maj 2, 2023

Første tur: Hongqi E-HS9 er en kinesisk komfortkæmpe

Hongqi! Det lyder som et nys, men i virkeligheden er der tale om et nyt kinesisk bilmærke, hvis første model er et overflødighedshorn på 5,2 meter. Vi kører første tur i Hongqi E-HS9.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Hongqi PR

Hvis min joke om at mærkets navn lyder som et nys ikke gik ind på lystavlen, er det nok fordi, du udtaler det forkert. Glem alt om den danske udtale af bogstavet Q. På kinesisk udtales Hongqi nemlig “Hong-Tji”. Prosit.

Det nye bilmærke afholder sin første lancering på dansk grund foran Bernstorff Slot, der nærmest synes småt, som de kinesiske kæmper holder parkeret foran.

Fra slottet stævner jeg ud i Hongqi E-HS9 med kurs mod de fornemme forstæder i Nordsjælland for at se, hvad den voluminøse elbil har at byde på.

Bilbasen var inviteret til lancering på Bernstorff Slot af KW. Bruun.

Lidt som Nio – og alligevel ikke

Et kinesisk elbilmærke, der åbner ballet i Europa med deres luksuriøse flagskibsmodel frem for en massemarkedsvenlig prisbasker. Det lyder som noget, vi har hørt før. Og det er det. Det var nemlig sådan Nio gjorde entré, da de lancerede ET7 herhjemme sidste år.

Alligevel er der dog noget ved denne lancering, der er anderledes. Bag Hongqi står nemlig Danmarks største bilimportør KW. Bruun, der, sideløbende med den nye kinesiske offensiv, hiver mærker som Opel, Peugeot og Citroën til landet.

LÆS OGSÅ | Test: Nio er den hidtil bedste elbil fra Kina

Hvor Nio står på egne ben, har Hongqi kompetente kræfter i ryggen, hvilket blandt andet betyder, at de lægger ud med et bredt forhandlernetværk. Det er 14 etablerede Peugeot-forhandlere, der viger en del af deres showroom til det nye mærke.

Foruden det gunstige udgangspunkt herhjemme, må man heller ikke glemme, at det er kinesiske FAW, der står bag Hongqi. FAW er Kinas næststørste bilkonglomerat efter SAIC, og de er dygtige til strategiske alliancer, hvorfor både Toyota og Volkswagen har delt produktion med dem. 

Det ligner lidt en …

… Rolls Royce? Ja! De udvendige streger på Hongqi E-HS9 er sat af Giles Taylor, der har været chefdesigner hos netop britiske Rolls Royce. Her er det nok især den voluminøse kølergrill, der giver mindelser som de britiske luksusbiler.

På de udvendige mål lugter E-HS9 også lidt af Rolls Royce Cullinan, der er briternes luksus-SUV. Hongqi E-HS9 måler 5,2 meter i længden, 2 meter i bredden og 1,7 meter i højden.

LÆS OGSÅ | Test: BYD Han er en lækker elbil, men også kun en kransekagefigur

Disse mål giver præcist de pladsforhold i kabinen, som man forestiller sig. Hongqi E-HS9 fås med enten seks eller syv sæder, hvor førstnævnte er den mest eksklusive konfiguration, da bagsæderne er to enkeltstående pilotstole med høj komfort.

Tredje sæderække er, som det ofte ses, hovedsageligt forbeholdt de allermindste. Konfigureret med seks sæder er pladsen bagerst bedst, og voksne kan godt sidde der, selvom korte distancer anbefales, hvis man prøver.

Hvordan kører den?

Hongqi E-HS9 kører kort sagt komfortabelt. Udstyrsvarianterne Comfort og Premium, der kører med henholdsvis 84 Kwh og 99 kWh batteri, og som starter i 795.000 kr. og 955.000 kr., får ingen luftundervogn – men det gør ikke spor.

Med sin færge-agtige størrelse og tyngde er E-HS9 lidt en balje at kaste rundt med på de kringlede landeveje i Nordsjælland. Der er dog ingen finger at sætte på komforten, hvor kun de mest markante ujævnheder får undervognen til at slå tilbage.

LÆS OGSÅ | Første tur: Nio ET5 arver et højt niveau – men også en høj pris

Selvom komforten er høj uden luftundervogn, vokser den til et nærmest uovertruffent niveau, hvis den er med. Varianterne Exclusive og Exclusive+, der kører med henholdsvis 99 kWh og 120 kWh, og som starter i 1.060.000 og 1.200.000 kr., har luftundervogn som standard.

Det er en luftundervogn, der føles intelligent, fordi den giver en allestedsnærværende stabilitet og ro. Med sin størrelse og startpris ville det være en synd at snyde sig selv for den luftpudebådsfornemmelse, luftundervognen giver i Hongqi E-HS9.

Uanset undervogn er styretøjet i E-HS9 ret præcist men også udpræget blødt uden feedback fra forhjulene. Kun indgangsvarianten Comfort spises af med 435 hk, mens de resterende kører med 551 hk. Det giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder, hvilket er rigeligt for sådan et skrummel.

Lånt fra Audi

Det såkaldte joint venture mellem VW og FAW kommer til syne allerede inden, man sætter sig ind i E-HS9. Nøglen er nemlig umiskendeligt en Audi-nøgle med påklistrede kinesiske tegn på. Indvendigt er stilkene bag rattet samt gearvælgeren ligeledes lånt fra Audi.

I virkeligheden kunne jeg godt have ønsket mig endnu mere Audi-indblanding, når det kommer til kabinen. For det ekstravagante ydre følger ikke med indenfor i den grad, som man ellers kunne håbe.

LÆS OGSÅ | Test: Audi Q8 E-Tron tager sig godt betalt for luksus og komfort

Der er nappalæder ad libitum og rigeligt med bløde materialer, hvilket er lækkert. Der er også tre skærme på 16” per styk, der synes flotte – men moderniteten mangler! 

På mine korte køreture lærer jeg aldrig rigtigt at navigere i de smågrynede skærme og sløve systemer, der hverken fås med trådløs Apple Carplay eller Android Auto. Selv klimapanelet virker overkomplekst og får en simpel temperaturændring til at virke bøvlet.

Den tredje 16” skærm er henvendt passageren og kan bruges til skærmdeling fra telefonen – også under kørsel, hvilket næppe var gået hos en europæisk producent. Rygerfunktionen på klimaanlægget, der åbner vinduerne og skyder luft ud af kabinen, virker også skør.

Næppe en topsællert

Hongqi E-HS9 Comfort starter i 795.000 kr., men det er med et 84 kWh batteri og en ikke imponerende rækkevidde på 396 km. Derfor skal man som minimum op i 955.000 kr. i Premium-varianten for at få 99 kWh og 465 km. 

Spørger man mig, skal man dog endnu et trin op, før det giver mening. Exclusive varianten får nemlig luftundervognen, den fede sekspersoners sædekonfiguration, nappalæder, den tredje 16″ skærm samt ventilation og massage i forsæderne. Ting, der hører sig til i en luksusbil som E-HS9.

LÆS OGSÅ | Første tur: Nio EL7 følger de gode kinesiske takter

Hongqi E-HS9 Exclusive starter i 1.060.000 kr. og hvis rækkevidden trykker, kan man få et 120 kWh batteri i Exclusive+ til 1.200.000 kr. Uagtet mængden af komfort og luksus, så er det mange penge for et nyt kinesisk mærke uden kendskabsgrad på vores kanter.

Det er dog nok i virkeligheden netop kendskabsgraden, der er tænkt på med Hongqi E-HS9. Den er sat på de danske landeveje som blikfang og for at skabe omtale for et mærke, der har en stor lanceringsplan med fire biler på programmet inden 2024 er omme.

Så mens vi taler om flagskibsmodellen, planlægges mere prisbillige varianter til danskerne. Komforten, niveauet af luksus og dens generelle royale statur er næppe nok til, at Hongqi E-HS9 bliver en topsællert, men det bør være nok til, at folk husker Hongqi!


Hongqi E-HS9 Exclusive

Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 551 hk / 300 Nm (for) + 450 Nm (Bag)
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 19,4 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 99 kWh
Rækkevidde: 465 kilometer
Maks. ladekapacitet: 140 kW
Mål (L/B/H): 520/201/173 cm
Køreklar vægt: 2.630 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 622/1.145 liter

Pris: 1.060.000 kr. (E-HS9 fås fra 795.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 74.995 kr./ 9.995 kr. (E-HS9 fås fra 8.995 kr. pr. md.)


Find Hongqi E-HS9 til salg på Bilbasen allerede nu:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS