maj 10, 2023

Farvel til Porsche Boxster med benzinmotor: 718 Spyder RS med 500 hk

I 2025 kommer afløseren til Porsche 718 Boxster og Cayman – og de bliver elbiler. Med 718 Spyder RS starter den sidste 718 med benzinmotor.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Porsche skal følge de samme regler som andre store bilproducenter, så der er udsigt til fuld elektrificering af bilerne fra en af de største producenter af sportsvogne i verden.

Den elektriske Macan er forsinket, men godt på vej, og i 2025 kommer de to modeller 718 Cayman og 718 Boxster som elbiler. Det bliver slutningen på godt og vel 30 år med den kompakte Porsche med benzinmotor, som er blevet et kæmpe hit.

LÆS OGSÅ | Ny kabine og flere kræfter til opdateret Porsche Cayenne

Men Porsche lader ikke 718-modellerne sygne hen frem mod 2025, og kronen på værket er den nye 718 Spyder RS. En åben bil med usædvanligt lav vægt og den 4 liter store boxermotor fra 718 Cayman GT4 RS. Den stærkeste, vildeste Boxster, Porsche nogensinde har sat på fire hjul.

1.410 kilo – 5 kilo lettere end den lukkede GT4 RS

Porsche-folkene forstår om nogen, at lav vægt er kilden til præcision, styrke – og store smil. Reducer vægten, og køreglæden stiger. 718 Spyder RS er lettet 40 kilo i forhold til den normale 718 Spyder, og den er sågar 5 kilo lettere end den lukkede 718 Cayman GT4 RS, der ikke har brug for de samme forstærkninger for at kompensere for det manglende faste tag.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Er Porsche 928 en rigtig Porsche?

Med 1.410 kilo har 4-liters boxermotoren uden turbo ingen modstand. Den lave vægt er opnået ved at give den nye Spyder RS en ny kaleche, der egentlig bare er en etlags-dug, der betjenes helt manuelt. Den nye kaleche vejer kun 18,3 kilo – 7,6 kilo lettere end på 718 Spyder og 16,5 kilo lettere end på 718 Boxster.

Mange af de øvrige vægtreducerende tiltag er skålformede sportssæder i kulfiber-kompositmateriale, et simpelt rat uden betjeningskontakter (men med gul stribe ved kl. 12-positionen.

500 hk og op til øredøvende 9.000 o/min

718 Spyder RS kombinerer, ifølge Porsche, de bedste elementer fra 718 Spyder og 718 Cayman GT4 RS. Som standard har den Porsche Active Suspension Management (PASM – adaptiv undervogn), 30 mm sænkning, mekanisk spærre ved bagakslen og 20″ smedede alufælge.

I forhold til 718 Cayman GT4 RS har 718 Spyder RS en undervognsopsætning med blødere fjedre og støddæmpere. Det har ingeniørerne gjort for at give sportsvognen en mere “cabriolet-typisk afstemning.”

LÆS OGSÅ | Først Porsche – nu også Mazda og Formel 1: Syntetisk benzin er en del af løsningengen

Gemt bag sæderne – 718-modellerne er sportsvogne med centermotor – ligger den sublime 4-liters boxermotor fra 718 Cayman GT4 RS med 500 hk og 450 Nm. 0-100 km/t er overstået på kun 3,4 sekunder. Ikke noget med selv at skifte gear: PDK-dobbeltkoblingsgearkasse er standard.

Den såkaldte Weissach-pakke med blandt andet (endnu) lettere 21″ hjul og afgangsrør i titanium er ekstraudstyr – og den inkluderer også et kronograf-ur fra Porsches egen urproduktion i Soliturn i Schweiz.

Produktionen af den nye Porsche 718 Spyder RS er ikke begrænset. Den lukkede 718 Cayman GT4 RS koster 3,2 mio. kr. på danske plader, og den nye 718 Spyder RS vil sandsynligvis ligge lidt eller noget over den pris.


Brugte Porsche 718 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Porsche 718 til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS