 8, 2023

Duel: Cupra Formentor vs Peugeot 408 – strømførte, flabede og forskellige

Fornuftige drivlinjer med strøm samt skarpe designs. Det er hvad Cupra Formentor og Peugeot 408 disker op med – men hvilken skal du vælge?

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Cupra Formentor blev modtaget med lange blikke ved lanceringen i 2020. Som deres første dedikerede model skulle den være en indkapsling af alt det, Cupra gerne ville være – og det blev den. Den ligner intet andet, som de skjorteklædte kusine-brands fra VW-gruppen ellers spytter ud.

Det samme kan siges om Peugeot 408. Nok har franskmændene generelt fundet designmelodien igen med mere kantede designs på deres seneste modeller. Alligevel står 408 ud med et design, der mest af alt ligner en nedtonet Lamborghini Urus, og som derfor ligeledes trækker lange blikke.

Selvfølgelig er det vigtigere at afdække, om de to har mere at byde på end blot flotte designs. Det er min fornemme opgave, når jeg sætter Cupra Formentor op imod Peugeot 408 i denne dueltest med sydeuropæisk tema.

Hvordan kører de?

Spansk temperament

Cupra Formentor er den mest dynamiske af de to, og det får man en fornemmelse af, fra man sætter sig ind i kabinen. Selvom det er en crossover, er kørepositionen lav, og fra den kigger man henover en lang kølerhjelm, der giver mindelser om en sportslig, frontmotoriseret grand tourer fra fordums tid.

LÆS OGSÅ | Duel: Renault Megane E-Tech og Cupra Born er her stadig

Formentor-fornemmelsen holder stik, når man rykker på landevejen. Styretøjet er direkte og vægtet tungt, hvilket giver en god fornemmelse med forhjulene. Undervognen er dertil kontant samt let at læse, hvorfor man også har en fin fornemmelse med mængden af greb i vejen, som der i øvrigt er rigeligt af.

Kontantheden i undervognen gør, at man mærker mere til ujævnheder, end man gør i Peugeot 408, men dog uden at det nogensinde bliver ukomfortabelt. På motorvejen slapper undervognen mere af, mens det kontante styretøj giver rigeligt med retningsstabilitet.

Formentor som plug-in hybrid

Testbilen er en Cupra Formentor VZ e-Hybrid, og drivlinjen i denne er en velkendt og velprøvet en af slagsen. Med sin systemydelse på 245 hk og batteri på 12,8 kWh vil enhver VAG-kyndig kende plug-in hybriddrivlinjen fra blandt andet VW Golf 8 GTE.

LÆS OGSÅ | Test: 3 ting man hader og elsker i VW Golf 8 GTE

Systemet giver en såvel kvik og kapabel som økonomisk bil. Den elektriske rækkevidde, der er opgivet til 56 km, ligger i virkeligheden omkring de 40 km, hvilket er knapt så imponerende. Mere imponerende er til gengæld den intelligente veksling mellem strøm og benzin. 

Kun ved hurtige igangsætninger og fladt batteri laver DSG-gearkassen sine sædvanlige løjer og bliver staccato, men som helhed er systemet rimelig sømløst. Særligt vekslingen mellem regenererende og almindelige bremser sker ganske uden klodsethed, hvor pedalen er altid let at dosere.

Fransk finesse

Selvom der er noget Lamborghinisk’ over Peugeot 408 udefra, er det klassisk fransk og behageligt, når man kommer bag rattet. I 408 får man ligeledes en lav køreposition, og i kombination med det lille rat giver det også en snert sportslighed, fra man sætter sig ind.

LÆS OGSÅ | Duel: Citroën C5 X PHEV vs. VW Arteon eHybrid – prisen er altafgørende

Det er dog hverken sportslighed eller dynamik, der præger køreoplevelsen i 408. Platformen er delt med Citroën C5 X, og selvom den ikke er helt så smørblød, er det stadig komforten, der fylder mest. På dynamik kan den ikke hamle op med Formentor, da køreoplevelsen er mere rolig og sikker, end den er spændende.

Styretøjet er meget fartafhængigt, og det får 408 til at føles mere smidig i byen end Formentor, selvom retningsstabiliteten på motorvejen er mindst lige så god. At Peugeot 408 er den mest komfortable af de to, stadfæstes yderligere på motorvejen, hvor støj fra vind og vej er bedre behersket end i Formentor.

408 som plug-in hybrid

Ligesom Formentor kører Peugeot 408 også med et plug-in hybridsystem, der deles af flere modeller. Her fås en systemydelse på op til 225 hk fra en 1,6-liters benzinmotor samt en elmotor, der er koblet op på et 14,4 kWh batteri. Det giver en opgivet elektrisk rækkevidde på 64 km, som 408 er tættere på at nå i virkelighedens verden, end Formentor er.

Til gengæld har hybridsystemet i Peugeot 408 sine udfordringer. Benzinmotoren er ikke just diskret, når den bliver sat på arbejde. Den er nærmere lidt støvsuger-støjende, og gearkassen er ikke bleg for at lokke den op i omdrejninger – her særligt, når batteriet er fladt.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia Sportage vs. Citroën C5 X – fed familie-plug-in på to måder

Hvis benzinmotoren skal hjælpe til, sker det med et uforsigtigt hop, hvis man er for hurtig på speederen. Det samme kan siges om bremsepunktet, der er tæt på umuligt at ramme i et komfortabelt leje. Pedalen er svampet, og 408 lider således af et hybridproblem, som de fleste Stellantis-søskende også gør.

Hvordan er kabinerne?

En kabine du kender

Trods sit spanske temperament og flamboyante udtryk udadtil, så er Cupra Formentor i sidste ende et VW-produkt. Det kommer til syne i kabinen, der i den grad er sat sammen på en måde, så man føler, at man har set det meste før.

Bevares, der er flere bronze-farvede detaljer, der er en Cupra-signatur, samt et sportsligt rat med integrerede knapper til start og valg af køremodus. Resten er dog overvejende VW, hvilket også betyder en svingende plastkvalitet, selvom Cupra har fået lov til at beklæde instrumentbordet i blød og perforeret plast.

LÆS OGSÅ | Test: Cupra Formentor VZ5 er et femcylindret stjerneskud

Infotainmentskærmen på 12” gør det, den skal, trods man fornemmer, at den har et par år på bagen. Skærmen har ikke den samme krystalklare opløsning, som den nye skærm i Peugeot 408 har. Systemet er dog udmærket intuitivt, når først man lærer de lidt underfundige ikoner og menuer at kende.

En kabine på hovedet

Er man ny i den forunderlige, franske verden, skal man vænne sig til kabinen i Peugeot 408 – og enhver anden ny Peugeot i øvrigt. Det lille rat, som man ser henover, den digitale instrumentering i 3D og kabineopsætningen generelt er, som at sætte den klassiske kabine på hovedet.

Selv ser jeg den franske opsætning som et friskt pust, og når først man lærer den at kende, ser man, hvor lækker 408 er under al futurismen. Materialerne er bløde og sat sammen med en tyngde, der overgår den i Formentor.

LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 408 – et lige, men også skævt nummer

Infotainmentskærmen i 408 måler 10” og er en mærkbart nyere model end den fra Cupra. Opløsning og trykfølsomhed er, som man ville forvente det af en spritny smartphone. Det samme kan ikke siges om selve infotainmentsystemet, der virker lidt klodset at navigere rundt i. 

Brugervenligheden hjælpes dog på vej af den lille ekstra touchskærm under skærmen, hvori de store ikoner sættes op efter eget ønske. Den lille ekstraskærm tilføjer et ekstra element til den oplevede eksklusivitet – bare fordi det ser sejt ud.

Små og store størrelsesforskelle

Der er ikke meget at skrive hjem om, når det kommer til størrelsesforskellene i kabinen. Peugeot 408 giver en smule mere af både skulder og benplads, hvilket Cupra Formentor gør op for ved at have mere hovedplads.

Bagagerumspladsen er en lidt anden historie. Udefra kan man godt se, at åbningen til bagagerummet i 408 er lidt bredere og måske også lidt dybere. I virkeligheden er der dog hele 125 liter imellem de to, da 408 pakker 470 liter mod sølle 345 liter i Formentor.

Priser og udstyr

Har du penge, så kan du få

… meget i udstyr. Peugeot 408 testbilen står med GT-udstyr, hvilket giver ting som LED-matrix-forlygter, elektrisk bagklap og 3D-instrumentering. GT-udstyret er også det eneste, der køber adgang til den store plug-in hybridvariant med 225 hk. Derfor løber den op i 494.990 kr.

I Peugeot 408 giver Allure-pakken samt plug-in hybridvarianten med 180 hk mere mening. Den starter i 444.990 kr. og må undvære de tre luksusgoder som nævnt ovenfor, men kommer stadig med udstyr som bakkamera, adaptiv fartpilot og sædevarme. Selvfølgelig dog med et mindre kraftoverskud.

LÆS OGSÅ | Duel: Det bliver næppe bedre end BMW 330e Touring og Volvo V60 T6

Cupra Formentor testbilen er en VZ e-Hybrid, der kører med Golf GTE-drivlinjen og altså kvikke 245 hk. Den starter i 462.390 kr. hvilket kun er 17.500 kr. mere end Peugeot 408 med 180 hk og Allure-pakke.

Hos Cupra er kraftig drivlinje ikke ensbetydende med stor udstyrspakke, hvorfor man til 462.390 kr. stadig skal sætte bekostelige krydser på udstyrslisten, hvis man vil have elektrisk bagklap og LED-matrix-forlygter. Man får dog stadig bakkamera, adaptiv fartpilot og sædevarme – præcis som i 408 Allure.

Flot fransk forsøg

Peugeot 408 ser fabelagtig fed ud. Så meget, at den får en ellers virkelig veldrejet Cupra Formentor til at se meget mere almindelig ud, end man syntes, da man så den første gang. Peugeot 408 har også en lækrere kabine og et hybridsystem, der får dig længere på ren strøm og har lavere forbrug.

Alligevel bliver Cupra Formentor vinderen af denne duel. Der er færre fjollerier, når hybridsystemet veksler mellem strøm og benzin. Det er i al sin enkelthed bedre balanceret. Tag dertil at Cupra Formentor også er den mest dynamiske og kommer med flere kræfter til en lavere pris, så bliver konklusionen klar, selvom 408 gjorde et flot fransk forsøg.


Cupra Formentor 1,4 TSI VZ e-Hybrid

Motor: R4, 1.395 cm3 + el
Ydelse: 245 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 7 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 66,7 km/l
CO2-udledning: 33 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 64 kilometer
Mål (L/B/H): 445/183/151 cm
Køreklar vægt: 1.701 kilo
Bagagerumsvolumen: 345 liter
Pris: 462.390 kr. (Formentor fås fra 414.990 kr.)


Peugeot 408 1,6 Hybrid GT 

Motor: R4, 1.598 cm + el
Ydelse: 225 hk / 360 Nm
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Tophastighed: 235 km/t
Forbrug: 83,3 km/l
CO2-udledning: 26 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 64 kilometer
Mål (L/B/H): 469/185/149 cm
Køreklar vægt: 1.706 kilo
Bagagerumsvolumen: 471 liter
Pris: 494.990 kr. (408 fås fra 394.990 kr.)


Find Formentor og 408 til salg på Bilbasen:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS