april 13, 2023

Faceliftet Mazda 2 til 167.000 kr. er en lokkedue

En basismodel kan være den helt rigtige model. Men den billigste version af den opgraderede Mazda 2 til 167.000 kr. skal man holde sig fra.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Antallet af bilmodeller som lige nu kan købes fra ny i Danmark uden automatisk nødbremse er meget lille. Det er i sig selv positivt, at kun få biler kommer uden nødbremse, for systemet kan reagere på et splitsekund, når man selv er uopmærksom.

Det er en lille og sørgelig gruppe med personbiler som Citroën C3, Mitsubishi Space Star og Dacia Duster – og nu er der, desværre, kommet en ny bil med i gruppen.

LÆS OGSÅ | Frække farver og former på fornyet Mazda 2

Det er Mazda, som nu lancerer den faceliftede 2’er i Danmark, og basismodellen Centre-Line har ikke den automatiske nødbremse, som de øvrige udstyrsvarianter har som standard. Nødbremsen kan tilkøbes i en pakke, og det er simpelthen ikke godt nok.

Når en bilmodel kan udstyres med nødbremse, som ikke altid er teknisk muligt, bør alle udgaver af bilen have det som standard. Det kan Mazda 2. For at gnide salt i såret havde selv den billigste udgave af 2’eren automatisk nødbremse som standard før faceliftet.

Priser fra 167.000 kr. – en overskuelig stigning

Vi kan kun anbefale, at man holder sig fra Centre-Line-versionen af den seneste Mazda 2. Det er okay at være lidt fedtet, når man køber ny bil, men når bilen skal sælges igen, kan det betyde en bil, der ikke er nær så attraktiv.

LÆS OGSÅ | Større skærm og mere tech i Mazda 3

Prisen på 167.000 kr. for basismodellen er meget attraktiv i en klasse, som nu typisk starter højere end det, og det er en meget overskuelig prisstigning. Før faceliftet startede priserne ved 159.100 kr. Pris med automatisk nødbremse, skal man så lige huske.

Mazda Centre-Line har som standard LED-forlygter, hjulkapsler i farve tilpasset bilens lakering, små gule indlæg i bagkofanger og grill, indfarvet grill, fartpilot, aircondition, 8″ touchscreen, læder på rat og gearknop og instrumentpanel med indlæg i hvid, mint eller sort. Convinience-pakken til 12.000 kr. kommer med nødbremsen, p-sensorer bag, sædevarme foran, regn- og lyssensor, automatisk klimaanlæg og blind vinkel-system. Egentlig en rigtig god pakke, men nødbremsen skulle ikke være bundet til den.

LÆS OGSÅ | Mazda MX-30 klar som unik plug-in hybrid

Det kan give mening at tage Centre-Line-udstyret og pakken til en samlet pris på 179.000 kr., for næste udstyrstrin, Homura, står i 192.000 kr. Her får man ikke det friske design med indfarvet grill, men en grill med “trådnet”. Udstyrsmæssigt har Homura alt fra Centre-Line med Convinience-pakke, men den har også alufælge, bakkamera, varme i rattet og mere avancerede LED-forlygter.

Alle Mazda 2 har 90 hk

Udstyrstrin tre af fire til Mazda 2 er Exclusive-Line, som kun er 2.000 kr. dyrere end Homura-versionen. Til 194.000 kr. får man udstyret fra basismodellen og Convinience-pakken – og altså også den indfarvede grill og de gule detaljer – og det meste af Homura-udstyret som alufælge og varme i rattet. Dertil kommer nøglefri betjening, el-klapbare sidespejle, aut. nedblændeligt bakspejl og sporskifteassistent.

Dyreste udstyrsvariant er Homura Aka, som koster 201.500 kr. Homura Aka har udstyret fra Exclusive-Line, og hvad der kommer derudover er mest pynt: Tag med sort film, sorte sidespejle, grill med “trådnet”, mørkegrå alufælge og indtræk delvist i læder.

LÆS OGSÅ | Kæmpe SUV fra Mazda med 340 hk

Til Exclusive-Line og Homura Aka kan man tilkøbe en udvidet sikkerhedspakke til 13.000 kr. med blandt andet adaptiv fartpilot, udvidet automatisk nødbremse, 360 graders kamera og adaptive LED-forlygter.

Alle udgaver af Mazda 2 har en 1,5-liters benzinmotor med 90 hk. Automatgear med seks trin fås til alle udstyrsversioner og koster 18.000 kr.


Brugte Mazda 2 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Mazda 2 til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS