Elbiler

LISTE: Hvilke elbiler og plug-in hybridbiler har anhængertræk?

Af i Elbiler
Det er endnu kun få elbiler og plug-in hybridbiler, som har anhængertræk og er godkendt til at trække en campingvogn eller trailer i EU og Danmark. Men de findes. Få her et overblik over elbiler med træk, som er tilgængelige på det danske marked i 2020.

Af: Bilbasen Blog / d. 21. december 2020

Det går fremad med salget af elbiler og plug-in hybridbiler i Danmark, men mange af de små, miljøvenlige biler mangler en, for mange danskere, vigtig egenskab – nemlig anhængertrækket og evnen til at trække familiens campingvogn eller traileren til lossepladsen.

Listen over elbiler, som ikke er godkendt til at trække en campingvogn eller trailer, tæller blandt andet nogle af de mest populære elbiler som Tesla Model S, Nissan Leaf, Citroën C-Zero, VW e-UP og Renault Zoe. Så hvordan kan det egentlig være, at det er så svært at finde en elbil med træk?

Skyldes sjældent elbilens trækkraft

Det er oplagt at tro, at det er elbilernes trækkraft, som er årsag til, at de fleste ikke udstyres med anhængertræk, men det er faktisk ikke tilfældet. De fleste elbiler og plug-in hybridbiler har faktisk al den kraft, de skal bruge forhold til moment og belastning og vil sagtens kunne trække for eksempel en campingvogn.

Problemet skal, ifølge brancheorganisationen Autobranchen, i stedet findes i det relativt lille, omend kraftigt stigende, udbud af elbiler i markedet. Da elbiler og plug-in hybridbiler stadig kun udgør en lille andel af bilproducenternes omsætning, er det kun meget få, som inden lancering bruger ressourcer på at få typegodkendt elbilerne til anhængertræk i overensstemmelse med det pågældende EU-direktiv, det såkaldte direktiv 94/20/EF.

Mercedes-Benz EQC

Håb forude for flere elbiler med træk

En ‘normalisering’ af europæiske elbiler med træk bliver altså først en realitet, når bilproducenterne begynder at ansøge om og ikke mindst efterleve kravene i EU-direktivet.

I takt med at udbuddet af elbiler og plug-in hybridbiler vokser i Danmark og EU, forventer Autobranchen, at flere elbiler vil blive udstyret med et EU-godkendt anhængertræk i fremtiden. Brancheorganisationen forudser, at der kommer til at ske en særlig stor udvikling i antallet af elektriske SUV’er, som i de kommende år vil blive typegodkendte til trækkroge.

Audi e-tron

Aflæs, hvor meget din elbil eller plug-in hybridbil må trække

Autobranchen har undersøgt, hvilke elbiler der har anhængertræk på det danske marked, og hvor meget hver model er godkendt til at trække. På nuværende tidspunkt er 11 elbiler ikke typegodkendt til anhængertræk, og de må derfor trække nul og niks kilogram.

Syv elbiler på det danske marked er i 2020 typegodkendt til anhængertræk. Se, hvor meget bilerne må trække i listen over elbiler med træk nedenfor. Udvalget af plug-in hybridbiler med anhængertræk er en anelse større end det rene elbilmarked.

Opdateret liste findes her

Elbiler med træk tilgængelig i Danmark

Tilladte vægt

Bilmodel

0 kg VW ID.3 

MG ZS EV

BMW i3

Kia e-Niro

Kia Soul EV

Citroën C-Zero

Nissan Leaf

Renault Zoe

Tesla Model S

VW e-Up

VW e-Golf

300 kg Hyundai Kona Electric
400 kg Maxus Euniq MPV
750 kg Jaguar I-Pace
910 kg Tesla Model 3
1.800 kg Audi e-Tron 

Mercedes-Benz EQC

2.250 kg Tesla Model X

Plug-in hybridbiler med træk tilgængelig i Danmark

Tilladt vægt

Bilmodel

0 kg BMW 225xe 

Kia Optima Sedan PHEV

Mini Countryman S E

Porsche Panamera E-Hybrid

Toyota Prius Plug-in

750 kg Hyundai Ioniq PHEV
1.200 kg Ford Kuga plug-in hybrid (750 kg med trailer uden bremse)
1.250 kg Peugeot 3008 Plugin Hybrid 

Peugeot 508 og Peugeot 508 SW Plugin Hybrid

Opel Grandland X Plugin Hybrid

1.300 kg Kia Niro Plugin Hybrid 

Kia Ceed SW Plugin Hybrid

Kia XCeed Plugin Hybrid

1.500 kg Kia Optima SW PHEV 

Mitsubishi Outlander PHEV

VW Golf GTE

BMW 330e

Mitsubishi Outlander PHEV

Toyota RAV4 PHEV

1.600 kg Mercedes-Benz A250e (750 kg med trailer uden bremse) 

Mercedes-Benz B250e

Mercedes-Benz C 350e

1.700 kg BMW 530e (2020-model)
1.750 kg Audi Q5 TFSIe
1.800 kg Mercedes-Benz GLA 250e 

Volvo XC40 T4/T5

1.900 kg VW Passat GTE Plus
2.000 kg Mercedes-Benz GLC 350e 

Volvo S60 & V60 T6/T8

2.100 kg Mercedes-Benz E300de og E300e 

Volvo S90 & V90 T8 eAWD

Volvo XC60 T6

2.400 kg Volvo XC90 T8
2.700 kg BMW X5 xDrive40e
3.500 kg Porsche Cayenne E-Hybrid 

Mercedes-Benz GLE 350e

 

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste evne forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen